2022-10-26, 12:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hagström istället för Frida på sprinten är väl givet ändå. Frida kan kanske få åka iallafall även om hon inte kör eller åker dåligt på sprinten i Bruksvallarna beroende på hur de andra utmanarna ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hur kan Frida tas ut på tidigare resultat till sprinten? Dyvik och framförallt Hagström har ju klart bättre resultat än Frida i sprint.
I övrigt håller jag med förutom att Oskar är väl given i sprint om han är hel och frisk.

Så här tänker jag (och jag utger mig inte för att tänka rätt här):

Om Svahn skulle ha kört i Bruksvallarna så skulle jag inte låtit Frida bli uttagen på föregående års resultat men nu när Svahn inte skall åka i Ruka så då blir det en plats "ledig" och då finns det utrymme att ta ut Frida på tidigare resultat (och hon blir då uttagen på "kvoten" om man satsar på totalen så behöver man åka så mycket det går). Sedan tycker jag att det är bra om det finns två platser att köra om i Bruksvallarna och då finns det ingen plats kvar för Hagström på tidigare resultat. Men Hagström är ett gränsfall. Hon har en riktig hög högstanivå men jag tycker hon är lite för ojämn, därför vill jag att hon skall visa vilken nivå hon håller nu i Bruksvallarna (hon hade ju också skadeproblem i somras vilket bidrar till osäkerheten).

Vad gäller Oskar så tycker jag han är alltför ojämn för att bli uttagen på tidigare resultat. Men konkurrensen är inte så hård på herrsidan så så länge han visar normal nivå i Bruksvallarna och inte underpresterar (eller är förkyld) så kommer han naturligtvis bli uttagen till sprinten i Ruka.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-10-26 kl. 12:47.
Citera
2022-10-26, 12:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
- prologresultat i sprint skrivs nu fram som viktiga

The K-J Westberg rule

Bra att det tydliggörs tycker jag. På damsidan är ju Solin ett namn som kan göra bra ifrån sig på nationell nivå men som inte räcker till kvalmässigt i världscupen (nu platsar ju inte Solin i ett normalt svenskt världscuplag men om det blir fler återbud kan hon bli aktuell men då tycker jag man skall satsa på yngre förmågor som Lindström, Hansson eller Rosenberg just av denna anledning):
Citera
2022-10-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så här tänker jag (och jag utger mig inte för att tänka rätt här):

Om Svahn skulle ha kört i Bruksvallarna så skulle jag inte låtit Frida bli uttagen på föregående års resultat men nu när Svahn inte skall åka i Ruka så då blir det en plats "ledig" och då finns det utrymme att ta ut Frida på tidigare resultat (och hon blir då uttagen på "kvoten" om man satsar på totalen så behöver man åka så mycket det går). Sedan tycker jag att det är bra om det finns två platser att köra om i Bruksvallarna och då finns det ingen plats kvar för Hagström på tidigare resultat. Men Hagström är ett gränsfall. Hon har en riktig hög högstanivå men jag tycker hon är lite för ojämn, därför vill jag att hon skall visa vilken nivå hon håller nu i Bruksvallarna (hon hade ju också skadeproblem i somras vilket bidrar till osäkerheten).

Vad gäller Oskar så tycker jag han är alltför ojämn för att bli uttagen på tidigare resultat. Men konkurrensen är inte så hård på herrsidan så så länge han visar normal nivå i Bruksvallarna och inte underpresterar (eller är förkyld) så kommer han naturligtvis bli uttagen till sprinten i Ruka.
Jag anser att Hagström helt enkelt är bättre än Frida på sprint. Hon var tvåa ifjol och slog Frida i den enda sprint som Frida åkte bra i. Frida kommer dessutom stå över en massa tävlingar och vara chanslös i totalen.

I övrigt håller jag med dig, hade Svahn velat åka Ruka hade det varit rimligt att hon förhandsnominerats på bekostnad av Hagström.
Citera
2022-10-26, 14:17
Medlem
katws avatar
Kommunikationen mellan ledningen och "utbrytarna" kunde nog vara lite bättre:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/P447J0/kritiserar-landslaget-jag-hade-varit-nyfiken
Citera
2022-10-26, 14:55
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kommunikationen mellan ledningen och "utbrytarna" kunde nog vara lite bättre:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/P447J0/kritiserar-landslaget-jag-hade-varit-nyfiken

Byström skriver dock "Vi har haft regelbunden kontakt och jag ska träffa alla tre i kväll i Idre. Landslagstränarna har också haft löpande dialog med deras privata tränare." som svar på artikeln och klippet som Viaplay la ut.

