2022-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det säger väl sig självt att om den tilltalade får berätta sin historia och dessutom får lägga fram sin motbevisning (han kan ju också sitta med omständigheter, telefonsamtal, SMS, bilder som kan peka i en annan riktning) så kan man på det sättet slå hål på alt. så rimliga tvivel i målsägandes berättelse, i synnerhet om den är helt uppdiktad???

2. Men då finns det två alternativ: Antingen har rätten bedömt berättelsen som trovärdig (även om du inte tycker det) ELLER så har det funnits annan konkret och starkare bevisning...

P.S Jag tycker det är dags för dig att skrapa fram lite exempel och argument. För dina repliker är oerhört tunna och intetsägande...

1. Varför tjatar du om detta, det motsäger inget som jag skrivit.

2. Precis, en saga räcker om den inte kan motbevisas som sagt.
Citera
2022-11-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast varför blir det fler domar? När ord står mot ord kan man inte fälla någon för våldtäkt, eftersom den regel som gäller, är att det är bättre att fria en skyldig än fälla en oskyldig.

Detta har man gjort avsteg från i sexual och relationsmål tyvärr. Där råder omvänd bevisbörda.
Citera
2022-11-20, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Detta har man gjort avsteg från i sexual och relationsmål tyvärr. Där råder omvänd bevisbörda.

Så har det inte varit förut, och då vet jag lite om det här (inte av egen erfarenhet men vänners). Skedde den ändringen i samband med att samtyckeslagen infördes?
Citera
2022-11-20, 15:50
Medlem
Citat:
Så har det inte varit förut, och då vet jag lite om det här (inte av egen erfarenhet men vänners). Skedde den ändringen i samband med att samtyckeslagen infördes?

Nej den ändringen har skett gradvis sedan tidigare.

Lyssna på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264&t=653s
Citera
2022-11-20, 16:00
Medlem
Citat:
Fast varför blir det fler domar? När ord står mot ord kan man inte fälla någon för våldtäkt, eftersom den regel som gäller, är att det är bättre att fria en skyldig än fälla en oskyldig. Och så måste det ju vara. (Och nu menar jag naturligtvis fall där det är rimligt att tro att samtycke finns - det är det INTE om två personer som är helt främmande för varandra bara råkar mötas i joggingspåret. Utan det krävs ju någon form av bekantskap, och att de gått någonstans tillsammans där de kan få vara ensamma.)

Inget skrivet samtycke eller ljudinspelning krävs ju. Så om hon säger "jag sa nej" och han säger "hon sa ja" så går inget att bevisa, och då ska mannen frias. Eller? Och om mannen är "verbalt svag" som advokaten säger, så ska hans advokat säga det för hans räkning, på ett övertygande sätt. Det är därför man anlitar en advokat, för att det inte ska spela någon roll om man är svag i något avseende. Han eller hon ska ha övertygandeförmågan.

Först och främst får man fråga sig: Har det blivit fler fällande våldtäktsdomar? Finns det statistik/studier på detta? Och isåfall hur många fler fällande domar snackar vi?

Det kan säkert vara så att det idag blir fler fällande domar i våldtäktsmål, även om jag inte tror att det rör sig om en monumentalt stor skillnad. Anledningen till detta är främst att fler gärningar än tidigare inryms under brottet Våldtäkt. Men framförallt så handlar det om att man instiftat ett helt nytt brott, nämligen Oaktsam våldtäkt. Sedan kan det också spela in att anmälningsbenägenheten kan ha ökat en aning efter MeToo.

I fall där endast ord står mot ord så skall man fria. Det gjorde man förr- och det gör man nu också, detta har på inget sätt förändrats.
Inte heller kraven för att fälla har ändrats; För att fälla krävs en målsägande-berättelse som är allt igenom trovärdig, i kombination med någon slags stödbevisning ALTERNATIVT en inte allt igenom trovärdig målsägande-berättelse, i kombination med en konkret/starkare bevisning.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-20 kl. 16:05.
Citera
2022-11-20, 16:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Först och främst får man fråga sig: Har det blivit fler fällande våldtäktsdomar? Finns det statistik/studier på detta? Och isåfall hur många fler fällande domar snackar vi?

Det kan säkert vara så att det idag blir fler fällande domar i våldtäktsmål, även om jag inte tror att det rör sig om en monumentalt stor skillnad. Anledningen till detta är främst att fler gärningar än tidigare inryms under brottet Våldtäkt. Men framförallt så handlar det om att man instiftat ett helt nytt brott, nämligen Oaktsam våldtäkt. Sedan kan det också spela in att anmälningsbenägenheten kan ha ökat en aning efter MeToo.

