Citat:
Först och främst, jo det är statistik du använder.
Sekundärt sättet som du räknar dödlighet kräver minst två antaganden (för att göra det enkelt).
nr 1 - virusets dödlighet har varit konstant alltså likställer du delta och ursprunglig wuhun variant med omnicron. Så frågan återstår är dödligheten 0,1% när virusvarianten som härjar idag är betydligt mildare?
nr 2 - rapporterad dödlighet är exakt orsakad av covid - dödorsaksintyg är fortfarande en delvis subjektiv okontrollerad bedömning. Det är därför bland annat överdödlighet är av intresse.
Behöver jag fortsätta?
Sekundärt sättet som du räknar dödlighet kräver minst två antaganden (för att göra det enkelt).
nr 1 - virusets dödlighet har varit konstant alltså likställer du delta och ursprunglig wuhun variant med omnicron. Så frågan återstår är dödligheten 0,1% när virusvarianten som härjar idag är betydligt mildare?
nr 2 - rapporterad dödlighet är exakt orsakad av covid - dödorsaksintyg är fortfarande en delvis subjektiv okontrollerad bedömning. Det är därför bland annat överdödlighet är av intresse.
Behöver jag fortsätta?
Är ärligt talat inte helt övertygad om att dagens smitta är så mild som vissa vill göra gällande. Dessutom finns det nu flera undervarianter av omikron. Hur de skiljer sig exakt vet jag inte. Vad jag däremot vet är att en betydande andel av intensivvårdade utgörs av covidfall i detta nu. Likaså att flera sjukhus befinner sig i stabsläge och har en ansträngd situation pga covid enligt deras egna redogörelser.
Vad gäller FHM "med covid" och Socialstyrelsens siffror "av covid" enligt dödsintygen har det ju visat sig att siffrorna bara marginellt skiljer sig åt. Där har du inget att hämta.
Påstår man att dödligheten bara är 0.1% har man en del att svara upp till när antalet döda är något så när känt oavsett kalkylmetod. Som ett vägt snitt ligger troligen dödligheten runt 0,5%. Det stämmer bättre både vad gäller folkmängd och vad vi vet om smittspridningen. Alla har inte haft covid.

Har du inget liv alls? Eller det är klart, alla du känner ligger väl svårt sjuka i covid-19 i vanlig ordning. Svårt att fira jul då. Då kan man lika gärna spendera hela julhelgen på flashback.