2022-11-28, 15:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi har kommit in i December stiltjen. Det är relativt lite försäljningar i December.
De som kommer ut senaste vecka är för försäljning inför julafton och det är inte mycket.

Det är business as usual.
Det är nog inte "business as ususal". Pratade med en mäklare som sa att ingen tar kontakt längre när de annonserar villor på Hemnet. Det är helt tyst. Och det har pågått ett tag, så att skylla på julhelgen är nog att överdriva. Så här ser det ut för småhusproducenterna. Kanske säger något det också?
https://www.svd.se/a/xgl9d8/husforsaljningen-stortdyker-inte-salt-ett-hus-sedan-september
Citera
2022-11-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja 10-30% är en förberedelse på vad som komma skall. Nya föreningar har sällan längre löptider på 2-3 år på sina lån, många löper ut 2022-2023. Bara att kolla några årsredov.

Enligt mitt tidigare inlägg borde då en etta fördubbla sin avgift. Likaså en fyra. 100% upp på 2 år då ungefär.

Kommer leda till totalstopp för nyproduktion isåfall. Kan inte tänka mig annat än att det i kommer stå helt still med tanke på alla kostnadsökningar. Byggbranchen går verkligen en dyster tid till mötes…
Citera
2022-11-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Kommer leda till totalstopp för nyproduktion isåfall. Kan inte tänka mig annat än att det i kommer stå helt still med tanke på alla kostnadsökningar. Byggbranchen går verkligen en dyster tid till mötes…
Man undrar ju hur det kunde byggas ett endaste hus 2005 för typ vadå, mindre än halva priset?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/fardigstallda-nybyggnader-ombyggnad-och-rivning-av-flerbostadshus-2016--definitiva-uppgifter/

Obos (Smålands Villan, Myresjö hus) gör en vinst på ca 1 miljon för varje hus de säljer. Och då lägger de husbyggandet på entreprenad.
Citera
2022-11-28, 16:30
Medlem
Citat:
Wikipedia sidan om FRB handlar troligen bara om vad reservkravet reglerar. Och är ingen generell utbildning i banking.

Men man hittar sagda information i valfri banks balansräkning. Bankernas utlåning är lika stor som deras in- och upplåning. Balansräkningar har en klart starkare förankring i verkligheten än Wikipedia-sidor.

(Tack för uppskattningen. Det är min förhoppning att fler skall förstå mer).

På tal om balansräkningar. Grattis till att ha passerat den magiska gränsen, liksom-fb! Du har nu fler antal år på skuldsidan än du har intelligenstäckningskvot för på tillgångssidan. Vi kan också skriva det som: ålder(antal år)>IQ.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-11-28 kl. 16:37.
Citera
2022-11-28, 17:25
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått att banken frågar om det?

För din information frågar inte banken om det. Det är helt ovidkommande vad låntagaren har för uppfattning. Det struntar banken naturligtvis. Banken gör sin egen bedömning.

Banken gör alltid en egen bedömning.
Men det handlar så klart om att många låntagare inte förstår riskerna.
Även om pappa hade 15% ränta på huslånet på 80-talet....
Citera
2022-11-28, 17:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är nog inte "business as ususal".
Med business as usual avsåg jag det jag berörde. Dvs att omsättningen går ned i December. Och därmed kommer det ut färre nya bostäder i slutet på November. Det är således att vänta att det kommer ut färre bostäder nu. Och att det är viss dvala fram till i Januari.

Kan mycket väl vara så att omsättning i Nov-Dec i år är lägre än vanligt.
Citera
2022-11-28, 18:40
Medlem
Nedslag från verkligheten.

Kollega 65+ skulle sälja fina villan i Nacka, gå i pension och flytta till nyinförskaffad gård i hembygden och leva gott på vinsten från försäljningen. Fick i november 2021 rekommendation av mäklare att lägga ut huset till försäljning för 12 miljoner. Han hade då 7,5 miljoner i lån. Han valde att utöka lånet med 800000kr för att fixa till tomten med bland annat murar med infälld belysning och en stor pool. Hade det gått som planerat så hade han lätt fått igen den investeringen med råge.

