2022-11-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Jag tror att antalet fällande våldtäktsdomar har ökat, vi är helt överens om det. Men inte så många fler som man tror när allt kommer till kritan.

Du tror att det inte är som man tror, låter robust...
Citera
2022-11-20, 18:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det enda vi säkert vet är att ståndpunkter på ytterkanterna, alltså att kvinnor aldrig ljuger i sexualbrottsmål respektive att kvinnor i princip alltid ljuger, är fullkomligt befängda.
Jag tror vidare att man utan att behöva bemöda sig med särskilt mycket faktisk argumentation kan påstå att kvinnor och andra som utsatts för sexualbrott är flera gånger fler än de kvinnor som ljuger om dessa saker, i synnerhet om det sker på ett sätt som riskerar drabba oskyldiga.
Själv är jag en hobbytyckare av rang. Att faktiska jurister belyser brister i lagstiftningen och vrider och vänder på hur olika paragrafer kan tolkas eller misstolkas är skitbra. Det är ju liksom så lagstiftningen utvecklas. Annars hamnar vi någonstans som med amerikansk lagstiftning som jag åtminstone som lekman kan tycka är rätt förvirrande med ständiga tillägg istället för omformulera ursprungliga lagar. ”Det är helt lagligt att skjuta skarpt på din egen tomt. Slut. Om du inte skjuter på din fru…eller mot någon utanför din tomt…eller utsätter någon för fara…eller, faktiskt, det är i stort sett typ olagligt att skjuta skarpt på din egen tomt”.

I just den här debatten tycks hobbytyckande snarare än juridisk granskning regera. Jag är som sagt en av dem. Vad jag har svårt att förstå är den uppenbara feltolkningen av samtyckeslagen. Som den populära åsikten att man numera behöver kontrakt och samtyckesappar för att snacka upp en brud. Och jag undrar lite vad grejen är. Det anses självklart att man behöver samtycke för att låna någons bil. Men helt bananas att det krävs samtycke att sätta på en brud.

Självklart får man problem om någon anmäler en för bilstöld. Det är inte lagstiftningens fel. Kan du inte riktigt förklara att du absolut fick låna bilen och hur det gick till, så har du större problem. Ingen verkar ha några stora problem med att det funkar så. Men att man ska behöva förklara att en brud ville ligga verkar tydligen helt sinnessjukt.

Till yttermera är det populärt att vara säker på att många, jättemånga, brudar kommer missbruka detta. Alltså till skillnad från bilägare där lagen redan funkar så.

Man kan som sagt ha juridiska synpunkter på hur lagar är utformade. Vad jag stör mig på är rena dumheter om krav på kontrakt och farligheten i att bjuda en brud på en drink.
Citera
2022-11-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w

Men du kan väl komma med din teori om varför det har ökat så lavinartat just 2018-2020 då?
Har vi fått korrupta domare? Har vi domare som helt enkelt börjat tycka mer synd om "våldtäktsoffer" än tidigare?
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-20 kl. 18:37.
Citera
2022-11-20, 18:40
Medlem
F.Hansens avatar
Som man är det ju bara att börja rota efter nått att skriva på i akten när det är dags.

Man skriver datum, plats, vilka som är närvarande.

Sen under skriver man, ”Sexaktens art”.

<Namn1> medger samtycke till sexuell akt.
<Namn2> medger samtycke till sexuell akt.
<Namn3 osv..> osv...

Alla involverade parter skriver under.

Fota sedan detta och spara i molnet samt emaila till minst 3 olika egna e-postkonton.

Ring även din advokat och berätta vart du är, vem du är med, samt vad som kommer att hända.
Sen efter avslutad akt ringer du igen så samlagsparter bekräftar att akten skett enligt gällande regler.

Slutligen, anteckna samlagsparters faktureringsadress och skicka detta till advokaten för arvodet.

Rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-11-20 kl. 18:45.
Citera
2022-11-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Själv är jag en hobbytyckare av rang. Att faktiska jurister belyser brister i lagstiftningen och vrider och vänder på hur olika paragrafer kan tolkas eller misstolkas är skitbra. Det är ju liksom så lagstiftningen utvecklas. Annars hamnar vi någonstans som med amerikansk lagstiftning som jag åtminstone som lekman kan tycka är rätt förvirrande med ständiga tillägg istället för omformulera ursprungliga lagar. ”Det är helt lagligt att skjuta skarpt på din egen tomt. Slut. Om du inte skjuter på din fru…eller mot någon utanför din tomt…eller utsätter någon för fara…eller, faktiskt, det är i stort sett typ olagligt att skjuta skarpt på din egen tomt”.

