Citat:
Ursprungligen postat av
EinsteinAfricAnus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse
Vad blir konsekvenserna av att Andreas Cervenka får skriva såna här artiklar och fläka ut sig på Sveriges mest besökta nyhetssajt år 2021? Det var också den fjärde mest besökta websidan i Sverige år 2021. Dessutom ligger artikeln högst upp på hemsidan när jag skriver detta inlägg.
Jag skulle gärna vilja se flanders, liksom-fb, foxxi och andra bubbelbabbelhatare kommentera. Vill gärna få mig ett gott skratt så här på en annars grå och tråkig måndag på den svenska paradishalvön

Tja, det är inga speciella konsekvenser. De som är helt borta och lever i någon fantasivärld kommer fortsätta göra det.
De som har koll och lever i verkligheten läser inte Cervenkas svammel. Och skulle dom råka göra det så stönar dom bara inombords.
Jag tar några exempel:
inte minst tack vare staten som ställt upp med både insättningsgaranti
Ren lögn denna gång. Annars är min minnesbild att Cervenka mest kör med insinuationer och antydningar för att slippa ljuga.
Staten ställer inte upp med något. Insättningsgarantin är bara ett sätt för staten att plundra folket. Bankerna måste hala upp en överdriven försäkringspremie som dom i sin tur tar ut via räntenetto. Dvs via högre utlåningsränta och lägre inlåningsränta.
Om insättningsgarantin hade varit en privat försäkring så hade bankerna och folket kommit lindrigare undan.
Så är verkligheten. Är det någon som ser en överensstämmelse med vad Cervenka skriver?
Några miljoner svenskar har den här hösten kommit till insikt om att de har en ny arbetsgivare: sin bank.
Ny arbetsgivare? Finns det ett anställningskontrakt? Och vad betalar banken i lön?
Nej, det som har med verkligheten är inget för Cervenka och hans anhängare.
Ska man formulera något i den här stilen så är det iså fall att låntagarna upptäckt att de har en ny anställd, som dom måste betala ersättning till. Nämligen banken.
Men det är ju inte lika kul att skriva och då surnar de konspiratoriska svammelmakarna till läsare till och klickar inte på hans alster längre. Och då förlorar han jobbet.
Vidare så ser han inte ut att beröra att banken har lika stora skulder till folket som folket har till banken. Det hade ju varit lite utbildande att skriva. Men han är inte i den businessen. Han lever på att skriva fantasifullt dravel till de som konsumerar fantasifullt dravel.
Hade han varit lite mer seriös så hade han skrivit lite om hur man skaffar bostäder utan att skulder är inblandade. Då hade det handla om en boendestandard som på 1600-talet. Extrem trångboddhet och låg boendestandard. Finns ju konsekvenser av att inte låna.
Eftersom belåningen av bostäder är ca 50% (inkl hyreshus) så utan skulder så finns inte hälften av landets bostäder. Så bara där åkte vi ned på 20 kvm per person.
Vidare så ryker stora delar av näringslivet pga skulder. Och därmed stora delar av våra inkomster. Och då ryker kanske hälften en gång till och dessutom boendestandard. Så säg 10 kvm per person och en boendestandard som är lägre än Ukrainas.
Berättar Cervenka om konsekvenserna?
Citat:
Ursprungligen postat av
svenkolrot
Riktigt bra skrivet av honom.
Se där. Stämmer bra med vad jag skrivit ovan.