Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast varför blir det fler domar? När ord står mot ord kan man inte fälla någon för våldtäkt, eftersom den regel som gäller, är att det är bättre att fria en skyldig än fälla en oskyldig. Och så måste det ju vara. (Och nu menar jag naturligtvis fall där det är rimligt att tro att samtycke finns - det är det INTE om två personer som är helt främmande för varandra bara råkar mötas i joggingspåret. Utan det krävs ju någon form av bekantskap, och att de gått någonstans tillsammans där de kan få vara ensamma.)
Inget skrivet samtycke eller ljudinspelning krävs ju. Så om hon säger "jag sa nej" och han säger "hon sa ja" så går inget att bevisa, och då ska mannen frias. Eller? Och om mannen är "verbalt svag" som advokaten säger, så ska hans advokat säga det för hans räkning, på ett övertygande sätt. Det är därför man anlitar en advokat, för att det inte ska spela någon roll om man är svag i något avseende. Han eller hon ska ha övertygandeförmågan.
Först och främst får man fråga sig: Har det blivit fler fällande våldtäktsdomar? Finns det statistik/studier på detta? Och isåfall hur många fler fällande domar snackar vi?
Det kan säkert vara så att det idag blir fler fällande domar i våldtäktsmål, även om jag inte tror att det rör sig om en monumentalt stor skillnad. Anledningen till detta är främst att fler gärningar än tidigare inryms under brottet Våldtäkt. Men framförallt så handlar det om att man instiftat ett helt nytt brott, nämligen Oaktsam våldtäkt. Sedan kan det också spela in att anmälningsbenägenheten kan ha ökat en aning efter MeToo.
I fall där endast ord står mot ord så skall man fria. Det gjorde man förr- och det gör man nu också, detta har på inget sätt förändrats.
Inte heller kraven för att fälla har ändrats; För att fälla krävs en målsägande-berättelse som är
allt igenom trovärdig, i kombination med någon slags stödbevisning ALTERNATIVT en
inte allt igenom trovärdig målsägande-berättelse, i kombination med en konkret/starkare bevisning.