2022-11-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska laget till Lillehammer:

Covidsjuka Ragnhild Haga och Marte Skaanes inte tillbaka. Tiril Weng enda på damsidan som åker allt.

Då får nog Frida också åka sprinten om hon vill behålla ledartröjan.

Om jag minns rätt lyckades inte Jenny Solin klara kvalet varken i Ruka eller Lillehammer förra säsongen. Frida bör ha större chans att klara sprintkvalet och det kan räcka för att behålla ledartröjan.
Citera
2022-11-28, 20:18
Medlem
Av andra som kan tänkas åka fristilssprint vid utrymme finns även Ilar. Har klarat prologen fyra VC-sprintar i rad och i fristil har det varit med god marginal.
Citera
2022-11-28, 20:23
Medlem
Förbundet har tidigarelagt tävlingar på SM för att ”harmonisera med internationella programmet” nu ligger det tävlingar mitt i mellan helgen i Les Rousses och Toblach. Hoppas verkligen inte det innebär att de ska tvinga hem åkare. LSMDFK bör väl kunna vägra iallafall då de inte är med i landslaget.

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2022/uppdateradetavlingsprogram/
Senast redigerad av Ahmed945 2022-11-28 kl. 21:14.
Citera
2022-11-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Förbundet har tidigarelagt tävlingar på SM för att ”harmonisera med internationella programmet” nu ligger det tävlingar mitt i mellan helgen i Les Rousses och Toblach. Hoppas verkligen inte det innebär att de ska tvinga hem åkare. LSMSFK bör väl kunna vägra iallafall då de inte är med i landslaget.

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2022/uppdateradetavlingsprogram/

Dessa datum såg jag tidigare under hösten också(vad är nytt?). Det är fullständigt galet att ha SM-lopp på samma datum som VC-lopp. Men superplanen är iaf att VM-åkarna ska köra SM tisdag-onsdag och sen dra till Toblach till helgen. Men det är nog en sanning med modifikation, mitt stalltips blir att max några sprinters och Ebba kör SM.

Icke VM-uttagna ska inte åka i Toblach och får ta första bästa hem till SM från Les Rousses.
Citera
2022-11-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dessa datum såg jag tidigare under hösten också(vad är nytt?). Det är fullständigt galet att ha SM-lopp på samma datum som VC-lopp. Men superplanen är iaf att VM-åkarna ska köra SM tisdag-onsdag och sen dra till Toblach till helgen. Men det är nog en sanning med modifikation, mitt stalltips blir att max några sprinters och Ebba kör SM.

Icke VM-uttagna ska inte åka i Toblach och får ta första bästa hem till SM från Les Rousses.
Verkar helt idiotiskt att åka Les Rousses, SM och Toblach. Massa onödiga resdagar som åkarna dessutom kan bli sjuka på förutom att de missar träning och återhämtning.

Skit i den där SM-veckan där en massa skitsporter åker snålskjuts. SVT skulle givetvis sända även om det gick i April och elitåkarna skulle dessutom dyka mer villiga.
Citera
2022-11-28, 21:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Förbundet har tidigarelagt tävlingar på SM för att ”harmonisera med internationella programmet” nu ligger det tävlingar mitt i mellan helgen i Les Rousses och Toblach. Hoppas verkligen inte det innebär att de ska tvinga hem åkare. LSMSFK bör väl kunna vägra iallafall då de inte är med i landslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Man har väl inte tidarelagt några tävlingar, däremot har man väl anpassat distanserna. Så tolkar jag det iaf.

Vill man köra SM i södra Sverige så går det nog inte att köra tävlingarna efter världscupsäsongen. Men håller med om att det är värdelöst.
Citera
2022-11-28, 22:16
Medlem
Citat:
Man har väl inte tidarelagt några tävlingar, däremot har man väl anpassat distanserna. Så tolkar jag det iaf.

Vill man köra SM i södra Sverige så går det nog inte att köra tävlingarna efter världscupsäsongen. Men håller med om att det är värdelöst.
Jag ser nu att skidförbundet är väldigt sena med att meddela ändringen och att den beslutades redan för en månad sedan.

Dock är första dag numera Tisdag istället för Onsdag som det var förut. Men jag reagerade mest över formuleringen som antydde att VM åkare skulle delta. Tidigare har jag förutsatt att landslaget skulle stå över Toblach men när uttagningskriterierna kom så skulle ju tydligen VM åkarna köra där och då utgick jag från att SM inte var aktuell för dem. Idén att åka Les Rousses-Skövde-Toblach är fullständigt vanvettig och rimmar väldigt illa med allt Byström pratat om tidigare.

Visar återigen förbundets totala inkompetens.
Citera
2022-11-28, 23:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag ser nu att skidförbundet är väldigt sena med att meddela ändringen och att den beslutades redan för en månad sedan.

Dock är första dag numera Tisdag istället för Onsdag som det var förut. Men jag reagerade mest över formuleringen som antydde att VM åkare skulle delta. Tidigare har jag förutsatt att landslaget skulle stå över Toblach men när uttagningskriterierna kom så skulle ju tydligen VM åkarna köra där och då utgick jag från att SM inte var aktuell för dem. Idén att åka Les Rousses-Skövde-Toblach är fullständigt vanvettig och rimmar väldigt illa med allt Byström pratat om tidigare.

Visar återigen förbundets totala inkompetens.

Men var står det att VM-åkare skall delta på SM?
Citera
2022-11-28, 23:36
Medlem
Citat:
Men var står det att VM-åkare skall delta på SM?
Stod i pressreleasen från förra månaden.
Citat:
När det gäller längdskidor kommer VM-truppen att vara plats i Skövde under tisdagens och onsdagens tävlingar för att sedan åka vidare till världscupen i Toblach i Italien.

https://www.mynewsdesk.com/se/next-skovde/pressreleases/haer-aer-programmet-foer-sm-veckan-vinter-skoevde-3214140
Citera
2022-11-29, 00:55
Moderator
Hjv9s avatar
Moa Lundgren har inte gett upp hoppet om VM och planerar tävlingspremiär i Skan cupen i Östersund 16-18 december.

Kom på skidor först för en dryg vecka sen. Låter väl inte helt bra.
Citera
2022-11-29, 01:06
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Förbundet har tidigarelagt tävlingar på SM för att ”harmonisera med internationella programmet” nu ligger det tävlingar mitt i mellan helgen i Les Rousses och Toblach. Hoppas verkligen inte det innebär att de ska tvinga hem åkare. LSMDFK bör väl kunna vägra iallafall då de inte är med i landslaget.

Norge har NM två veckor tidigare, när det bara är sprinthelg i V-cupen. Hade varit att föredra då färre är borta och inga tävlingar veckan innan.

Hoppas nästan nu att alla VM-sprintåkare struntar blankt i SM och typ Ella Olsson vinner guld. Hade velat se reaktionerna där.
Citera
2022-11-29, 08:14
Medlem
FNLSs avatar
Tydligen Jättefint lopp av Iversen i jaktstarten som gav honom en plats på 10 fritt på fredag. På bekostnad av tex Dönnestad och Jenssen som gjort betydligt bättre skate lopp i år. Den sistnämnde är rejält upprörd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in