I fall där endast ord står mot ord så skall man fria. Det gjorde man förr- och det gör man nu också, detta har på inget sätt förändrats. Inte heller kraven för att fälla har ändrats; För att fälla krävs en målsägande-berättelse som är allt igenom trovärdig, i kombination med någon slags stödbevisning ALTERNATIVT en inte allt igenom trovärdig målsägande-berättelse, i kombination med en konkret/starkare bevisning.

Varför är det en poäng för dig att spy ner tråden med dina lögner? Det är en massiv skillnad och en ökning på hundratals %. Det krävs ingen stödbevisning eller trovärdig historia alls. Om du kan läsa så stod det ju länkat tidigare i tråden att 9 av 12 fall helt saknar stödbevisning under samtyckeslagen.

Det är pinsamt att läsa dig och alla dina uppenbara lögner, skäms.
Citera
2022-11-20, 16:14
Medlem
Citat:

Våldtäkt är ett så brett brott att det bör brytas ned i olika undergrupper.

Det är stor skillnad mellan överfallsvåldtäkter av okända män som inte kan spåras och kända sexpartners som kan anklagas när kvinnan i efterhand ångrar sexet eller vill skylla ifrån sig när hennes pojkvän får reda på det.

Den första gruppen med okända män som begår överfallsvåldtäkter har ökat extremt mycket i takt med massinvandringen. Dessa går ofta fria då de inte kan identifieras.

Den andra gruppen av kända sexpartners är identifierade och de kommer anse sig vara oskyldiga och erkänna själva sexet då de upplever att det var samtyckande sex. Men de kommer ha svårt att bevisa samtycket då ingen frågar "vill du knulla?".
Citera
2022-11-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Varför är det en poäng för dig att spy ner tråden med dina lögner? Det är en massiv skillnad och en ökning på hundratals %. Det krävs ingen stödbevisning eller trovärdig historia alls. Om du kan läsa så stod det ju länkat tidigare i tråden att 9 av 12 fall helt saknar stödbevisning under samtyckeslagen.

Det är pinsamt att läsa dig och alla dina uppenbara lögner, skäms.

Först och främst har du inte läst ordentligt vad jag skriver. Jag ifrågasätter inte alls att det blivit fler fällande våldtäktsdomar. Jag skriver ju att det rimligen borde vara så eftersom fler gärningar än tidigare inryms under brottet Våldtäkt, samt att man instiftat ett helt nytt brott som är Oaktsam våldtäkt (samtyckeslagen). Det jag försöker belysa är att man därför inte bara kan "räkna antalet domar" eftersom det man jämför emellan är två helt olika saker, utan man skulle behöva räkna ut ett snitt. Gör man detta så tror jag att det inte blir så stor skillnad som man tror, även om en viss ökning säkert skett.

Förstår du mig bättre nu?
Citera
2022-11-20, 16:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Först och främst har du inte läst ordentligt vad jag skriver. Jag ifrågasätter inte alls att det blivit fler fällande våldtäktsdomar. Jag skriver ju att det rimligen borde vara så eftersom fler gärningar än tidigare inryms under brottet Våldtäkt, samt att man instiftat ett helt nytt brott som är Oaktsam våldtäkt (samtyckeslagen). Det jag försöker belysa är att man därför inte bara kan "räkna antalet domar" eftersom det man jämför emellan är två helt olika saker, utan man skulle behöva räkna ut ett snitt. Gör man detta så tror jag att det inte blir så stor skillnad som man tror, även om en viss ökning säkert skett.

Förstår du mig bättre nu?

Citat:
Snart har fyra år förflutit sedan sexualbrottslagstiftningen reformerades. Antalet anmälningar som lett till en fällande dom för våldtäkt (våldtäkt, grov våldtäkt, oaktsam våldtäkt) har under den tiden ökat markant, enligt Brås statistik. Från 190 fällande domar år 2017, året innan reformen, till 341 år 2020 - således en ökning med nära 80 procent. År 2019 avkunnades 333 fällande domar.

Statistiken avser samtliga våldtäktsdomar.

