Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-11, 22:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Swedbanks kommunikationsdirektör, som citerades, menar att lån i andra europeiska länder oftast betalas av (amorteras) på 20-25 år.
Personligen bryr jag mig inte om vad folk har för avtal. Men jag ser liten uppsida att folk lånar max och sen inte betalar av då priserna vid max 30 års avbetalning skulle vara lägre. Dvs ränteslavar skulle vara mindre slavar och jag och andra som köper kontant skulle kunna köpa upp fler fastigheter för samma summa pengar.
Inte betalar av???
Menar du att det är bankernas ägare som träder in och betalar massor av bostadslån från sina plånböcker? Det är nämligen så det blir om låntagaren inte betalar lånet.

------------------------------
Om det inte fanns bostadslån så skulle ca hälften av Sveriges bostäder inte finnas.
Bostäderna får hysa två hushåll.
Är det en önskvärd situation?
Citera
2022-11-11, 23:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Haha fyfan vilken skit man förväntas köpa för 4m i Täby:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-3rum-taby-kyrkby-taby-kommun-albert-malares-vag-8g-19306356

Huset är värt max 1m, men tomten på 150 kvm kanske är värd 3m. Täby är ju typ bebyggt som Tokyo så varför ska marken inte ha samma pris per kvm?

Nu tycker jag du var snål. Rimligt vore dock att tillämpa det sedvanliga FB-avdraget om 50 % . Så ungefär 2 miljoner är rimligt.
Citera
2022-11-11, 23:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det jag menar är att stora amorteringafria lån eller lån som inte är menade att betalas tillbaka under livstiden till låntagaren nästan unikt svenskt är.
Du får ju låna så länge banken ser att du klarar av räntorna med den marginal de vill se.

Från ca 60 års ålder rampas amorteringarna upp så du inte har för stor skuld när du pensioneras.
Men du får ju ha skuld. Det är inget problem i sig. Säg att hushållet har en bruttopension på 60 k/månad. Då är det inga problem att ha säg 2 MSEK i lån.
Eller vad skulle problemet vara ?

Citat:
I Sverige så verkar det inte vara helt vanligt att man helt amorterar tillbaka hela lånet varför fallhöjden i Sverige är mycket högre.
Vilken då fallhöjd??
Försök vara mer konkret. Den där typen av flum blir obegripligt.

men det är på inga sätt samma krasch som i Sverige.

Citat:
Och detta på grund av att svenskarna hyr från banken i hög utsträckning.
Har det kraschat i Sverige??
Det har jag missat. När hände det? Idag?
Citera
2022-11-11, 23:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nu tycker jag du var snål. Rimligt vore dock att tillämpa det sedvanliga FB-avdraget om 50 % . Så ungefär 2 miljoner är rimligt.

Ja det var faktiskt ganska fint på insidan. 1.5,m för huset och 0.5m för tomten, låter ganska rimligt.

2m annuitetslån över 30 år med 4.5% ränta blir ca 10k/mån, helt okay..
Citera
2022-11-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inte betalar av???
Menar du att det är bankernas ägare som träder in och betalar massor av bostadslån från sina plånböcker? Det är nämligen så det blir om låntagaren inte betalar lånet.

------------------------------
Om det inte fanns bostadslån så skulle ca hälften av Sveriges bostäder inte finnas.
Bostäderna får hysa två hushåll.
Är det en önskvärd situation?
Blir det? Det var nåt nytt? Trodde att vid max 50% belåningsgrad och 4,5 bruttoinkomsten så kan det vara amorteringsfritt och då räcker det med att betala räntan. Men vad roligt om du menar att bankens ägare även betalar av lånet då.

Har aldrig nämnt att bostadslån inte skulle existera. Däremot ser jag bara uppsida med att de betalas av inom rimlig tid.

Fram med bevis på att hälften av Sveriges bostäder inte skulle existera vid 30 års amortering nu.
Annars så känns det som skrämselpropaganda som man håller på med i Nordkorea.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-11-11 kl. 23:31.
Citera
2022-11-11, 23:30
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Köpenhamn har 30% lägre priser med 30% högre löner.

