2022-11-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Vad är det för löptider vi pratar om? Känns som att de verkliga höjningarna kommer först om nått år eller två, och att de då intr kmr röra sig om de i sammanhanget ganska fjuttiga 10-30% som de flesta föreningar höjer med vid årsskiftet

Ja 10-30% är en förberedelse på vad som komma skall. Nya föreningar har sällan längre löptider på 2-3 år på sina lån, många löper ut 2022-2023. Bara att kolla några årsredov.

Enligt mitt tidigare inlägg borde då en etta fördubbla sin avgift. Likaså en fyra. 100% upp på 2 år då ungefär.
Citera
2022-11-28, 11:49
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse

Vad blir konsekvenserna av att Andreas Cervenka får skriva såna här artiklar och fläka ut sig på Sveriges mest besökta nyhetssajt år 2021? Det var också den fjärde mest besökta websidan i Sverige år 2021. Dessutom ligger artikeln högst upp på hemsidan när jag skriver detta inlägg.

Jag skulle gärna vilja se flanders, liksom-fb, foxxi och andra bubbelbabbelhatare kommentera. Vill gärna få mig ett gott skratt så här på en annars grå och tråkig måndag på den svenska paradishalvön
Han har ju rätt? Många har tagit låga räntor för givet och det är ett 50/50 nästa år om Rb följer sin plan eller höjer högre.
Citera
2022-11-28, 11:58
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse

Vad blir konsekvenserna av att Andreas Cervenka får skriva såna här artiklar och fläka ut sig på Sveriges mest besökta nyhetssajt år 2021? Det var också den fjärde mest besökta websidan i Sverige år 2021. Dessutom ligger artikeln högst upp på hemsidan när jag skriver detta inlägg.

Jag skulle gärna vilja se flanders, liksom-fb, foxxi och andra bubbelbabbelhatare kommentera. Vill gärna få mig ett gott skratt så här på en annars grå och tråkig måndag på den svenska paradishalvön

Effekterna blir att folk blir livrädda för att sälja och låser in sig i sina hus. Det blir sjukt svårt för spekulanterna att hitta ett bra objekt och mycket mindre säljs. Prisnedgången dämpas mot vad som annars varit fallet eftersom bara de i absolut nöd säljer.

Villamarknaden har fullständigt dött de senaste veckorna så till vida att det knappt kommer upp ett enda objekt.
Citera
2022-11-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Villamarknaden har fullständigt dött de senaste veckorna så till vida att det knappt kommer upp ett enda objekt.
Vad definierar du som "död"? I oktober såldes lika många villor i år som 2016. Jag har svårt att tro att november skulle va så mycket dödare än oktober.
Citera
2022-11-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vad definierar du som "död"? I oktober såldes lika många villor i år som 2016. Jag har svårt att tro att november skulle va så mycket dödare än oktober.

Det där synsättet har jag sett är symptomatiskt över hela ekonomin, folk jämför med 2021 - som var ett extremt år på alla sätt och vis. Såväl för börs som för bostadsmarknad. Och "cherry-pickar" man statistik, kan man få det utfall som bäst passar ens egen retorik.
Citera
2022-11-28, 12:42
Medlem
Citat:
Effekterna blir att folk blir livrädda för att sälja och låser in sig i sina hus. Det blir sjukt svårt för spekulanterna att hitta ett bra objekt och mycket mindre säljs. Prisnedgången dämpas mot vad som annars varit fallet eftersom bara de i absolut nöd säljer.

Men mäklarna har ju frågat om man klarar 7% och alla har svarat ja, eller hur?
Än har vi ingen listränta bunden 10 år på 7%....
Citera
2022-11-28, 12:45
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan

6 år tillbaka i tiden alltså haha. Mycket har hänt sedan dess...
Citera
2022-11-28, 12:47
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:

Riktigt bra skrivet av honom.
Citera
2022-11-28, 12:51
Medlem
Citat:

Någon källa på det eller är det från Flanders-hittepånyheterna igen?
Enligt mäklarstatistik i stor-stockholm så såldes det 2065 villor de senaste 3 månaderna, och 8423 det senaste året. Så de senaste 3 månaderna såldes det 2% mindre än senaste årets snitt på samma tid. Var kommer din data ifrån?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stor-stockholm/#/villor
Citera
2022-11-28, 12:55
Medlem
Citat:

Din kommentar om spekulanterna är fantastiskt rolig och smått surrealistiskt. Att fånga ett brinnande svärd som faller från himlen är också "sjukt svårt".
Citera
2022-11-28, 13:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi har kommit in i December stiltjen. Det är relativt lite försäljningar i December.
De som kommer ut senaste vecka är för försäljning inför julafton och det är inte mycket.

Det är business as usual.
Citera
2022-11-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Men mäklarna har ju frågat om man klarar 7% och alla har svarat ja, eller hur?
Än har vi ingen listränta bunden 10 år på 7%....

Ja och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in