2022-11-25, 19:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och vem har bestämt det? Ens könsidentitet skulle jag nog hävda är den allra viktigaste faktorn för vilket kön någon är. Du verkar ha klara problem med att förstå vad könsidentitet är eller ens acceptera att det faktiskt existerar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Könsidentitet

Och nu likställer du alltså människors könsidentitet med hypokondri.
Försök inse att könsidentitet sitter i våra hjärnor, det är inget påhittat utan något reellt och högst troligt väldigt starkt, och alltså inget som människor bara kan Äsch..skitsamma jag bestämmer mig bara för att vara pojke....

nej i praktiken så är det en extremt liten klick människor som säger sig ha en annan identitet avseende sitt kön än vad de har eller antas ha mellan benen.
jag till skillnad från dig, tror alltså på dessa människor, precis som jag tror på de människor som säger sig älska samma kön, medan du tycker att de är hypokondrier/ lögnare som borde skärpa sig typ ungefär på samma sätt som man sa att homosexualitet bara var nått "påhitt" som människor kan botas från.

Könsidentitet är högst troligt de allra viktigaste för att bestämma kön.
I de allra flesta fall så är den samma som vad du har, eller antas ha, mellan benen, men alltså INTE i alla fall.
I din värld så hade alla de där barnen från förr som föddes med oklart kön, och där läkarna bara bestämde något de tyckte passade och opererade så kroppen skulle passa vad de nu bestämde sig för och där det sen gick åt helvete för det visade sig att människan i fråga IDENTIFIERADE sig som det andra könet. Deras upplevelser anser du alltså är nått man bara ska skita i, för hey! könsidentitet är ju bara nått strunt man kan ignorera och inte viktigt alls.

Varför i hrlvete ska INTE någons personliga könsidentitet få lov avgöra vad de ska få lov vara för kön?
Varför ska någon ANNAN än människan själv bestämma detta?
Genetik är det som avgör könstillhörighet.

Resten av ditt inlägg är hysteri med svordomar och versaler.
Citera
2022-11-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är moder natur som har bestämt vad kön är. Vår fortplantning är beroende av två könsceller, en manlig och en kvinnlig, och två fenotyper som kopplas till produktion av manlig alternativt kvinnlig könscell. Konceptet fanns redan på plats miljontals år innan den första människan föddes. Det är ingenting som människan har hittat på.

Könsdysfori är en psykiatrisk diagnos och kan därmed absolut jämföras med exempelvis anorexi eller hypokondri. Vad könsidentitet därutöver är för något är väldigt oklart. Vi kan inte mäta det, vi kan inte identifiera det objektivt. Vi har icke-binära. Vi har konceptet genderfluid. Vi har konceptet ”agender”. Vi har dussintals olika påhittade ”kön” som folk påstår sig identifiera med och som har låg eller ingen koppling till de två kön som existerar i den verkliga världen. Någonstans längs vägen har det här fenomenet rört sog bort från könsdysforin och in i den subkulturella sfären. I de fallen är det väldigt mycket ”identitet” och ganska lite ”kön” i den påstådda ”könsidentiteten”.

Anledningen till att ingen får välja sitt kön är att kön är en objektivt verifierbar faktor som relaterar till din roll i fortplantningsprocessen. Det finns ett sant svar på frågan ”vilket kön är den här personen?”, och det har ingenting att göra med vad personen känner. Du kan inte välja ditt kön, precis som du inte kan välja ditt fingeravtryck, din vikt eller din längd. Dessa faktorer är vad de är.

Det som är möjligt är att välja att leva sitt liv som om man vore en medlem av det motsatta könet. Men att byta kön är inte möjligt med dagens teknik.

Så varför fixar då moder natur att människors könsidentitet inte stämmer med könsdelarna? eller att intersexuella föds? eller at thomsoexualitet existerar eller asexualitet etc etc...

Könsidentitet är en lika biologisk faktor som övriga faktorer är gällande kön, du verkar verkligen inte fatta det. Att vi idag inte helt vet var det sitter, eller exakt hur det fungerar, att e tinte går att mötas med hjälp av nått verktyg etc.. förändrar inte detta faktum att det alldeles uppenbart existerar.

Könsidentitet är en subjektiv verifierbar faktor och JO! människor med problemet att där inte går avläsa deras kön då de är små eller de har en annan identitet än den vi tycker oss se har alltså alla rätt idag att avgöra detta själva, och inte övriga samhället.

