Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-26, 18:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vet att detta varit på tapeten förr (minns inte om det blev klarhet i det), ang att Mårten ansåg att mannen vid skyltfönstret var lik någon lite äldre fotbollsspelande/tränare vid namn Lennart, det slog mig att det kanske var Lennart "Liston" Söderberg han tänkte på?

https://www.google.com/search?q=lennart+liston+s%C3%B6derberg&rlz=1C1FHFK _svSE1018SE1018&sxsrf=ALiCzsYwb2Ejxzf7GY0yGSSWsh7g quc63A:1669480780824&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwievZnHpMz7AhUnX_EDHR7NDqoQ_AUoAXoECAIQAw&b iw=1536&bih=714&dpr=1.25

Jag tror att det rör sig om en mer lokal förmåga och som hette Lennart Wester. Det gällde ishockey och aktuell klubb var nog Vällingby AIK, VAIK. Försökte en gång att hitta ett foto på personen, men misslyckades.

https://wpu.nu/images/6/68/Pol-2018-06-20_T2-07_F%C3%B6rh%C3%B6r-M%C3%A5rten_Palme.pdf
Citera
2022-11-26, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror att det rör sig om en mer lokal förmåga och som hette Lennart Wester. Det gällde ishockey och aktuell klubb var nog Vällingby AIK, VAIK. Försökte en gång att hitta ett foto på personen, men misslyckades.

https://wpu.nu/images/6/68/Pol-2018-06-20_T2-07_F%C3%B6rh%C3%B6r-M%C3%A5rten_Palme.pdf

Aha, det ringer några klockor när du säger det.
Citera
2022-11-26, 19:09
Citat:

Har du läst Axbergers och Andersson senaste böcker i ämnet MOP, om, vilka är dina spontana reflektioner om de två?
Citera
2022-11-26, 20:51
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Visa mig gärna en uppgift på att Olof Palme och Birger Elmer spelat tennis. Gärna var och när det skedde , Kan inte vara så svårt om det nu skedde oftare än när OP spelade med Harry Schein.

Uppgift från Wilhelm Agrell.
Citera
2022-11-26, 21:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Uppgift från Wilhelm Agrell.

Har du en källhänvisning till vart Wilhelm Agrell påstått detta?

https://shows.acast.com/historianu-med-urban-lindstedt/episodes/ib-affaren-underrattelsetjansten-som-inte-fanns-nymixad-repr

Har sett påståendet om tennisspelande Birger Elmér och Olof Palme i ovanstående text. Men med tanke på BE och hans bakgrund med Poliosjukdom har jag svårt att få in honom som tennisspelare.
Senast redigerad av mvagrippa 2022-11-26 kl. 21:24.
Citera
2022-11-26, 21:52
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

https://shows.acast.com/historianu-med-urban-lindstedt/episodes/ib-affaren-underrattelsetjansten-som-inte-fanns-nymixad-repr

Har sett påståendet om tennisspelande Birger Elmér och Olof Palme i ovanstående text. Men med tanke på BE och hans bakgrund med Poliosjukdom har jag svårt att få in honom som tennisspelare.

I "Det grå brödraskapet" finns en uppgift från Vinge om tennisspelande.
Möjligen också i Gummesons dokumentär om Palme.
Citera
2022-11-26, 22:34
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:

Absolut så kan det vara. Alternativt så spelade Birger tennis just därför. Har du poliohistorik är träning villkorat för att förlänga funktion på dina angripna muskler.

Tennis eller inte tillsammans så intresserar jag mig för deras relation. Om det har med MOP att göra vet jag inte ännu. Därför rotar jag vidare i det tills jag kan bekräfta/ avfärda eller helt enkelt inte kommer vidare.
Det sista är såklart den mest troliga utgången och då har jag i alla fall lärt mig massor på vägen.
Citera
2022-11-27, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Absolut så kan det vara. Alternativt så spelade Birger tennis just därför. Har du poliohistorik är träning villkorat för att förlänga funktion på dina angripna muskler.

Tennis eller inte tillsammans så intresserar jag mig för deras relation. Om det har med MOP att göra vet jag inte ännu. Därför rotar jag vidare i det tills jag kan bekräfta/ avfärda eller helt enkelt inte kommer vidare.
Det sista är såklart den mest troliga utgången och då har jag i alla fall lärt mig massor på vägen.

