2022-11-25, 14:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är första modellen i läroböcker för att illustrera principen. Ett tunt lager som släpper igenom allt solljus och absorberar all utgående IR. Eftersom överlappet i våglängd är minimalt är detta en fullt möjlig konstruktion. Man har inte blandat in CO2 och dess absorptionslinjer, atmosfärens tjocklek, konvektion eller en hel massa komplikationer. Detta är första grunden, sedan bygger man på från detta.

Problemet är att så många hoppar över sådana här grunder och direkt ger sig ut på djupt vatten med alla komplexa fenomen och då aldrig förstår vad det egentligen handlar om.
Bra. Det finns alltså INGEN ”växthuseffekt” som fungerar som bilden visar.

Det är synnerligen stötande när okunniga mobbartyper gastar ”klimatförnekare” åt människor som påtalar detta och annan fakta. Det är rent av vidrigt.
Citera
2022-11-25, 15:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

:
Självklart inte. Det är en modell. En tämligen förenklad beskrivning av den verkliga växthuseffekten formulerad av människor. Som kan förfinas*. Som alla andra modeller vi känner till. En karta fungerar inte heller som verkligheten. Ändå kan vi använda oss av dem för att navigera i vår subjektiva modell av verkligheten; vår uppfattning av den som vi förnimmar med våra sinnen och vårt intellekt som i sig också kan sägas vara en modell av verkligheten. Einsteins allmänna relativitetsteori är en modell, Newtons gravitationslagar ritade som vektorer på ett papper är inte heller en gravitation som finns i verkligheten. Endast en representantation, en modell av den. Och de (modeller) används tillexempel till att knuffa på himlakroppar och avbilda svarta hål. Ta oss upp i luften och landa oss på månen. Hela energibegreppet i sig är en modell och delas in i flera "undermodeller".

*En idé för att göra den enkla modellen bättre, som den diskuterade figuren visar, är exempelvis att lägga till fler lager. Då får man också det logaritmiska sambandet med, när fler överliggande lager läggs till.

Växthuseffekten kan också hypotetiskt ge ett större energiflöde mot ytan än solen.

Det verkar som att det är rätt få här i tråden som ens vet vad modeller är eller hur fundamentala de är.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-25 kl. 15:23.
Citera
2022-11-25, 15:07
Medlem
Citat:
Återigen: det är ett förenklat läroboksexempel, men eftersom ditt syfte uppenbarligen är att förvirra och inte att förklara förstår jag att sådant besvärar dig.

Du måste ha varit en underbar elev i skolan. "Här tänker i oss en punktmassa". "Magistern! Det finns inga punktmassor i verkligheten och dessutom säger kvantmekaniken att man inte kan veta läget på massan exakt!".

Ett tips: läs aldrig ekonomi. Hela ämnet är uppbyggt kring förenklande antaganden som inte stämmer riktigt i verkligheten.

Citat:
Det är synnerligen stötande när okunniga mobbartyper gastar ”klimatförnekare” åt människor som påtalar detta och annan fakta. Det är rent av vidrigt.
Så var det offerkoftan på.
Citera
2022-11-25, 15:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Accepterar du den samlade klimatforskningen, eller tror du dig som lekman veta bättre?

Vi vet alla svaret på den frågan.

Du är en klimatförnekande foliehatt. Det säger jag inte för att vara elak, för jag vill verkligen inte vara elak mot någon som har en sån gullig varg som avatar, utan det säger jag av den simpla anledningen att det helt enkelt är så.
Citera
2022-11-25, 16:05
Medlem
Citat:
Det väsentliga är inte modellernas komplexitet utan klimataktivisternas blinda tro och mobbarmentalitet mot oliktänkande. Det är ett vidrigt beteende som är väl känt genom historien.
Jag förstår att du hellre diskuterar hur du är ett oskyldigt offer än hur du totalt misslyckades med att förstå det enklaste läroboksexemplet i hur växthuseffekten fungerar.
Citera
2022-11-25, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag förstår att du hellre diskuterar hur du är ett oskyldigt offer än hur du totalt misslyckades med att förstå det enklaste läroboksexemplet i hur växthuseffekten fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Accepterar du den samlade klimatforskningen, eller tror du dig som lekman veta bättre?

