2022-11-26, 09:00
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar alltså seriöst att de enkom är kvinnor som byter kön?
En kvinna är biologisk och om någon man inbillar sig att han är en kvinna, vad är han då?
Jo han är en man som inbillar sig att han är en kvinna. Svårare än så är det inte. Man är vad man biologiskt föds till. Deal with it.
Citera
2022-11-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Nja, nu missförstår du nog min fråga.

Om jag säger så här då; är det fördelar eller nackdelar som väger över för kvinnor när män ges frihet att definiera om sig till kvinnor och därmed får tillgång till kvinnors utrymmen, kvinnors idrotter och kvinnors fängelser?

Det är enklare för mig att förstå terf-falangen. De är konsekventa i att de sätter kvinnors behov och intressen främst. Genusfeministerna är svårare för mig att förstå.

jag tycker din fråga är helt obegriplig.

Är det fördel eller nackdel för män att ett ytterst litet antal födda kvinnor eller osäkra kön kan bli till män?
Du kan liksom svara på frågan själv.

Och problematiken med att ex transsexuella kvinnor ( alltså människor som fötts till män men ändrat kön) tävlar i samma klass som vanliga kvinnor har inget med "genusfeminism" att göra, vad nu ens det ordet skulle betyda.
Citera
2022-11-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?

Med tanke på alla inlägg så borde nästa dokumentär kallas Vad är inte en Kvinna?
Citera
2022-11-26, 09:22
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag tycker din fråga är helt obegriplig.

Är det fördel eller nackdel för män att ett ytterst litet antal födda kvinnor eller osäkra kön kan bli till män?
Du kan liksom svara på frågan själv.

Situationen för män är inte jämförbar.

Män är inte i fysiskt underläge gentemot kvinnor. Män riskerar inte konkurreras ut av transmän i något sammanhang. Transmän och kvinnor är om något ett mindre hot mot män än vad biologiska män är. Risken för en man att bli sexuellt överfallen av en kvinna/transman är extremt låg.

För kvinnor gäller det omvända. Män och transkvinnor har ett fysiskt övertag gentemot kvinnor.

Män skulle nog generellt sett väldigt gärna byta om/duscha tillsammans med kvinnor om de bara fick. Män älskar att se nakna kvinnor. Det är inte för männens skull vi segregerar omklädningsrum och duschar på könsbasis.
Citera
2022-11-26, 14:16
Medlem
Citat:
Kvinnor och män är två olika kön och föds med delvis olika förutsättningar. Vad en person själv upplever är ganska ointressant ur det perspektivet.

Men jag förstår vad du menar och jag håller egentligen med dig om allt förutom att jag inte är säker på att det du beskriver riktigt är det som brukar benämnas som ”könsidentitet”. Jag tänker nog mer att det du beskriver är den naturliga process som får pojkar/flickor respektive kvinnor/män att självsegregera. Och här finns ingen förklaring till varför vissa månniskor identifierar sig med det kön de inte är (vilket iofs kanske är mycket att begära).

Men en pojke som har mer kvinnliga intressen, kvinnliga förebilder och kvinnliga vänner etc är inte en flicka, och det är väl egentligen inte ens det påståendet som görs om könsidentitet? Påståendet tycks för mig vara någonting i stil med att en person har den könsidentitet den har oavsett anledning och oavsett vad den personen läser in i begreppet. Den är ”av gud given” och kan inte ändras eller influeras av andra (samtidigt som det är enormt viktigt att den kontinuerligt bekräftas). Och den ersätter personens objektivt verifierbara könstillhörighet.
Det är en naturlig process som uppenbarligen består av någon sorts könsidentifikation. Jag säger inte att det är den könsidentitet man föreställer sig leder till dussintals olika könsidentiteter men du behöver ju inte kasta ut babyn med badvattnet.

Vad som verkar ingå i mixen hos transpersoner som inte finns hos de som är nöjda med att se sig själva som feminina män verkar ju vara en känsla av repulsion inför att identifiera sig/bli identifierad som man och ha manliga attribut. Jag hade också känt så inför att ha manliga attribut. Jag skulle inte kunna ha för vana att sitta som en man med benen brett isär, det skulle framkalla ett djupt obehag till exempel. Jag upplever att jag har en sorts attraktion mot en kvinnlig könsidentitet och en repulsion mot en manlig könsidentitet på liknande sätt som jag har en sexuell attraktion mot maskulinitet och en typ av sexuell repulsion mot femininitet. De har ju inte alla förstås.

Du måste åtminstone erkänna att det är möjligt att könsidentiteten är biologiskt styrd och att det hos ett fåtal orsakar repulsion mot att identifiera sig med sitt biologiska kön som är mer än någon inbillning eller psykisk ohälsa. Du skriver att vi inte vet vad könsidentitet är eller om det är biologiskt styrt eller inte. Men om du beskriver könsidentitet som astrologi eller anorexi har du valt att se det som inbillning fast du själv säger att vi inte vet. Det verkar ”plausibelt” för att uttrycka det milt att det skulle finnas en biologisk kärna till transpersoners upplevelser men trots det väljer du ett synsätt som avfärdar den upplevelsen som psykisk sjukdom eller fjanterier.
Citera
2022-11-26, 15:12
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det är en naturlig process som uppenbarligen består av någon sorts könsidentifikation. Jag säger inte att det är den könsidentitet man föreställer sig leder till dussintals olika könsidentiteter men du behöver ju inte kasta ut babyn med badvattnet.