Jonas Gummessons bok ”Olof Palmes Ungdomsår” beskriver utförligt hur kontakten mellan Birger Elmér och den blivande statsministern uppstod och utvecklades. Bra skriven som också visar OPs kontakter med en del andra spännande karaktärer och en hel del om vad den unge OP tyckte och tänkte.
Citera
2022-11-27, 00:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jonas Gummessons bok ”Olof Palmes Ungdomsår” beskriver utförligt hur kontakten mellan Birger Elmér och den blivande statsministern uppstod och utvecklades. Bra skriven som också visar OPs kontakter med en del andra spännande karaktärer och en hel del om vad den unge OP tyckte och tänkte.
Gummesson?
Jag har läst tillräckligt.
Det finns några som uppvisar ett lömskt beteende.
Ta det i akt.
Apropå Birger Elmer.

Artikelförfattaren säger morfar till Birger Elmer och är ganska förbannad på lögnhalsar.

https://www.expressen.se/kultur/mytmakarna/
Senast redigerad av Gothus 2022-11-27 kl. 00:34.
Citera
2022-11-27, 10:57
Medlem
ben-varfors avatar
Angående vad som var passande i public service har man
exemplet George Lennox och dennes Stasi-kontakter.
Både SVT och DN ansåg att han var ointressant.

Däremot ansågs det viktigt att inte Åsa Bodén uttalade sig
om löntagarfonder och underminerade opartiskheten i
väderleksrapporten.

https://www.expressen.se/noje/verkligen-orsaken-darfor-forsvann-asa-boden-fran-svt/

Den spioneridömde KGB-agenten Jan Guillou fick däremot en ledande
roll som opinionsbildare på bästa sändningstid i årtionden. Det finns
exempel på personer kopplade till Kröcher-ligan som senare fann sig
väl tillrätta på SR.

De nu aktuella spionerifallen påminner om problemen med att
få fram bevisning mot inflytandeagenter. Det enda hanterliga
är ofta att agera via utnämningar och det blir då en politisk
fråga som i betydande grad styrs av medierapporteringen.
Man får väl i varje fall lov att lita på väderleksrapporten.
Citera
2022-11-27, 11:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Har du läst Axbergers och Andersson senaste böcker i ämnet MOP, om, vilka är dina spontana reflektioner om de två?

Inte Anderssons, men väl Axbergers. Och spontant säger jag att det är det mest läsvärda som skrivits i ämnet MOP. Har nämnt den i en annan tråd:

”Denna återhållsamma bok om den själsdödande tröttsamma Palmeutredningen lyckas bereda ren och skär njutning rakt igenom. Initierad, stilistiskt tjusig, underfundig, behagligt nyanserad och med finurliga personteckningar. Inger samtidigt en känsla av ämbetsmannamässig oväld och tyngd.”

Avseende SE-saken känsliga läsare kan varnas för ett lite epilogiskt avslut i form av glödande polemik mot denna. Somliga läser det i skenet av att Granskningskommissionen, där Axberger var huvudsekreterare, inte uppmärksammade SE på annat vis än i förbifarten och som vittne.
Citera
2022-11-27, 11:57
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Inte Anderssons, men väl Axbergers. Och spontant säger jag att det är det mest läsvärda som skrivits i ämnet MOP. Har nämnt den i en annan tråd:

”Denna återhållsamma bok om den själsdödande tröttsamma Palmeutredningen lyckas bereda ren och skär njutning rakt igenom. Initierad, stilistiskt tjusig, underfundig, behagligt nyanserad och med finurliga personteckningar. Inger samtidigt en känsla av ämbetsmannamässig oväld och tyngd.”

Avseende SE-saken känsliga läsare kan varnas för ett lite epilogiskt avslut i form av glödande polemik mot denna. Somliga läser det i skenet av att Granskningskommissionen, där Axberger var huvudsekreterare, inte uppmärksammade SE på annat vis än i förbifarten och som vittne.

Med all rätt skulle de flesta säga. Att göra ett sent vittne till mördare utan minsta belägg, fakta eller substans verkar inte speciellt smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in