Vi vet alla svaret på den frågan.

Du är en klimatförnekande foliehatt. Det säger jag inte för att vara elak, för jag vill verkligen inte vara elak mot någon som har en sån gullig varg som avatar, utan det säger jag av den simpla anledningen att det helt enkelt är så.
Som vanligt förstår du inte diskussionen. Nu gäller saken att det INTE finns någon ”växthuseffekt” som fungerar enligt läroboksbilden:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Det är en central slutsats för frågeställningen i trådstarten.
Citera
2022-11-25, 16:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tack, nu kan alla dessutom se hur ni resonerar kring modeller: ”Det är ju bara en modell och verkligheten behöver inte alls fungera som modellen”. Och sen kommer personangreppen igen.

Hela klimathysterin bygger på modeller. Nu ser vi hur mycket dessa är värda när det kommer till kritan.
Mycket riktigt är inte bilden i boken växthuseffekten. Det är en bild som försöker ge en förståelse i form en modell, som faktiskt all förståelse är för alla observationer. Modeller. Det är inte så "bara" i mina ögon, det där med modeller. All din förståelse av allt du förstår har modeller som grund.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-25 kl. 16:15.
Citera
2022-11-25, 16:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Som vanligt förstår du inte diskussionen. Nu gäller saken att det INTE finns någon ”växthuseffekt” som fungerar enligt läroboksbilden:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Det är en central slutsats för frågeställningen i trådstarten.

Du ifrågasätter ett etablerat diagram som illustrerar växthuseffekten. Way to prove my point att du förnekar forskningen!
Citera
2022-11-25, 16:22
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det finns ju ingen ”växthuseffekt” som fungerar enligt bilden. Fattar du verkligen inte det? Du gör dig ju åter till åtlöje genom att visa hur otroligt okunnig du är. Har du inte tillstymmelse till självinsikt?

Det blir väldigt ironiskt när du skriver så här, men det antar jag att du förstår mycket väl egentligen, när du låtsas vara helt obekant med hur scheman och modeller fungerar.
Citera
2022-11-25, 16:31
Medlem
Citat:
Läroböcker fungerar som jag försökt förklara så. De börjar med förenklade exempel för att belysa principen. Hur skulle du göra motsvarande? Var skulle du börja?
Citera
2022-11-25, 17:02
Medlem
Citat:
Sakfrågan nu är att du har kallat bilden för ”ett etablerat diagram som illustrerar växthuseffekten”. I verkligheten finns ingen effekt som fungerar detta sätt. Varför sätter du då nedsättande epitet på människor som påtalar detta faktum?
Det är två förenklingar.
1. Man har ett lager snarare än en kontinuerlig atmosfär.
2. Man har en kontinuerlig absorption snarare än diskreta absorptionslinjer.

Båda dessa är fullt rimliga förenklingar för att belysa effekten, och om man faktiskt hade en planet som hade en sådan atmosfär skulle man få det resultatet. Håller du med?
Citera
2022-11-25, 17:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du försöker byta ämne igen, från att du inte förstår konceptet med en modell, till något annat. Varje ämne verkar vara som en Yoshi som du vaskar och tar avstamp från när du försöker hoppa till nästa plattform/ämne. Du verkar ju inte bry dig om det du diskuterar.
Jag försöker inte byta ämne och jag förstår modeller mycket väl. Du förstår fortfarande inte problemet. Problemet är att du har hänvisat till en modell som är fel. När personer har påtalat detta för dig har du bemött dem med oförskämdheter och grova personangrepp.

Eftersom du uppenbart inte förstår de modeller du pratar om så har du ingen som helst trovärdighet i diskussionerna. Problemet är att människor som läser tråden och inte vet bättre kan tro på den desinformation och falska bild av verkligheten som du och dina gelikar sprider. Det här är en tråd som handlar om vetenskap där en viss nivå förväntas. Du är mycket långt från denna nivå med dina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in