Citat:
Ursprungligen postat av
Pentyl
Det enda vi säkert vet är att ståndpunkter på ytterkanterna, alltså att kvinnor aldrig ljuger i sexualbrottsmål respektive att kvinnor i princip alltid ljuger, är fullkomligt befängda.
Jag tror vidare att man utan att behöva bemöda sig med särskilt mycket faktisk argumentation kan påstå att kvinnor och andra som utsatts för sexualbrott är flera gånger fler än de kvinnor som ljuger om dessa saker, i synnerhet om det sker på ett sätt som riskerar drabba oskyldiga.
Själv är jag en hobbytyckare av rang. Att faktiska jurister belyser brister i lagstiftningen och vrider och vänder på hur olika paragrafer kan tolkas eller misstolkas är skitbra. Det är ju liksom så lagstiftningen utvecklas. Annars hamnar vi någonstans som med amerikansk lagstiftning som jag åtminstone som lekman kan tycka är rätt förvirrande med ständiga tillägg istället för omformulera ursprungliga lagar. ”Det är helt lagligt att skjuta skarpt på din egen tomt. Slut. Om du inte skjuter på din fru…eller mot någon utanför din tomt…eller utsätter någon för fara…eller, faktiskt, det är i stort sett typ olagligt att skjuta skarpt på din egen tomt”.
I just den här debatten tycks hobbytyckande snarare än juridisk granskning regera. Jag är som sagt en av dem. Vad jag har svårt att förstå är den uppenbara feltolkningen av samtyckeslagen. Som den populära åsikten att man numera behöver kontrakt och samtyckesappar för att snacka upp en brud. Och jag undrar lite vad grejen är. Det anses självklart att man behöver samtycke för att låna någons bil. Men helt bananas att det krävs samtycke att sätta på en brud.
Självklart får man problem om någon anmäler en för bilstöld. Det är inte lagstiftningens fel. Kan du inte riktigt förklara att du absolut fick låna bilen och hur det gick till, så har du större problem. Ingen verkar ha några stora problem med att det funkar så. Men att man ska behöva förklara att en brud ville ligga verkar tydligen helt sinnessjukt.
Till yttermera är det populärt att vara säker på att många, jättemånga, brudar kommer missbruka detta. Alltså till skillnad från bilägare där lagen redan funkar så.
Man kan som sagt ha juridiska synpunkter på hur lagar är utformade. Vad jag stör mig på är rena dumheter om krav på kontrakt och farligheten i att bjuda en brud på en drink.