Jag har ingen statistik men känslan är att det är betydligt billigare i Köpenhamn. Precis som Sverige är marknaden trög där nu. Många objekt har legat länge.

Exempel på hus endast 7,5 km från centralstationen för de som vill bo hyfsat centralt.

3,25 Miljoner DK = 4,7 MSEK.

https://www.nybolig.dk/villa/2700/frederikssundsvej/260358/ms0106?utm_source=boligsiden.dk&utm_campaign=bolig siden&utm_medium=exitlinks
Citera
2022-11-11, 23:38
Medlem
Citat:
Jag har ingen statistik men känslan är att det är betydligt billigare i Köpenhamn. Precis som Sverige är marknaden trög där nu. Många objekt har legat länge.

Exempel på hus endast 7,5 km från centralstationen för de som vill bo hyfsat centralt.

https://www.nybolig.dk/villa/2700/frederikssundsvej/260358/ms0106?utm_source=boligsiden.dk&utm_campaign=bolig siden&utm_medium=exitlinks

Alla sifforna är nog inte helt up-to-date, men numbeo har prisjämförelse för lägenheter.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm &country2=Denmark&city2=Copenhagen

Stockholms priserna ser lite höga ut iaf.
Senast redigerad av trickget 2022-11-11 kl. 23:41.
Citera
2022-11-11, 23:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Hmm, ja jag är dåligt insatt i Köpenhamns områden men det ser ut att kunna motsvara Bromma eller Enskede i alla fall i avstånd till city. Liknande hus kostar där 10m+...

Här kan man se hela områdets utbud: https://www.nybolig.dk/til-salg/hus/broenshoej-2700

Verkar finnas andra områden med högre priser/status men de ska väl mer jämföras med Danderyd/Lidingö/Saltis då kanske.
Citera
2022-11-11, 23:55
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Alla sifforna är nog inte helt up-to-date, men numbeo har prisjämförelse för lägenheter.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Stockholm &country2=Denmark&city2=Copenhagen

Stockholms priserna ser lite höga ut iaf.

För lägenheter är detta mitt favoritexempel: Prins Nikolais ägarlgh i centrala delen. 70 kvm "townhouse" med takterrass. 4,6 Mkr DKK = 6,67 MSEK. Skulle säkert kosta närmare 10 Mkr i centrala Sthlm.

https://www.estate.dk/ejerlejlighed/1363/vendersgade/270210/ec473?utm_source=boligsiden.dk&utm_campaign=boligs iden&utm_medium=exitlinks
Citera
2022-11-12, 00:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det där återkommer ofta i inläggen sedan 2010.
Bubbelpratarna verkar arga på bekanta/kollegor som skrävlar lite.
Och därför menar dom att staten skall reglera mot mer Nordkorea-politik. Hellre det än att någon i deras omgivning får skrävla.

Är det inte enklare att bara sluta ha med skrävlarna att göra.

(Jag kan faktiskt inte påminna mig om att någon på mitt jobb ens varit i närheten av att skrävla om någon bostadskarriär. Så uppenbarligen finns sådana. De flesta bor bra så nog skulle dom kunna skrävla).
Staten kan börja med att göra tydligt att det blir inga fler bank bailouts. Kunderna kan man rädda, men aktieägarna ska få noll och intet. Det är ingen Nordkorea-politik, tvärtom.
Citera
2022-11-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Vad ser du för uppsida med amorteringsfria lån?

Uppsida för vem? Låntagaren?

Det uppenbara är att denne kan investera pengarna på tex börsen och få högre avkastning än att betala av på huslånet.
Citera
2022-11-12, 00:53
Medlem
Jag sålde av min lägenhet i våras strax innan priserna började dippa. För att slippa vinstskatten behöver jag köpa och flytta in under 2023.(baka in den i nästa boende). Planen är att köpa en villa under nästa år. Tänker att det blir till våren/sommaren.

Min fråga är egentligen, tror ni att det är för tidigt? Huvudsaken är inte att spekulera utan boende. Men man vill ju ändå göra en bra affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in