Bara att uthärda att männsikror har denna rätt.
Förstår att du tycker det är jävligt obekvämt men....deal with it.
Citera
2022-11-25, 20:56
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Så varför fixar då moder natur att människors könsidentitet inte stämmer med könsdelarna? eller att intersexuella föds? eller at thomsoexualitet existerar eller asexualitet etc etc...

Modernatur har ingenting att göra med människors egna vanföreställningar och psykiska störningar, det har de fått av något trauma i livet. Det har ingenting med modernatur att göra.
Citera
2022-11-25, 21:30
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Könsidentitet är en lika biologisk faktor som övriga faktorer är gällande kön, du verkar verkligen inte fatta det. Att vi idag inte helt vet var det sitter, eller exakt hur det fungerar, att e tinte går att mötas med hjälp av nått verktyg etc.. förändrar inte detta faktum att det alldeles uppenbart existerar.

Könsidentitet är en subjektiv verifierbar faktor och JO! människor med problemet att där inte går avläsa deras kön då de är små eller de har en annan identitet än den vi tycker oss se har alltså alla rätt idag att avgöra detta själva, och inte övriga samhället.

Bara att uthärda att männsikror har denna rätt.
Förstår att du tycker det är jävligt obekvämt men....deal with it.

Svaret på din fråga är väl samma som ”varför fixar inte moder natur så att anorektikerns kropp matchar hennes viktuppfattning”, eller ”varför fixar inte moder natur så att hypokondrikern får cancer”. Eller ”varför föds det barn med sex fingrar på varje hand”? Tycker du verkligen att det var ett starkt argument? Det är väl känt att människor kan lida av både fysiska och psykiatriska krämpor och/eller avvikelser.

Vi vet inte vad könsidentitet är för något. Det är den bistra sanningen. Och innan vi vet det kan vi inte svara på om det är biologiskt betingat, socialt betingat, valbart eller något inbillat. Du kan såklart utgå från att det är biologiskt, men i så fall blir det svårt att förklara detransitionerare eller för den delen koncept som genderfluid, agender eller icke-binära.

Här har du en lista över könsidentiteter:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_gender_identities

Jag får det till 93 stycken. Hur många av dessa anser du är biologiskt betingade?

Finns det något tillfälle där du skulle börja tvivla på en människas påstådda könsidentitet? Och vad är det egentligen som gör dig så övertygad om att könsidentitet ÄR kön? Har du några belägg alls för detta eller är det mer en fråga om övertygelse?
Senast redigerad av RedX 2022-11-25 kl. 21:55.
Citera
2022-11-25, 22:54
Medlem
Citat:
Vi vet inte vad könsidentitet är för något. Det är den bistra sanningen. Och innan vi vet det kan vi inte svara på om det är biologiskt betingat, socialt betingat, valbart eller något inbillat. Du kan såklart utgå från att det är biologiskt, men i så fall blir det svårt att förklara detransitionerare eller för den delen koncept som genderfluid, agender eller icke-binära.
Upplever du kvinnor som ett annat kön? Upplever du dig själv som något annat än en kvinna i förhållande till kvinnor? Upplever du en identifikation med män? Upplever du olika känslor om du kommer in i en lokal full med kvinnor jämfört med en lokal full med män? Det är ju så uppenbart att det finns en identifikation med sitt eget kön. Barn grupperar ju sig själva i stort sett efter kön åtminstone efter några år och har olika beteenden inom gruppen och mellan grupperna. Har du aldrig märkt mönstret att män brukar hänga med män och kvinnor med kvinnor? Tror du pojkar generellt är mer benägna att ta efter hur män eller kvinnor i deras omgivning beter sig? Kroppsspråk, ordval etc? Varför skulle det ens ske om det inte fanns biologiskt betingad könsidentitet?
Citera
2022-11-26, 00:47
Medlem
Citat:
Svaret på din fråga är väl samma som ”varför fixar inte moder natur så att anorektikerns kropp matchar hennes viktuppfattning”, eller ”varför fixar inte moder natur så att hypokondrikern får cancer”. Eller ”varför föds det barn med sex fingrar på varje hand”? Tycker du verkligen att det var ett starkt argument? Det är väl känt att människor kan lida av både fysiska och psykiatriska krämpor och/eller avvikelser.

Här har du en lista över könsidentiteter:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_gender_identities

Jag får det till 93 stycken. Hur många av dessa anser du är biologiskt betingade?

Finns det något tillfälle där du skulle börja tvivla på en människas påstådda könsidentitet? Och vad är det egentligen som gör dig så övertygad om att könsidentitet ÄR kön? Har du några belägg alls för detta eller är det mer en fråga om övertygelse?

