Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Sorry my bad, Det är självklart inte direkt fokus på gud, men det förekommer väldigt ofta i texter. Ta sinnesrobönen och stora boken t.ex. Själv ser jag både AA/NA som min högre makt. Vad är det dom brukar säga? Gud eller hur du uppfattar honom.....
Jag ser inget negativt på gudsbegreppet i allmänhet men det jag försöker säga är att om man är medveten om att det används innan så tror jag att man lättare kan ta åt sig vad som sägs i texter och i grupper. Nu talar jag bara om hur jag upplevde det, jag fokuserade otroligt mycket på det och la all min energi på att ifrågasätta istället för att ta åt mig av det som man talade om. Därav att jag drog ifrån min första primär efter 2 veckor, men den andra gick bättre då jag visste vad som komma skulle. Sorry om jag är otydlig.
/Björne
Okej, jag förstår hur du menar. Jag såg också NA som lite av en sekt innan jag själv hade gått på ett par möten och visste hur det egentligen fungerade. Man hänger lätt upp sig på sådana obetydliga detaljer (åtminstone jag gjorde det), för det är ju trots allt ett väldigt främmande koncept - särskilt när man är mitt uppe i ett missbruk.
Nu har jag inte läst texterna du nämner, så din kunskap är större än min när det gäller hur AA ser på andlighet och liknande. Jag fick bara en impuls att tydliggöra att AA/NA inte har som krav att man ska tillbe någon gud, utan mer att man ska bejaka sin andliga sida och använda det som hjälp i tillfrisknandet. Denna högre makt kan vara NA/AA, din mamma, livskamrat, eller vem/vad som helst.
Jag ville bara betona detta, då jag kan tänka mig att delen om andlighet lätt kan misstolkas som att det är en religiös sekt och avskräcka folk från att prova att gå på ett möte. Det finns ingen universallösning för det här med missbruk, men vill man sluta tycker jag att det är värt att prova. Vad har du att förlora på det?