2022-11-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Fy fan. Antar du drack mer än 2 veckor innan du fick delirium?
Ohyggliga mängder med 16 öl varje dag, och dricka före och under jobbet.
Men förbannat starkt av dig att våga gå till chefen för hjälp!
Visste inte att man kunde ta prover och se statusen på bukspottkörtel, trodde den antingen bara kunde bli inflammerad eller var ok….
Jag hoppas iaf för din skull att lever och bukspottkörtel värdena har blivit bättre med lite nykterhet, och att det inte ballat ut totalt med lever svikt/gulsot eller vad det nu heter.
Starkt av dig!
Jag hade druckit i flera månader i sträck innan jag fick delirium fruktansvärt var det.
Angående bukspottkörteln så hade jag inflammation inga prover på den.
Har varit nykter nu i 4.5 år. Tar en dag i taget. Kanske en gång i månaden så kommer alkoholsuget otroligt starkt. Men man måste bryta det. Alla värden är perfekta nu.
Citera
2022-11-21, 21:55
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Hur har ni hanterat det med alkohol o jobb? Har aldrig supit medans jag jobbat. Däremot har det hänt att man springer till systemet en tisdag efter man jobbat 8 timmar o super sig full för att sedan gå upp 5 för att göra sig redo att jobba. Fy fan hände 1 gång när jag söp som fan en torsdag. Drack 8 styckna 7.5or och la mig vid säkert 23:30. Tänkte ”det är ju bara en dag jobb o sen helg”. Ångrade mig så grovt efteråt. Var helt skakis, kallsvettigt, visste ju för fan knappt vart jag skulle ta mig någonstans o så fort någon ropade på mig fick jag rent ut sagt panik. Kan säga att jag åkte hem o skämdes som en hund. Så med allt detta hur går det för er? Dricker ni viss på jobbet eller hur har ni hanterat en baksmälla o ändå jobbat?
Citera
2022-11-21, 22:01
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Du måste inte svara men en fråga. Du skrev att ni hade ett barn påväg när du började ha det som värst, hur är kontakten idag? Får du se din son/dotter varje dag/vecka, eller ingen kontakt alls? Någon kontakt med exet?

Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Ska dela efter den långa resan mot nykterhet.

Jag började dricka nät jag var i Polen 2008 varje dag 2 veckor då de sålde starköl i mataffären.
Då satte eländet igång hemma sen. Köpte folköl 3.5 o spelade PC spel. Hade ett barn på gång oxå.

Det blev bara värre och värre och precis innan skilsmässan 2012 var jag skakig och hade abstinens. Åkte till min mamma då och sov där i 5 dagar helt utan alkohol och fick delerium tremens så fruktansvärt värre än 100 mardrömmar.

Vi flyttade isär och jag skaffade en lägenhet och drack nu ca 10 till 12 öl varje dag 7 dagar i veckan. Jag blev tillslut så dålig och det var 2015 och 2016. Jag inte kunde gå på möten på jobbet då hela kroppen låste sig och det kändes som ja skulle få spasmer. Fick alltid skylla på något. Drack 3 öl innan jobbet. 1 öl på första rasten 3 öl på lunchen. Sen hem o drack 16 öl. Varje dag då det hade eskalerat nu till år 2016. Mådde fruktansvärt och hade gått i i ett förhållande där extrem svartsjuka förekom utan orsak. Borderline är hon o adhd.

Iallafall så år 2016 gick jag till min chef och sa att jag är alkoholist. Han blev chockad och hjälpte till direkt. Företaget erbjöd hjälp som jag tog.
Mina värden var så dåliga att jag skulle vara död sa min KBT handläggare efter provtagningen. Värsta hon sett på 20 år sa hon. Lever värdena va åt skogen bukspottkörteln o allt.

Jag tappade ner tog randomiserade prover och tog mig återfall och fick skriftlig varning av Företaget.
Tre återfall tog jag på provtagning. Sen nykter sedan 2018.

När allt var klart o jag varit nykter i 1.5 år mådde jag piss fast alla på AA mötet sa att jag skulle må bra.
Skrev ett eget brev till psykiatrin i en större stad och de tog in mig direkt. Hon kände igen mitt namn då jag varit inlagd på psykiatrin 1 vecka och åkt in på avgiftning osv. Jag lämnade kiss provtagningen där varje vecka och de hade utredning på mig 1 ett år som jag accepterade.

