2022-12-03, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt worldometers är Nya Zeeland uppe i 3297 covid-döda, enligt deras egna myndigheter är siffran bara 2212. Hur kan det skilja så mycket? Vem har rätt?

https://www.health.govt.nz/covid-19-novel-coronavirus/covid-19-data-and-statistics/covid-19-current-cases

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/new-zealand/

Naturligtvis är siffrorna låga jämfört med många andra länder eftersom de i stort lyckades stänga ute de första mer dödliga vågorna genom extrem gränskontroll, och drabbades i större utsträckning först när den mindre farliga men mer smittsamma omikronvarianten tog sig in.

Verkar som om NZ haft i stort sett lika många coviddöda som Sverige räknat från början av mars i år då deras dödstal började stiga, trots bara ca hälften så stor befolkning som oss. Dvs ca dubbelt per kapita.

Så var det med den framgångssagan.

Klart det är en framgång. I vart fall i jämförelse med Sveriges usla hantering. De har hälften så stor befolkning och bara 1/10 så många dödsfall.
Citera
2022-12-03, 13:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitochkrankt
Antalet kineser som protesterar de kinesiska hälsoåtgärderna kontra antalet människor som protesterar majssocker.

Jag vet inte om du har kvar ditt vaxpass som gäller fram till 2023 enligt regelverket som ingen riktigt har koll på men står över all vetenskap i sin rena vetenskaplighet att även marxister skulle hålla med om är den objektiva sanningen. tur att vi har Kakabhave, en erkänd marxist, i vår riksdag, om hon nu sitter kvar.

[/quote]

Vad har majssocker med covid att göra? Det leder inte till sjukdom och fungerar inte som vaccin.
Citera
2022-12-03, 14:30
Medlem

Det finns inga vetenskapliga belägg för mitt skitsnack, kan du få in det i din tjocka skalle? Det tror jag aldrig!

trams

Sanningen med stort S och FB-dase
Det finns ingen vetenskaplig länk mellan COVID-vacciner och "vaccin-biverkningar". Som bäst är det några patraskstollar som tror sig veta bättre än vetenskapen och till dem säger jag: Patrask.
Citera
2022-12-03, 15:16
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, den är inte över. FHM varnar nu för den ökande smittspridningen och Kina är fortfarande nedstängt bara för att nämna två exempel.

Att det finns ett virus och en smittspridning betyder inte att det pågår en pandemi din jävla idiot.

Hur jävla obildad får man vara?

Herrejävlar.
Citera
2022-12-03, 15:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jaha, så man vaccinerar inte för att skydda befolkningen från svår sjukdom och död? Varför tror du att man vaccinerar sig då? Jag tog fjärde dosen för några veckor sedan och det var jag inte ensam om.

Vet många som är sjuka just nu i Covid så att pandemin skulle vara över vet jag inte varifrån du fått. Just nu kunde jag läsa att en folkkär artist gått bort i sviterna av covid. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/9zkJEd/hep-stars-sangaren-svenne-hedlund-ar-dod

Och jag vet några som är förkylda och en 88-åring som dog av influensa nyligen. Betyder det att vi har en förkylningspandemi och en influensapandemi nu?

Enligt din fullständigt hjärndöda logik så gör det ju det.
Citera
2022-12-03, 15:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Klart det är en framgång. I vart fall i jämförelse med Sveriges usla hantering. De har hälften så stor befolkning och bara 1/10 så många dödsfall.
Under de första vågorna ja, då klarade de dig otroligt bra, om än till ett mycket högt pris för egna medborgare som inte tilläts komma hem under krisläget utan i praktiken tvingades kvar i osäkerhet utomlands.

Men nu fokuserade jag på omikron, dvs vad som hänt under 2022. Sen viruset bröt in i deras fästning och började spridas så har de, trots hög vaccinationsgrad innan det hände, och till en början fortsatt extremt strikt granskarantän, Samt hårda isoleringskrav vid misstänkt smitta, vaccinpass etc ändå lyckats klart sämre än oss.

Hur ska man då tolka det? Att vaccinet inte skyddade nämnvärt? Att de svinaktigt stenhårda restriktionerna inte hjälpte långt de heller? Just nu ökar smittspridningen stabilt på NZ, trots att de befinner sig på andra sidan klotet och snart firar midsommar. De har precis som Sverige, utifrån worldometers uppgifter, lite drygt 3000 avlidna sedan början av mars, dvs dubbelt per kapita jämfört med Sverige.

Så bryter man ned det årsvis klarade de sig klart bättre under pandemins första två år (räknat från början av mars 2020) men klarar sig klart sämre under pandemins 3e år (räknat från mars 2022).