Vad som verkar ingå i mixen hos transpersoner som inte finns hos de som är nöjda med att se sig själva som feminina män verkar ju vara en känsla av repulsion inför att identifiera sig/bli identifierad som man och ha manliga attribut. Jag hade också känt så inför att ha manliga attribut. Jag skulle inte kunna ha för vana att sitta som en man med benen brett isär, det skulle framkalla ett djupt obehag till exempel. Jag upplever att jag har en sorts attraktion mot en kvinnlig könsidentitet och en repulsion mot en manlig könsidentitet på liknande sätt som jag har en sexuell attraktion mot maskulinitet och en typ av sexuell repulsion mot femininitet. De har ju inte alla förstås.

Du måste åtminstone erkänna att det är möjligt att könsidentiteten är biologiskt styrd och att det hos ett fåtal orsakar repulsion mot att identifiera sig med sitt biologiska kön som är mer än någon inbillning eller psykisk ohälsa. Du skriver att vi inte vet vad könsidentitet är eller om det är biologiskt styrt eller inte. Men om du beskriver könsidentitet som astrologi eller anorexi har du valt att se det som inbillning fast du själv säger att vi inte vet. Det verkar ”plausibelt” för att uttrycka det milt att det skulle finnas en biologisk kärna till transpersoners upplevelser men trots det väljer du ett synsätt som avfärdar den upplevelsen som psykisk sjukdom eller fjanterier.

Men tolkar du ”vi vet inte vad könsidentitet är för något” som ”vi vet att könsidentitet inte är biologiskt”?

Jag skiljer på könsdysfori och övriga former av avvikande könsidentiter - det gör exempelvis RFSL också:

Citat:
Många transpersoner har könsdysfori. Det finns också många transpersoner som inte har det. Könsdysfori är inte ett krav för att vara trans, utan är ett tillstånd som ofta samvarierar med en könsidentitet som inte stämmer överens med det kön man tilldelades när man föddes.

I de fall där det inte finns någon dysfori är jag ganska skeptisk till att det finns någon verklig ”man-i-kvinnas-kropp” upplevelse och jag finner det ganska troligt att det mer är en form av subkultur eller ett önskemål om att tillhöra det motsatta könet.

Min största invändning är dock mot idén om att könsidentitet ska anses VARA kön, och att andra människor ska ha någon slags skyldighet att aktivt bekräfta den könsidentitet som personen påstår sig ha.
Citera
2022-11-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?
Kvinna är motsatsen till man.
Du behöver inte göra något. Däremot blir det svårt att övertyga omvärlden och eftervärlden.

En intressant parallell är att vi frångått essentialism sedan andra världskriget. Om man kan identifiera saker så kan man identifiera konfliktlinjer eller fiender. Att inte kunna definiera och identifiera saker minskar risken för krig. Antar att det är så tankegången varit, mer eller mindre medvetet.

De väsentliga egenskaperna för kvinnor är DNA, kromosomer, bröst och könsorgan, förmåga att skaffa barn, kroppsstorlek, muskelmassa, kulturell särprägel. I fallande ordning.
Citera
2022-11-26, 16:20
Medlem
Citat:
Men tolkar du ”vi vet inte vad könsidentitet är för något” som ”vi vet att könsidentitet inte är biologiskt”?
Nej men du säger å ena sidan att vi inte vet och å andra sidan jämför du könsidentitet med astrologi vilket antyder att du trots allt har en uppfattning.
Citat:
Jag skiljer på könsdysfori och övriga former av avvikande könsidentiter - det gör exempelvis RFSL också:

I de fall där det inte finns någon dysfori är jag ganska skeptisk till att det finns någon verklig ”man-i-kvinnas-kropp” upplevelse och jag finner det ganska troligt att det mer är en form av subkultur eller ett önskemål om att tillhöra det motsatta könet.

Min största invändning är dock mot idén om att könsidentitet ska anses VARA kön, och att andra människor ska ha någon slags skyldighet att aktivt bekräfta den könsidentitet som personen påstår sig ha.
Jag tror inte ens alla kvinnor skulle känna samma repulsion inför att ha manliga attribut, det är så stor skillnad individer emellan.

Om du tänker dig in i hur ifrågasatt och nedvärderad en transperson blir av så många människor är det väl inte så konstigt att transideologin har utvecklats som den gjort till att lobba för att könsidentitet ska ses som kön.
Citera
2022-11-26, 18:03
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Man är vad man biologiskt föds till. Deal with it.
Att vara trans är biologiskt. Deal with it.
Citera
2022-11-26, 18:05
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Att vara trans är biologiskt. Deal with it.

Du kan ju inbilla dig det, vi andra ser bara en förvirrad människa som fått för sig något som inte stämmer överens med vad denne blivit född till.
Lösningen: Acceptera vad man blivit född till och deal with it. Sug och svälj, hej!
Citera
2022-11-26, 18:08
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Du kan ju inbilla dig det, vi andra ser bara en förvirrad människa som fått för sig något som inte stämmer överens med vad denne blivit född till.
Lösningen: Acceptera vad man blivit född till och deal with it. Sug och svälj, hej!
Det är vetenskapligt bevisat. Vad du sedan väljer att tro är någonting annat. Om du förövrigt inte var närvarande vid en persons födsel kan du inte heller avgöra hur hen såg ut när hen föddes.
Citera
2022-11-26, 19:16
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Det är vetenskapligt bevisat. Vad du sedan väljer att tro är någonting annat. Om du förövrigt inte var närvarande vid en persons födsel kan du inte heller avgöra hur hen såg ut när hen föddes.

Fortsätt drömma du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in