Citat:
Ursprungligen postat av
Pentyl
Åhåjaja...
Denna tretton år gamla artikel, en i en rad artiklar som ställer sig lite undrande till begrepp som "falsk våldtäktsanklagelse", har du med körbärsplockarteknik funnit i en liten tidskrift inom fältet Kvinnoforskning och den heter Violence Against Women.
Någon klassificerade - med mint suspekt metodik, dvs hög grad av osäkerhet - att av 136 våldtäktanklagelser på campus på ett mindre collage var 5,6% falska. Med marginal kanske tio procent i deras egna ord, eller två procent varför de tvingas underkänna sina egna bedömningar i hälften av fallen (de redovisar hur den interna validiteten faller). Läs artikeln och inse lätt att de siffrorna är hejdlöst osäkra.
Detta är ett finfint exempel på hur ideologisk driven semiaktivism från kvinnoforskarinnornas sida ibland skymmer en angelägen akademisk fråga, och det är avgjort om så att vi måste forska mer för att finna mer säkra och bättre differentierade utsagor.
jag betvivlade alltså inte att du kan googla och läsa, jag var säker på vilken akademisk standard de artiklar du skulle komma att hänvisa till faktiskt håller, och om de med säkerhet kan postulera hög eller låg grad av något alls i denna fråga. Det kan de inte.
Det tycks ju finnas två olika läger. De som menar att falska våldtäktsanmälningar inte är mer vanliga än falska anmälningar för övriga brott. Och de som menar att kvinnor anmäler falska våldtäkter i parti och minut, så pass att det t om är ett problem för polisen. Och ungefär samma läger är ofta helt övertygade om att det är skitfarligt att ens titta på en kvinna då man åker dit på våldtäkt för minsta lilla. Sanningen ligger nog någonstans mitt mellan. Dvs att självklart förekommer falska anmälningar, det gör det i alla brott, men det är sannolikt åtminstone inte ett fenomen som kan kallas för vanligt. Men det är min egna killgissning.
Det går nog inte att producera en undersökning som håller en akademisk standard som du godtar. Detta eftersom falska anmälningar ofta är en gissning så god som någon. Det är få eller nära nog ingen som medger att deras anmälan är påhittad. Det uppdagas snarare i förhör att redogörelsen låter väldigt egendomlig och rentav fabricerad.
Det är ju en sak att bevisa att jag ljuger när jag anmäler dig för mordbrand när mitt påstått uppeldade hus inte existerar. Det är svårare att med akademisk säkerhet konstatera att jag ljuger om jag påstår att du hotat mig i ett privat telefonsamtal som inte är inspelat. Även om det blir mer och mer uppenbart att jag bara tycks sitta och svamla rappakalja i förhören.
Så absolut, det är mycket svårt att visa vetenskapliga siffror på hur vanligt det är att folk ljuger i polisanmälningar. Du tycks dock ha anledning att tro att det är mer vanligt än vad man kan tro. Med all respekt blir jag nyfiken på varför du möjligen lutar åt det hållet.