Anorexi är inte biologi, det är inget du föds med. Du föds däremot med en könsidentitet.
Inte ens jämförbart alltså.

Vi vet att könsidentitet existerar, för att det är en väldigt stark "drift" hos människor, och det går inte forma människors könsidentitet, det vet vi eftersom vi haft en tillräckligt lång historia med att operera och försöka fostra intersexuella till ett kön för att sen upptäcka att det funkade inte alls.
DET är ett väldigt starkt skäl att inse att detta nog är något biologiskt, något vi föds med från början.
Det går att inse den biten, utan att för den delen ha full koll på exakt var det sitter i hjärnan, hur det fungerar, formas etc.
För x antal år sen visste vi inte var vårt språk satt, eller vår logik, eller vår empati eller vår sexualitet........vi har inte en aning om hur dessa formades eller fungerade, antar att du även då ansåg att alla dessa fenomen inte finns hos människan
Ramlar det ner ett mynt snart?

Könsidentitet, FINNS där lika jävla uppenbart som logik finns.
Citera
2022-11-26, 04:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Anorexi är inte biologi, det är inget du föds med. Du föds däremot med en könsidentitet.
Inte ens jämförbart alltså.

Vi vet att könsidentitet existerar, för att det är en väldigt stark "drift" hos människor, och det går inte forma människors könsidentitet, det vet vi eftersom vi haft en tillräckligt lång historia med att operera och försöka fostra intersexuella till ett kön för att sen upptäcka att det funkade inte alls.
DET är ett väldigt starkt skäl att inse att detta nog är något biologiskt, något vi föds med från början.
Det går att inse den biten, utan att för den delen ha full koll på exakt var det sitter i hjärnan, hur det fungerar, formas etc.
För x antal år sen visste vi inte var vårt språk satt, eller vår logik, eller vår empati eller vår sexualitet........vi har inte en aning om hur dessa formades eller fungerade, antar att du även då ansåg att alla dessa fenomen inte finns hos människan
Ramlar det ner ett mynt snart?

Könsidentitet, FINNS där lika jävla uppenbart som logik finns.

Jag påstår inte att könsidentitet inte existerar. Jag påstår att det är oklart vad det är för något (åtminstone utanför könsdysforikontexten). Och jag påstår att det då är minst lika mycket ”identitet” som ”kön”, och någonstans påstår jag väl även att en persons identitet är dess ensak och inte någon annans ansvar att bekräfta.

Vissa människor påstår att deras könsidentitet är medfödd. Andra ändrar uppfattning och ångrar i efterhand sitt könsbyte. En tredje grupp identifierar sig som något annat än ”man” eller ”kvinna”, en fjärde känner sig ibland som man och ibland som kvinna och en femte anser sig inte ha någon könsidentitet över huvud taget. Gemensamt för alla dessa kategorier är att personens kön förblir vad det är genom hela livet.

Det vore kul om du åtminstone försökte ge dig på ett svar på frågan om på vilket sätt kvinnor tjänar på att definitionen av en kvinna ändras från ”vuxen människa av honkön” till att vara något var och en själv kan välja att vara. Jag har trots allt ställt frågan en fem-sex gånger nu och det är den frågan som förbryllar mig ur det feministiska perspektivet. Vad vinner kvinnor på det?
Citera
2022-11-26, 05:32
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Upplever du kvinnor som ett annat kön? Upplever du dig själv som något annat än en kvinna i förhållande till kvinnor? Upplever du en identifikation med män? Upplever du olika känslor om du kommer in i en lokal full med kvinnor jämfört med en lokal full med män? Det är ju så uppenbart att det finns en identifikation med sitt eget kön. Barn grupperar ju sig själva i stort sett efter kön åtminstone efter några år och har olika beteenden inom gruppen och mellan grupperna. Har du aldrig märkt mönstret att män brukar hänga med män och kvinnor med kvinnor? Tror du pojkar generellt är mer benägna att ta efter hur män eller kvinnor i deras omgivning beter sig? Kroppsspråk, ordval etc? Varför skulle det ens ske om det inte fanns biologiskt betingad könsidentitet?

Kvinnor och män är två olika kön och föds med delvis olika förutsättningar. Vad en person själv upplever är ganska ointressant ur det perspektivet.

Men jag förstår vad du menar och jag håller egentligen med dig om allt förutom att jag inte är säker på att det du beskriver riktigt är det som brukar benämnas som ”könsidentitet”. Jag tänker nog mer att det du beskriver är den naturliga process som får pojkar/flickor respektive kvinnor/män att självsegregera. Och här finns ingen förklaring till varför vissa månniskor identifierar sig med det kön de inte är (vilket iofs kanske är mycket att begära).

