Citat:
Ursprungligen postat av
moderatkenneth
Relevanta frågor i bloggen idag:
Här kommer då en kommentar som kan uppfattas som kritisk, jag tänkte ställa den på instagram men fick ju inte plats. Jag har i alla fall gått långt bak i din blogg, till tiden när du väntade Lynn. Eftersom jag själv är gravid och ville ha lite pepp och inspiration (läste inte bloggen så noga då) och sen blev det att jag fortsatte läsa lite "baklänges" och framåt så att säga.
Jag tycker det är intressant hur du förändrats under dessa år, på ett anmärkningsvärt sätt. Du har förklarat dig tidigare, skrivit att ditt röda hår och smink var en "sköld" för obearbetat trauma, jag har läst det och försökt förstå hur du menar. och kanske vill du inte förklara mer än så, det är ok. men jag som läsare upplever en tydligare distans numera , nästan en tydligare sköld.
Det är knappt någon vintageshopping eller loppisfynd längre. Vet att du fick kritik för den " den enorma konsumtionen" och "vad ska du göra med allt??" är det därför du slutade med det? eller visar du det inte? Ni åkte hela familjen på söndagarna på loppisar, har ni slutat med det eller bara du som inte är med? Det beskrevs som en underbar tradition ni delade.
Jag förstår att det kan ändras men även hela ditt fokus upplever jag ha flyttats från vintage/loppis till trendigt och modernt, i samma veva. Boots, keps, glittriga chokers och skinnjacka kan man hitta på second hand, man behöver inte handla nytt bara för man bytt stil.
Och hur känner du exempelvis inför att Emma Sundh, en fellow gammal vintagebrud i samma kretsar, blivit klimataktivist medan du gått i nästan motsatt livsstilsinriktning?
Distansen till mig som läsare är min sista undring. upplever du att du har fått ett mer levande kommentarsfält sedan du tog bort "gilla-knappen"?
Elsas svar:
Hej! Spännande fråga och jag ska försöka svara så bra och tydligt som möjligt! Först vill jag säga att jag är väldigt stolt och glad över den personliga resan jag gjort de senaste åren, efter år av ångest, sorg och cancersjukdom är jag nu en person som är genuint glad och tacksam över allt jag har.
Vintage är en större del i mitt liv nu än det någonsin varit, som mitt jobb i ateljén. Jag förstår att det kanske inte alltid syns utåt, men jag arbetar med vintage dagligen. Jag köper också ett glitterhaldband då och då och varje val jag gör i mitt liv är inte en symbol för mig, ibland är man bara bjuden på julfest och hittar nåt kul.
Att jämföra mig med Emma blir jag både glad och till viss del lite frustrerad över eftersom jag verkligen gillar Emma som person och tycker hon gjort en otrolig resa. Jag vet också att det inte är lätt, och hoppas att hon hittar all styrka och glädje i vad hon gör.
Angående kommentarsfältet tycker jag att det är magiskt härligt just nu, att gilla-knappen är borta vet jag inte riktigt än vad jag känner inför, men det kommer visa sig framöver. Tack för dina tankar. Kram