Detta blev klar 2020 o h det visar att jag är autistisk o tack vare dom hade jag nu svaret på allt. Varför jag drack o mådde piss.
Neurologiska psykiatrin hjälpte mig med hela hjärtat och det är tack vare dom jag mår bättre idag. Inte bra men bättre
Jag har ju svaret på allt.

Det var en lång resa till nykterhet. En riktig kämpig resa att själv gå till botten med sig själv. Lyssna på andra med samma problem på AA möten. Få verktyg att hantera abstinens och om man skulle ta återfall. Ingen dömer där.

Hoppas att detta kanske hjälper någon med samma problem.
Jag tycker synd om tidigare personer med samma alkohol problem som jag med möten ekonomi skakningar abstinens.
Det är en riktig hemsk sjukdom. Man måste göra jobbet själv men såklart med stöd av jobbet psykiatrin eller Neurologiska psykiatrin AA möte KBT kurator osv.

Ber om ursäkt om jag skriver lite dåligt men det beror på min diagnos.
Citera
2022-11-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337
Du måste inte svara men en fråga. Du skrev att ni hade ett barn påväg när du började ha det som värst, hur är kontakten idag? Får du se din son/dotter varje dag/vecka, eller ingen kontakt alls? Någon kontakt med exet?
Han har fått se en del tyvärr under sin uppväxt.
Inget hot eller våld utan bara fylla.
Jag har delad vårdnad med honom idag och då oxå så ingen skillnad. Men jag ångrar mig och skäms idag så det är sår i själen jag får bära med mig. Skuld känslor.
Ska prata ut med han igen om allt som hänt nu när ja varit nykter så pass länge.
Han har aldrig sagt något.
Har mycket bra kontakt med exet gällande barnet.
Citera
2022-11-21, 22:16
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Jag förstår. Prata ut och sluta aldrig kämpa för honom. Jag har själv en dotter, och när jag har dessa tankar om alkohol så ständigt tänker jag om jag väljer spriten eller min dotter och jag ångrar inte en sekund när jag tittar på henne.

Citat:
Han har fått se en del tyvärr under sin uppväxt.
Inget hot eller våld utan bara fylla.
Jag har delad vårdnad med honom idag och då oxå så ingen skillnad. Men jag ångrar mig och skäms idag så det är sår i själen jag får bära med mig. Skuld känslor.
Ska prata ut med han igen om allt som hänt nu när ja varit nykter så pass länge.
Han har aldrig sagt något.
Har mycket bra kontakt med exet gällande barnet.
Citera
2022-11-21, 22:22
Medlem
Citat:
Jag hade druckit i flera månader i sträck innan jag fick delirium fruktansvärt var det.
Har varit nykter nu i 4.5 år. Tar en dag i taget. Kanske en gång i månaden så kommer alkoholsuget otroligt starkt. Men man måste bryta det. Alla värden är perfekta nu.

Då förstår jag. Gäller nog att ta hjälp av sjukvård eller trappa ner en lång stund. Jag kröka hårt i 3 månader, varje dag 8-12 öl, sen trappa ner 2 veckor (med nykter sällskap för att kunna köra mig till psyk om det inte gick), aldrig mer säger jag bara ! Men jag mådde fint, men aldrig sätta sig i den situationen.

Huga! Bukspottkörtelinflammation gör väll pissont, och man kan riskera att dö pga organ svikt osv. Det där är nästan min värsta mardröm. Och det innebär ju om du fått det, att du aldrig kan dricka mer om du inte vill riskera kronisk inflammation.

4.5 år, GRYMT!
Citera
2022-11-22, 00:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Snyggt jobbat! Det kanske är det man ska göra, alltså klassikern "ta en dag i taget". Har själv alltid tänkt att "nu jävlar blir det X vita månader" - brukar funka, men inser att det är en sorts implicit återfallsplanerande, efter just de där X månaderna...

EDIT; Min fetning i det quotade.
Citera
2022-11-22, 00:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Vakna utan bakrus är en gudagåva.
Känns skillnad även om man bara druckit lite.

Samtidigt... ...man måste ju erkänna, annars hade man ju inte varit alkis. En av de bästa; tror det var 97, exit från Maria (inte nersupen så skrevs ut direkt) efter 4,92 promille (blodprov, no cheating... ) - taxi mitt i sommarvärmen till Bolaget, några återställarklunkar, och livet går från miserabelt till att "allt kommer ordna sig".