Landlagstränare Thomson menar ju också på att de har haft kontakt när det gäller MDFK men att de inte haft någon större koll på Svahn.

Det känns mest som att media vill få till en dramatisk spricka mellan landslaget och utbrytarna och att MDFK hugger på det varje gång.
Citera
2022-10-26, 15:03
Medlem
Frida, Maja(och lite Linn) får sluta ta betet varje gång nu. Nu har den diskussionen rapats vid åtminstone fyra olika tillfällen. Om några dagar får vi Sundlings reaktion igen.

Gå vidare.
Citera
2022-10-26, 15:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Knäppskalle!

Tur att inte du tar ut laget.

Well, här finns inget facit.

Jag försöker iaf motivera mina uttagningar medan du bara kommer med ett kategoriskt och omotiverat avfärdande.

PS. Frida åkte sprinten i Ruka förra säsongen och var då fjärde bästa svenska i kvalet. Om det är där som skon klämmer för dig. DS
Citera
2022-10-26, 15:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist
Byström skriver dock "Vi har haft regelbunden kontakt och jag ska träffa alla tre i kväll i Idre. Landslagstränarna har också haft löpande dialog med deras privata tränare." som svar på artikeln och klippet som Viaplay la ut.

Landlagstränare Thomson menar ju också på att de har haft kontakt när det gäller MDFK men att de inte haft någon större koll på Svahn.

Det känns mest som att media vill få till en dramatisk spricka mellan landslaget och utbrytarna och att MDFK hugger på det varje gång.

Thomson säger väl att de har kontakt en gång i månaden med deras tränare, inte så mycket till kommunikation kan jag tycka.

Vi får väl se hur det går med utvärderingen av landslagsmodellen som Öberg talade så stort om i våras.
Citera
2022-10-26, 15:48
Medlem
Det här är ju det verkligt intressanta i intervjun. Avd hur man säger att det är hard feelings utan att säga att det är det.
Citat:
Alla tre berättar om hur de under flera år försökt få landslagsledningen att lyssna till olika idéer om förändring de framfört till landslagsledningen.

Responsen?
Noll.
– Det är anledningen till att vi sätter här i Idre i dag, säger Frida Karlsson.
Maja Dahlqvist berättar om hur jobbig hon tyckt situationen varit.
– Jag orkar inte lägga energi på att vara frustrerad. Till slut blir man less på sig själv som bara gnäller. Det blev för mycket energispill, helt enkelt.
Linn Svahn håller med Frida Karlsson och Maja Dahlqvist i kritiken.
– Jag har haft åsikter under åren jag varit med i landslaget och har varit tydlig när jag framfört dem. Jag tycker att det inte hänt så mycket.
Vad känner du när de inte lyssnar på dig?
– Då känner man att man vill umgås med folk som lyssnar på en.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidstjarnornas-kritik-mot--forbundet-har-inte-haft-kontakt/
Citera
2022-10-26, 16:20
Medlem
FNLSs avatar
Vi har ju några sprinters som även är bra på korta klassiska lopp, men sämre på lång fristil. Jag tänker på Ribom Svensson och Dyvik tex.

Hur skulle ni ställa er till att de åker sprint och 10 klassiskt i Kuusamo men vaskar jaktstarten för att spara sig till loppen i Norge? Eller bör de i så fall bara åka sprint och låta någon annan sämre åkare köra båda distansloppen?

Om programmet i trådstarten fortsatt stämmer kan man notera att det kryllar av 10 klassiskt intervall som inte är VM distans medan det är långt färre intervaller i fristil.
Senast redigerad av FNLS 2022-10-26 kl. 16:23.
Citera
2022-10-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vi har ju några sprinters som även är bra på korta klassiska lopp, men sämre på lång fristil. Jag tänker på Ribom Svensson och Dyvik tex.
Kan de nå bättre resultat på 10 klassiskt än vad konkurrenterna kan på 10 klassiskt eller 10 klassiskt + 20 fristil bör de gå före. Vet inte vad som räknas som bättre men en topp 10 slår väl två topp 20.
Citera
2022-10-26, 16:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det här är ju det verkligt intressanta i intervjun. Avd hur man säger att det är hard feelings utan att säga att det är det.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidstjarnornas-kritik-mot--forbundet-har-inte-haft-kontakt/

Fast det där verkar ju mer handla om hur det varit under tidigare år snarare än under denna försäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in