Även antalet lagföringsbeslut avseende oaktsam våldtäkt specifikt har ökat för varje år som gått sedan kriminaliseringen. Fortfarande utgör de dock en liten del av det totala antalet fällande domar gällande våldtäkt. Enligt statistik från Brå dömdes ingen person för oaktsam våldtäkt under 2018 (men mer om detta nedan), 12 personer under 2019 och 18 personer under 2020 – således en ökning med 50% från året innan.

https://www.nj.se/nyheter/fler-doms-for-oaktsam-valdtakt-men-oklarheter-i-statistik-vacker-fragor

Massiv jävla ökning som sagt din snömosande idiot.
Citera
2022-11-20, 16:40
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
När det gäller ljudinspelningar gäller att det är lagligt om minst en deltagande part känner till inspelningen och det är ju fallet om mannen som har sex gör inspelningen. Sedan är det en helt annan sak att sprida materialet.

Är det olagligt att filma en person?

Utgångspunkten är att det inte är olagligt att filma någon eller något och att bruka denna inspelning för sin egen användning. Det finns dock undantagsregler. Ett exempel på när fotografering eller videoinspelning kan bli otillåtet är om det har skett på ett kränkande sätt enligt 4 kap 6a § BrB. Det som definieras som kränkande enligt denna paragraf är att en person har filmat annan i smyg på en privat plats som exempelvis inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande. Om filmandet sker på en allmän plats anses det inte vara kränkande. För att lagrummet ska bli tillämpligt krävs att gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter inte är försvarlig.
Här kan du läsa mer:
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-spela-in-videosamtal-i-smyg
https://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-spela-in-nagon-utan-dennes-vetskap

Det finns alltså risk att en filmad sexakt kan anses vara kränkande och därmed olaglig. Men straffet för detta är lägre än straffet för våldtäkt så bäst är att filma ändå och bara använda det när det behövs. Man kan även neka till att ha filmat själv, kanske båda utsattes för en illegal filmning?

Bra information. Då har jag lärt mig något nytt idag vilket alltid är trevligt.
Citera
2022-11-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
https://www.nj.se/nyheter/fler-doms-for-oaktsam-valdtakt-men-oklarheter-i-statistik-vacker-fragor

Massiv jävla ökning som sagt din snömosande idiot.

Men hur kan du inte förstå??? Jag skall förklara så pedagogiskt jag kan...

Innan 2018 fanns inte brottet Oaktsam våldtäkt.
Innan 2018 fanns brott som t ex Sexuellt tvång och Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

Efter 2018 tillkom det nya brottet Oaktsam våldtäkt.
Efter 2018 så räknas Sexuellt tvång och Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning som brottet VÅLDTÄKT.

-Därför är det inte konstigt att det fr.o.m 2018 anmälts fler VÅLDTÄKTER (eftersom man tidigare inte kunnat anmäla oaktsam våldtäkt eftersom det inte varit ett brott och att man heller inte inte kunde anmäla Sexuellt tvång eller Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning som "Våldtäkt", eftersom dessa då var egna enskilda brott).

-Det är därför inte konstigt att blivit fler fällande VÅLDTÄKTS-domar (eftersom man tidigare inte kunnat dömas för oaktsam våldtäkt eftersom det inte varit ett brott och att man heller inte kunnat dömas till VÅLDTÄKT för Sexuellt tvång eller Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, eftersom dessa då var egna enskilda brott).
Citera
2022-11-20, 16:48
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Men hur kan du inte förstå??? Jag skall förklara så pedagogiskt jag kan...

Innan 2018 fanns inte brottet Oaktsam våldtäkt.
Innan 2018 fanns brott som t ex Sexuellt tvång och Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

Efter 2018 tillkom det nya brottet Oaktsam våldtäkt.
Efter 2018 så räknas Sexuellt tvång och Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning som brottet VÅLDTÄKT.

-Därför är det inte konstigt att det fr.o.m 2018 anmälts fler VÅLDTÄKTER (eftersom man tidigare inte kunnat anmäla oaktsam våldtäkt eftersom det inte varit ett brott och att man heller inte inte kunde anmäla Sexuellt tvång eller Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning som "Våldtäkt", eftersom dessa då var egna enskilda brott).

-Det är därför inte konstigt att blivit fler fällande VÅLDTÄKTS-domar (eftersom man tidigare inte kunnat dömas för oaktsam våldtäkt eftersom det inte varit ett brott och att man heller inte kunnat dömas till VÅLDTÄKT för Sexuellt tvång eller Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, eftersom dessa då var egna enskilda brott).

Så nu är du så jävla bortgjord i dina lögner att du får låtsas inte förstå matte? Det står i texten du klippte bort. Det är 12 fall av 333 så igen DET ÄR EN MASSIV JÄVLA ÖKNING AV FÄLLANDE VÅLDTÄKTSDOMAR.

Sluta sitta här och ljug som sagt ditt äckliga kräk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in