Har på riktigt skrivit samma fråga tre gånger i hennes instastory när hon kör ”ska vi prata lite? Fråga på!”, även ställt frågan i kommentarer på bloggen utan svar. Det jag undrade över var ett par fina dinglande pärlörhängen som både hon och Johanna B har som jag kanske tänkte unna mig till jul.
Visar sig att den troliga anledningen till att hon inte svarat är att de är från Sophie Bille Brahe och kostar 18 000..
Känner mig lite dum som trodde att jag skulle ha råd med något som en stor influenser köpt typ on a whim. För varken Elsa eller Sofia är någon ”vanlig söt Cheyya som luktar skjölmedel och går på sats” utan de försöker båda tona ner den lyxkonsumtion de lever i (kanske framför allt Elsa som väl helst skulle gå full on Marie Antoinette om det inte rynkades på näsan åt och gjorde henne orelaterbar). Och det är lite det som leder till kognitiv dissonans när Sofia säger att hon ”är en vanlig trebarnsmorsa från Norrköping” och även Elsa försöker positionera sig som vilken 35-åring medelklasskvinna som helst. De vill inte framstå som de privilegierade höginkomsttagare som de är. De lever på reklamsamarbeten där mottagaren tror att den nästan är i samma ekonomiska samhällsklass som dessa två och om skillnaden blir för stor tror jag att de skulle tappa många följare, därav döljer man örhängesinköp på 18 000.
Tänker på det här blogginlägget som Underbara Clara så klarsynt skrev:
https://underbaraclaras.se/2021/01/16/vad-hander-nar-influencers-blir-rika/