2022-11-24, 13:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu var det ju just Innerstaden vi diskuterade.
Och du säger nu själva att "de relativa priserna går upp". Hur rimmar det med massutförsäljningar till 50 tkr per kvm?

I så fall skulle priserna i övriga landet i stort sett bli gratis per kvm.

"lika intressanta platser" finns liksom inte i Sverige.
innerstads-Stockholm är unikt rent geografiskt i Sverige eftersom det är byggt på öar.
Det är väl möjligen Hammarby Sjöstad som fått lite innerstadssmitta prismässigt.
Självklart kan man bygga nya stadsdelar, Östermalm är ju bara drygt 100 år gammalt och det mesta i Vasastan ser ut att vara byggt på 1920-talet.

Om räntorna blir 7% så blir det omöjligt för andra än de rikaste att betala mer än 50k per kvm för en lägenhet. Redan det är ju 5 mkr för 100 kvm och med en teoretisk räntekostnad på 30000 kr per månad. De priser som du tror är normala 110k är i själva verket samma som på Manhattan och det är inte hållbart i lilla Stockholm.

Stockholm har största bubblan och de kan lätt sjunka 50% med höga räntor. Linköping har i princip Noll bubbla och här kommer priserna att sjunka -20% som mest.

Det är redan nu nära gratis att bo på många ställen i Sverige, man kan köpa en stor villa för 1 mkr. Höga priser finns bara i 25 stora kommuner och 100 förorter till dem.
Citera
2022-11-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Nishbank som Hypoteket: 3% rörlig
Mitt lån hos storbank med rabatter: 3,44% rörligt
Ej grönt bolån så går att få ner 10 punkter till.

Inte direkt några tokhöga räntor idag men krigskartan bestäms nästa år 2023. Jag har ingen lust med 4-5% ränta och väldigt få har det med.

Troligen kommer vi tyvärr få 5% boränta 2023 ...

Men jag tror att 99% klarar det rätt lätt...

Dock så kommer bostadspriserna sjunka ytterligare ca 15-20% nästa år..
Citera
2022-11-24, 13:24
Medlem
Rengens avatar
De som lite nedsättande blir kallade för "bubbelpratare" får för varje inlägg mer och mer rätt.
Vi går 2015:s priser.
Argumenten från bubbelpratarnas motståndare i tråden blir därför bara desperatare. T.o.m efter dagens 75 p höjning hör vi från en av dessa, med en kristallkula av Globens storlek vad som väntar:
"en sänkning av långa boräntor och eventuellt billigare lån".
Citera
2022-11-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
När bubbelpratare gapar om 100-125 punkter höjning, och det blir 75 punkter.

Vrf tror du aktierna för bostadsutvecklare steg idag? Jo för att marknaden hade räknat med 100 punkter höjning....
Citera
2022-11-24, 13:32
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Vrf tror du aktierna för bostadsutvecklare steg idag? Jo för att marknaden hade räknat med 100 punkter höjning....
Marknaden har inte alltid rätt...
Citera
2022-11-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Man kan jämka och få ränteavdrag "utbetalt" varje månad. Det har varit uppe i tråden ett par gånger.

Men det ser ju inge vidare ut även om man gör det. Man får nästan hoppas att de nekar om den hypotetiska personen frågade.

Vad skulle det vara för fel med att jämka nu plötsligt?

Håller med om att bankerna lånar ut för mycket, men nog är det rimligt att ta med ränteavdraget i kalkylen. Jag har inga problem med att jämka. Varför ska jag låna ut mina pengar till staten till 0 % ränta?
Citera
2022-11-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att priserna har gått ned är självklart. Men de är generellt inte i närheten av pre-pandemi

HOX flats stockholm är endast 0.6% från pre-covid high
https://i.imgur.com/AsN8Pwl.jpg

HOX flats göteborg ligger -5.1% under pre-covid high
https://i.imgur.com/xc5RR9A.jpg

HOX Sverige (villor och bostadsrätter) ligger visserligen 6% över pre-covid high. Skulle säga att det nu är i närheten, med tanke på hur snabbt det rasar...
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-11-24 kl. 14:20.
Citera
2022-11-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Vad skulle det vara för fel med att jämka nu plötsligt?

Håller med om att bankerna lånar ut för mycket, men nog är det rimligt att ta med ränteavdraget i kalkylen. Jag har inga problem med att jämka. Varför ska jag låna ut mina pengar till staten till 0 % ränta?

Det är inget fel på att jämka. Det var bara en kommentar till den jag svarade att kassaflödet blir bättre än hen trodde.
Jag tycker också det är rimligt att ta med avdraget i kalkylen.

Något OT men skatteverket ger också ränta nuförtiden
Citat:
Från den 1 november 2022 är intäktsräntan 1,125 procent.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfatillbaka/rantapaskattekontot.4.18e1b10334ebe8bc80002582.htm l?q=f
Citera
2022-11-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
HOX flats stockholm är endast 0.6% från pre-covid high

https://i.imgur.com/pIa8KDX.jpg

Ja som sagt enskilda områden. Men knappast helheten
Citera
2022-11-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja som sagt enskilda områden. Men knappast helheten

Riket i helhet ligger endast 5.9% över pre-covid high. I denna takt bör vi vara där redan i februari.
https://i.imgur.com/4RLC0pO.jpg
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-11-24 kl. 14:21.
Citera
2022-11-24, 14:20
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi blir alla "fattigare",nästan ingen kommer att kunna låna t.ex 5mkr eftersom räntekostnaden på 20000 kr per månad med en ränta på 5% är för hög.

Hela bostadsmarknaden är "stängd", man kan inte som mjölk eller bilar enkelt öka produktionen.

Att vi sedan diskuterar ett område "inom tullarna" som är fullbebyggt gör ju att vi per definition definierar ett område som inte kan expandera. Om vi blir fler svenskar så kan en mindre procent bo i innerstaden och de relativa priserna går upp, inte något konstigt. Lösningen är att bygga lika intressanta platser någon annanstans, utanför tullarna. Sverige skulle behöva ett Stockholm-2.
"Innanför tullarna" är givetvis inte fullbebyggt, finns massvis med nya bostäder som kan byggas, dels i befintliga bostadshus eller på de gröna plättar som finns kvar. Exempelvis ska mitt hus och även grannhuset bygga ett tiotal nya lägenheter på vinden vardera. Visst att 20 nya lägenheter inte är någon större skillnad, men visst sker det byggen.
Citera
2022-11-24, 14:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antisocia1
Någon som har en ärlig gissning på när bostadsmarknaden kommer nå botten ? När är det dags att kliva in på marknaden som första gångs köpare tro ?

Efter man höjt klart så räknar Riksbanken med att man inte nämnvärt sänker räntan förrän kanske 2025 nån gång.

Så inte förrän dess troligtvis. På tre år kommer dessutom priserna att ha fullkomligt slaktas med denna "höga" ränta-

Hyresrätterna verkar få ett par procents hyreshöjning om året och kommer därför i dyrare delar av landet såsom i attraktivare delar av Stockholm vara enormt mycket billigare än kostnaderna för att belåna sig till att köpa motsvarande objekt.

Ur ett rent finansiellt avseenden borde alla som sitter i en köpt bostad snarast sälja och flytta in en hyresrätt. Och alla som sitter i en hyresrätt bör sitta kvar åtminstone till det verkar som det rasat färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in