Nuförtiden har jag väl lärt mig att se igenom det falska lyckoruset, men helvete vad man längtar tillbaka till den tid det ännu fanns där...
Citera
2022-11-22, 00:36
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:

Jag började dricka nät jag var i Polen 2008 varje dag 2 veckor då de sålde starköl i mataffären.
Då satte eländet igång hemma sen. Köpte folköl 3.5 o spelade PC spel. Hade ett barn på gång oxå.

Det blev bara värre och värre och precis innan skilsmässan 2012 var jag skakig och hade abstinens. Åkte till min mamma då och sov där i 5 dagar helt utan alkohol och fick delerium tremens så fruktansvärt värre än 100 mardrömmar.

Vi flyttade isär och jag skaffade en lägenhet och drack nu ca 10 till 12 öl varje dag 7 dagar i veckan. Jag blev tillslut så dålig och det var 2015 och 2016. Jag inte kunde gå på möten på jobbet då hela kroppen låste sig och det kändes som ja skulle få spasmer. Fick alltid skylla på något. Drack 3 öl innan jobbet. 1 öl på första rasten 3 öl på lunchen. Sen hem o drack 16 öl. Varje dag då det hade eskalerat nu till år 2016. Mådde fruktansvärt och hade gått i i ett förhållande där extrem svartsjuka förekom utan orsak. Borderline är hon o adhd.

Iallafall så år 2016 gick jag till min chef och sa att jag är alkoholist. Han blev chockad och hjälpte till direkt. Företaget erbjöd hjälp som jag tog.
Mina värden var så dåliga att jag skulle vara död sa min KBT handläggare efter provtagningen. Värsta hon sett på 20 år sa hon. Lever värdena va åt skogen bukspottkörteln o allt.

Jag tappade ner tog randomiserade prover och tog mig återfall och fick skriftlig varning av Företaget.

När allt var klart o jag varit nykter i 1.5 år mådde jag piss fast alla på AA mötet sa att jag skulle må bra.
Skrev ett eget brev till psykiatrin i en större stad och de tog in mig direkt. Hon kände igen mitt namn då jag varit inlagd på psykiatrin 1 vecka och åkt in på avgiftning osv. Jag lämnade kiss provtagningen där varje vecka och de hade utredning på mig 1 ett år som jag accepterade.

Detta blev klar 2020 o h det visar att jag är autistisk o tack vare dom hade jag nu svaret på allt. Varför jag drack o mådde piss.
Neurologiska psykiatrin hjälpte mig med hela hjärtat och det är tack vare dom jag mår bättre idag. Inte bra men bättre

Det var en lång resa till nykterhet. En riktig kämpig resa att själv gå till botten med sig själv. Lyssna på andra med samma problem på AA möten. Få verktyg att hantera abstinens och om man skulle ta återfall. Ingen dömer där.

Jag tycker synd om tidigare personer med samma alkohol problem som jag med möten ekonomi skakningar abstinens.
Det är en riktig hemsk sjukdom. Man måste göra jobbet själv men såklart med stöd av jobbet psykiatrin eller Neurologiska psykiatrin AA möte KBT kurator osv.

Hur kändes delirium tremens?
Hade du abstinensbesvär innan det? Hur var dessa? Liksom vad känner man och vad är det för bieffekter?
Visste du själv om att du hade abstinensbesvär och var du medveten om att det var delirium du hade när du fick det?
Hur fick du det att gå över?
Sjukt starkt av dig att vända på livet och skönt att du fick din diagnos och rätt vård och hjälp. Applåder till dig!
Citera
2022-11-22, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337
Hur har ni hanterat det med alkohol o jobb? Har aldrig supit medans jag jobbat. Däremot har det hänt att man springer till systemet en tisdag efter man jobbat 8 timmar o super sig full för att sedan gå upp 5 för att göra sig redo att jobba. Fy fan hände 1 gång när jag söp som fan en torsdag. Drack 8 styckna 7.5or och la mig vid säkert 23:30. Tänkte ”det är ju bara en dag jobb o sen helg”. Ångrade mig så grovt efteråt. Var helt skakis, kallsvettigt, visste ju för fan knappt vart jag skulle ta mig någonstans o så fort någon ropade på mig fick jag rent ut sagt panik. Kan säga att jag åkte hem o skämdes som en hund. Så med allt detta hur går det för er? Dricker ni viss på jobbet eller hur har ni hanterat en baksmälla o ändå jobbat?

Att gå till jobbet med äcklig skakig bakis är som att be om en panikattack.