Är inte det anmärkningsvärt? De borde ju veta bättre än något annat land hur man skyddar sig. Men erfarenheterna från de första två åren hjälper tydligen inte alls.

Situationen i Sverige i början av pandemin var naturligtvis beklaglig, för många äldre fick inte adekvat hjälp när de blev dåliga. Men nu, under pandemins 3e år, tycks vi vara dubbelt så bra som tidigare föredömet NZ.

De kommer nog aldrig upp i våra dödssiffrorna eftersom de gamla varianterna av viruset konkurrerats ut, och de kunde dra nytta av övriga världens behandlingserfarenhet. Men om vi bara tittar på åtgärder och resultat i någorlunda närtid, under innevarande år, så är vi tveklöst bättre.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-12-03 kl. 15:30.
Citera
2022-12-03, 16:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det är inte politikerna och myndigheterna som avgör om vi har pandemi eller inte. Politik är inte vetenskap.

Klart det är. Kina har ju lockdown. Det faktumet bevisar ju att vi har en pandemi enligt dig.

Haha, ser du inte alla självmål du gör hela tiden?
Citera
2022-12-03, 16:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Att det finns ett virus och en smittspridning betyder inte att det pågår en pandemi din jävla idiot.

Hur jävla obildad får man vara?

Herrejävlar.

Googla ordet pandemi så ser du att jag har rätt och du har fel, precis som vanligt. Att du kallar mig för idiot visar bara på att du är svag som måste ta till sådana kraftuttryck när du är ute och cyklar i din argumentation.
Citera
2022-12-03, 16:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Sedan när blev vaccin politik? Du är inte lite märklig du.

I slutet av 2020. Men du kanske inte har hängt med.
Citera
2022-12-03, 16:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jaha, så man vaccinerar inte för att skydda befolkningen från svår sjukdom och död? Varför tror du att man vaccinerar sig då? Jag tog fjärde dosen för några veckor sedan och det var jag inte ensam om.

Vet många som är sjuka just nu i Covid så att pandemin skulle vara över vet jag inte varifrån du fått. Just nu kunde jag läsa att en folkkär artist gått bort i sviterna av covid. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/9zkJEd/hep-stars-sangaren-svenne-hedlund-ar-dod

Måste vara en stor besvikelse för dig att den nya regeringen inte infört några "tuffa åtgärder för att hindra smittspridningen". Börjar du ångra din röst?

Eller du kan ju ringa till Kristersson och berätta vad du vet om den jättefarliga omikronvarianten

Och jo, SYFTET med vaccinering må vara att skydda mot svår sjukdom och död, men det betyder inte per automatik att vaccineringen skyddar mot svår sjukdom och död.

Syftet med t ex Ivermectin i det här sammanhanget är ju också att skydda mot svår sjukdom och död, betyder det att Ivermectin de facto skyddar mot svår sjukdom och död?

Syfte och resultat är två olika saker.

Förstår du poängen och varför ditt sätt att resonera inte fungerar? Eller behöver du ännu fler exempel för att polletten ska trilla ner?
Citera
2022-12-03, 17:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Måste vara en stor besvikelse för dig att den nya regeringen inte infört några "tuffa åtgärder för att hindra smittspridningen". Börjar du ångra din röst?

Eller du kan ju ringa till Kristersson och berätta vad du vet om den jättefarliga omikronvarianten

Och jo, SYFTET med vaccinering må vara att skydda mot svår sjukdom och död, men det betyder inte per automatik att vaccineringen skyddar mot svår sjukdom och död.

Syftet med t ex Ivermectin i det här sammanhanget är ju också att skydda mot svår sjukdom och död, betyder det att Ivermectin de facto skyddar mot svår sjukdom och död?

Förstår du poängen och varför ditt sätt att resonera inte fungerar? Eller behöver du ännu fler exempel för att polletten ska trilla ner?

Jag förstår att du bestämt dig för att sjukdom är bra och vaccin är dåligt. Jag förstår också att du har noll fakta att luta dig emot. Du bara tycker så. Att så gott som alla länder vaccinerar mot covid viftar du bort som "politik". Du framstår som totalt brainwashed. Dina resonemang påminner mycket, närmast ordagrant om sådana man brukar kunna finna på konspirationssajter.
Citera
2022-12-03, 17:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Tycks helt ha gått dig förbi att vi vaccinerat sedan våren 2021 och att valet var i sep 2022. Eller visst ja - du tror ju inte att vaccinen hjälper något. Du tycker förstås att dagens regering som tillträdde hösten 2022 ska lastas för idiotiska beslut under mars år 2020. Ja, det låter ju fullt logiskt för att komma från dig din lilla sosse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in