Citat:
Ursprungligen postat av
JordenIsPlatt
Så nu är du så jävla bortgjord i dina lögner att du får låtsas inte förstå matte? Det står i texten du klippte bort. Det är 12 fall av 333 så igen DET ÄR EN MASSIV JÄVLA ÖKNING AV FÄLLANDE VÅLDTÄKTSDOMAR.
Sluta sitta här och ljug som sagt ditt äckliga kräk.
Istället för att vara otrevlig och lägga ord i min mun, så kanske du iallafall kan försöka att lyssna och lita på min kompetens, eftersom jag troligen är en av få i den här tråden som har juridisk skolning/kunskap. Du har ju uppenbarligen läst denna artikeln och bildat dig en uppfattning, vilket är helt okej. Men det som inte framgår i artikeln, som jag upplever att du inte har koll på eftersom du saknar viss juridisk kunskap, är hur ny lagstiftning fungerar i praktiken. Häng med nu (och försök vara lite lyhörd även om du inte håller med mig i sak)...
Trots att en ny lag instiftas så får samhället och rättsväsendet "leva med den gamla lagstiftningen" under en längre tid.
Tar man samtyckeslagen som exempel så trädde den i kraft
1 juli 2018. Det betyder att alla fall som skett innan 1 juli 2018 skall bedömas utefter den gamla lagstiftningen (det är med andra ord ganska många mål som skall "rakas av" med den gamla lagstiftningen).
Sedan skall det fr.o.m 1 juli tillkomma "nya våldtäktsmål" som skall utredas, gå till åtal och till slut få en lagakraftvunnen dom- och DÄREFTER är den nya lagstiftningen i rullning.
Ser man då till att samtyckeslagen kom vid halvårsskiftet 2018 och att det därefter är månader av utredning innan ett åtal kan komma och att det därefter är minst 1 överklagan till nästa instans innan domen vunnit laga kraft, så är det inte konstigt att det blev så få domar med den nya lagstiftningen. För dels var det få antal fall och dels "hann man inte med" att få några lagakraftvunna domar innan 2018:s slut.
Fortsätter vi sedan på 2019 så började ju "de fällande domarna från 2018" ramla in. Dessutom kom Högsta Domstolens med sitt första prejudikat 2019 gällande samtyckeslagen, vilket skapade vägledning/praxis som då kunde leda till fler fällande domar. Detta ger givetvis också utslag på året 2020 när såväl samtyckeslagstiftningen, som nya brottet Oaktsam våldtäkt, blivit etablerad.