När han återupptog mäklarkontakten i maj i år så sa mäklaren att de borde lägga ut huset för 10,45 miljoner vilket han bekymrat gick med på. Inte ett enda bud kom fram till slutet av juni då de sänkte priset till 9,25 miljoner. I slutet av juli tog han bort annonsen och konstaterade bittert att det bara är att fortsätta jobba och ha kvar gården i hembygden som sommarhus tills priserna går upp igen.

Jag har inte hjärta att tala om för honom hur lång tid jag är rädd för att det tar.
Citera
2022-11-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hohaa

Kollega 65+ skulle sälja fina villan i Nacka, gå i pension och flytta till nyinförskaffad gård i hembygden och leva gott på vinsten från försäljningen. Fick i november 2021 rekommendation av mäklare att lägga ut huset till försäljning för 12 miljoner. Han hade då 7,5 miljoner i lån. Han valde att utöka lånet med 800000kr för att fixa till tomten med bland annat murar med infälld belysning och en stor pool. Hade det gått som planerat så hade han lätt fått igen den investeringen med råge.

När han återupptog mäklarkontakten i maj i år så sa mäklaren att de borde lägga ut huset för 10,45 miljoner vilket han bekymrat gick med på. Inte ett enda bud kom fram till slutet av juni då de sänkte priset till 9,25 miljoner. I slutet av juli tog han bort annonsen och konstaterade bittert att det bara är att fortsätta jobba och ha kvar gården i hembygden som sommarhus tills priserna går upp igen.

Jag har inte hjärta att tala om för honom hur lång tid jag är rädd för att det tar.

I nominella termer kommer värdet säkert söka sig dit framöver. Men i reala termer knappast. Ath är long by and gone.
Citera
2022-11-28, 19:52
Medlem
Citat:

Hemskt ledsen att meddela men din hypotetiska kollega låter som en idiot. Räkna hem murar med infälld belysning och en pool (det torde stå klart för de flesta att el-priserna kommer att vara höga en tid framöver)? Och varför hade han så hög belåning om han nu är så gammal?
Citera
2022-11-28, 20:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Han måste ha haft en extrem pensionsförsäkring. En som ger honom minst 125'000 i månaden.
Kan inte var många som har sådana.

Och med en sådan pensionsförsäkring borde han ha struntat i vad han fick för villan.

I verkligheten medger inte bankerna några lån som man inte med god marginal fixar med sin pension. Och det från man är 60. Men det är i verkligheten det.

Hade lånet varit på 750 k så hade det ju inte varit ett problem att öka det med 800 k. Det hade gått. Låter som det blivit fel med en faktor tio någonstans i historien.
Citera
2022-11-28, 20:43
Medlem
Citat:
Han måste ha haft en extrem pensionsförsäkring. En som ger honom minst 125'000 i månaden.
Kan inte var många som har sådana.

Och med en sådan pensionsförsäkring borde han ha struntat i vad han fick för villan.

I verkligheten medger inte bankerna några lån som man inte med god marginal fixar med sin pension. Och det från man är 60. Men det är i verkligheten det.

Hade lånet varit på 750 k så hade det ju inte varit ett problem att öka det med 800 k. Det hade gått. Låter som det blivit fel med en faktor tio någonstans i historien.

Det roliga med historien är ju att den hypotetiske gubben bott där i 15 år men ändå har en ohemult hög belåning OCH bestämmer sig för att bygga poolen först när han börjar bli så gammal att det börjar riskabelt för honom att gå på blött kakel.

Trollandet får börja höja sig i den här tråden känner jag.
Citera
2022-11-28, 20:52
Medlem
Hej,

Förstagångsköpare, Stockholm. Bor i dagsläget i hyresrätt.

Hittade en sjukt trevlig lägenhet som jag var på visning på idag. Funderar på att lägga bud.

https://www.mohv.se/objekt/stockholm/rindogatan-14/OBJ10958_1966227785/

Bud på 3,195mkr, (kommer förmodligen gå upp 100-300tkr)

Skulle ni köpa nu eller avvakta till nästa år? (har inte följt tråden helt)

Vänligen,
Skychi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in