Du har tyvärr klassisk beroendepersonlighet, var glad att du inte halkat in på tex opiater/opioder för då hade du nog inte haft ett jobb idag. Det kanske lite tråkiga svaret till dig är att en vit månad inte är det du behöver - du måste göra dig kvitt alkoholen (drogerna) för resten av livet. Du kan aldrig ta en öl till fotbollen igen eller en vinare en romantisk middag, du kan aldrig dricka med dina polare igen, inte en droppe till, någonsin. Det är inte många med beroendepersonlighet som klarar av att sluta helt och hållet så underskatta det inte. Du måste ge dig fan på det, på riktigt.

Nu vet jag inte hur gammal du är och om du har familj/barn eller inte. Har du familj så kommer du förstöra deras liv för eller senare för det där du gjorde med jobbet kommer eskalera, slutar du inte dricka och skaffar familj så kommer du förstöra deras liv med tiden. Sen sitter du där helt ensam och gråtsuper i en sunkig lägenhet och tittar tillbaka på hur livet sprang ifrån dig.

Vad du än gör för att bli av med ångesten alkoholen ger dig, även om du försöker sluta, försök aldrig lindra det med någon annan pissdrog som benso eller lyrica. Det kommer gå åt helvete.

Kom ihåg att de flesta dricker destruktivt pga ångest, för ångestlindring, som från första början kommer från alkoholen själv. Alla droger leder med tiden till värre ångest än innan de introduceras i livet, vilket kanske låter lite ironiskt då de flesta använder droger för att slappna av men det är bara en illusion. Det är en spiral ner i helvetet. Att du känner "fan jag tar ändå ett 6pack ikväll fan vad kul det ska bli" är inte för att du vill ha kul på riktigt, det är för att din hjärna lurar dig att dämpa ångesten som uppkommit från ditt alkoholmissbruk - med ännu mer alkohol.
En vanlig människa utan beroendepersonlighet dricker 2-3 bärs och nöjer sig där. Folk med sjukdomen beroendepersonlighet är fast livet ut, fast det går att leva icke-destruktivt och det är viktigt att göra det bästa av situationen så varken man själv eller andra kommer till skada/lider.

Du fixar detta, lycka till!
Senast redigerad av kukpasta 2022-11-22 kl. 03:29.
Citera
2022-11-22, 06:02
Medlem
Citat:

Tack för att du delade med dig av din historia! Riktigt bra kämpat. Och vad skönt att du kunde gå till botten med dina problem och få hjälp - riktigt härligt att läsa hur bra det gick!

Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Hur hanterar ni meningslös känslan?

När man inte längre kan se fram emot bira på fredagen?
När jag väl bestämde mig för att sluta dricka så fanns det ju inte så mycket till alternativ. Försökte läsa eller kolla på film, fördriva tiden helt enkelt tills de känslorna släppte. Fick medicin för sömnen och det var tacksamt en fredagskväll att kunna somna kl. 9 på kvällen (slippa sitta uppe och grubbla). När man vaknar nykter på lördag morgon kl. 6 så känns det genast bättre igen.

Och det blir bättre och lättare med tiden (tycker jag). Första månaderna var ingen höjdare men känslan av meningslöshet har överlag minskat.
Den gjorde tyvärr 'comeback' hos mig nyligen men det förmodar jag är något mam får leva med (att det kan komma plötsligt, precis som alkoholsug)
Citera
2022-11-22, 06:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Hur kändes delirium tremens?
- - -

Nu frågar du inte mig och Fallingagain får naturligtvis svara för sig, jag kommer bara med ett inspel. Det är vidrigt, föregås ofta av att man känner att det är på gång, kan föregås av ett EP, en stigande overklighetskänsla... ...sedan försvinner man bara, till något slag gränsland, ibland kan man vara tillbaka i verkligheten, men bara som tillfällig gäst, och man vet inte om "ifall detta ÄR verkligheten" eller inte. Flygande avhuggna huvuden, hela väggarna fulla med myror, t o m sett rosa elefanter, så guess that´s no hoax... Det är fullständigt vidrigt, vidriga hallisar som "är verkligheten" för en just där och då kombinerat med en typ av depersonalisationsprocess, en gång uppgick jag i atomer i världsrymden, helvete vilken ångest, fast i en slags loop i evigheten.

Det jävliga är att det till skillnad från "vanliga hallisar" som man kan få på syra or whatever inte kan särskiljas och betraktas separat från en bekväm sittplats - det här händer ju! Det som händer omkring en sker verkligen, det gäller att ducka för de där avhuggna huvudena som kommer flygande. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in