Men en pojke som har mer kvinnliga intressen, kvinnliga förebilder och kvinnliga vänner etc är inte en flicka, och det är väl egentligen inte ens det påståendet som görs om könsidentitet? Påståendet tycks för mig vara någonting i stil med att en person har den könsidentitet den har oavsett anledning och oavsett vad den personen läser in i begreppet. Den är ”av gud given” och kan inte ändras eller influeras av andra (samtidigt som det är enormt viktigt att den kontinuerligt bekräftas). Och den ersätter personens objektivt verifierbara könstillhörighet.
Citera
2022-11-26, 07:43
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att könsidentitet inte existerar. Jag påstår att det är oklart vad det är för något (åtminstone utanför könsdysforikontexten). Och jag påstår att det då är minst lika mycket ”identitet” som ”kön”, och någonstans påstår jag väl även att en persons identitet är dess ensak och inte någon annans ansvar att bekräfta.

Vissa människor påstår att deras könsidentitet är medfödd. Andra ändrar uppfattning och ångrar i efterhand sitt könsbyte. En tredje grupp identifierar sig som något annat än ”man” eller ”kvinna”, en fjärde känner sig ibland som man och ibland som kvinna och en femte anser sig inte ha någon könsidentitet över huvud taget. Gemensamt för alla dessa kategorier är att personens kön förblir vad det är genom hela livet.

Det vore kul om du åtminstone försökte ge dig på ett svar på frågan om på vilket sätt kvinnor tjänar på att definitionen av en kvinna ändras från ”vuxen människa av honkön” till att vara något var och en själv kan välja att vara. Jag har trots allt ställt frågan en fem-sex gånger nu och det är den frågan som förbryllar mig ur det feministiska perspektivet. Vad vinner kvinnor på det?

Varför ska just kvinnor ha något att tjäna på detta menar du?

Vad tjänar män på att förhindra och/ eller ignorera andra människors könsidentitet, så som du önskar att man ska göra. eller ursäkta " inte någon annans ansvar att bekräfta"
Citera
2022-11-26, 07:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Varför ska just kvinnor ha något att tjäna på detta menar du?

Vad tjänar män på att förhindra och/ eller ignorera andra människors könsidentitet, så som du önskar att man ska göra. eller ursäkta " inte någon annans ansvar att bekräfta"

Jag försöker förstå hur det kan vara så vanligt att självutnämnda feminister inte ser några problem med att kategorin ”kvinna” definieras om från kön till självskattning.
Citera
2022-11-26, 08:01
Medlem
Citat:
Jag försöker förstå hur det kan vara så vanligt att självutnämnda feminister inte ser några problem med att kategorin ”kvinna” definieras om från kön till självskattning.

Du menar alltså seriöst att de enkom är kvinnor som byter kön?

Och berätta igen hur könsidentitet är strikt skilt från begreppet "kön" så till den grad att det alltså är helt skitsamma vad du fötts med för identitet i skallen, det enda som ska gälla är vad utomstående/ en läkare bestämmer att du ska vara för kön.
Senast redigerad av Merapi 2022-11-26 kl. 08:12.
Citera
2022-11-26, 08:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Du menar alltså seriöst att de enkom är kvinnor som byter kön?

Och berätta igen hur könsidentitet är strikt skilt från begreppet "kön" så till den grad att det alltså är helt skitsamma vad du fötts med för identitet i skallen, det enda som ska gälla är vad utomstående/ en läkare bestämmer att du ska vara för kön.

Nja, nu missförstår du nog min fråga.

Om jag säger så här då; är det fördelar eller nackdelar som väger över för kvinnor när män ges frihet att definiera om sig till kvinnor och därmed får tillgång till kvinnors utrymmen, kvinnors idrotter och kvinnors fängelser? Kan transkvinnan verkligen relatera till kvinnors utmaningar i livet på samma sätt? Transkvinnan har inte samma relation till moderskap, den kvinnliga kroppen, det fysiska underläget etc som biologiska kvinnor har. Deras medicinska behov är annorlunda. Livet som transkvinna är fundamentalt annorlunda än livet som kvinna. Upplevelserna överlappar nog inte starkare än mellan exempelvis män och transkvinnor.

Det är enklare för mig att förstå terf-falangen. De är konsekventa i att de sätter kvinnors behov och intressen främst. Genusfeministerna är svårare för mig att förstå.
Senast redigerad av RedX 2022-11-26 kl. 09:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in