I just den här debatten tycks hobbytyckande snarare än juridisk granskning regera. Jag är som sagt en av dem. Vad jag har svårt att förstå är den uppenbara feltolkningen av samtyckeslagen. Som den populära åsikten att man numera behöver kontrakt och samtyckesappar för att snacka upp en brud. Och jag undrar lite vad grejen är. Det anses självklart att man behöver samtycke för att låna någons bil. Men helt bananas att det krävs samtycke att sätta på en brud.

Självklart får man problem om någon anmäler en för bilstöld. Det är inte lagstiftningens fel. Kan du inte riktigt förklara att du absolut fick låna bilen och hur det gick till, så har du större problem. Ingen verkar ha några stora problem med att det funkar så. Men att man ska behöva förklara att en brud ville ligga verkar tydligen helt sinnessjukt.

Till yttermera är det populärt att vara säker på att många, jättemånga, brudar kommer missbruka detta. Alltså till skillnad från bilägare där lagen redan funkar så.

Man kan som sagt ha juridiska synpunkter på hur lagar är utformade. Vad jag stör mig på är rena dumheter om krav på kontrakt och farligheten i att bjuda en brud på en drink.

Skönt att höra att det finns folk i denna tråden som är sansade och sakliga i sina resonemang (det är annat än skribenten m.g.t.o.w det!)

Samtyckesappen, som starkt förordats här i tråden, är ju ett bevis på att folk inte förstått vad samtyckeslagen handlar om. I stora delar handlar ju denna lagen om att man när som helst kan ta tillbaks sitt samtycke. Man skall med andra ord själv få styra över sin sexuella integritet och säga nej eller ändra sig när man vill. Att då 30 minuter innan ha "klickat in ett ja" i samtyckesappen betyder ju ingenting då.

/Ha en trevlig kväll :-)
Citera
2022-11-20, 18:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Som man är det ju bara att börja rota efter nått att skriva på i akten när det är dags.

Man skriver datum, plats, vilka som är närvarande.

Sen under skriver man, ”Sexaktens art”.

<Namn1> medger samtycke till sexuell akt.
<Namn2> medger samtycke till sexuell akt.
<Namn3 osv..> osv...

Alla involverade parter skriver under.

Fota sedan detta och spara i molnet samt emaila till minst 3 olika egna e-postkonton.

Ring även din advokat och berätta vart du är, vem du är med, samt vad som kommer att hända.
Sen efter avslutad akt ringer du igen så samlagsparter bekräftar att akten skett enligt gällande regler.

Slutligen, anteckna samlagsparters faktureringsadress och skicka detta till advokaten för arvodet.

Rätt ska vara rätt.
Du menar ungefär som Hells Angels bedriver in skulder. Bara det att deras sk kontrakt de tvingar folk att skriva på inte håller i ett brottsmål som exempelvis utpressning.

I civilrätt tar man hänsyn till kontrakt, ja. Men i ett brottsmål är det rätt irrelevant om ett gäng bikers i västar viftar med ett kontrakt om du hävdar att du blev tvingad att skriva på.

Varför tror folk att ett jävla kontrakt är en garanti om målsägande säger att hon blev tvingad att signera? Men grattis, du kan ju stämma henne civilrättsligt för kontraktsbrott när du sitter på kåken för utpressning och sexualbrott.
Citera
2022-11-20, 19:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som sagt...

1. Jag tror att antalet fällande våldtäktsdomar har ökat, vi är helt överens om det. Men inte så många fler som man tror när allt kommer till kritan.

2. Denna statistiken innefattar visserligen bara 12 fall av Oaktsam våldtäkt. Men adderar man detta med de våldtäktsdomarna som tidigare var egna brottsrubriceringar som t ex Sexuellt tvång, Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning eller vid Sexköp där man vet/förstår att offret är utsatt för Människohandel - så blir det fler!

3. Sista delen av året 2017 infann sig MeToo-uppropet och 2018-2020 ser vi en ökning i antalet fällande våldtäktsdomar. Detta tror jag har ett samband med att anmälningsbenägenheten ökat...och det är väl ingen orimlig tanke? Jag tror inte jag är ensam i Sverige om att ha den direkt...

Jag ser ingen orimlighet i det jag påstår och det finns heller ingenting i det du säger som visar att det jag påstår skulle vara fel.

Vi VET att fällande våldtäktsdomar på 2000 talet har EXPLODERAT och att ökningen bara sista 4 åren är helt brutal. Du ljuger och skriver "det finns ingen monumental ökning".

Du och resten av torskarna likt Elisabeth Massi Fritz som tjänar tiotals miljoner kronor varje år på att fabricera våldtäkter och har skapat en industri pga alla pengar ni drar in på hittepåt är landsförrädare som kommer få ert, tro mig. Det finns bara en plats för lögnare som er. Du har 0% trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w

Citera
2022-11-20, 19:45
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Du menar ungefär som Hells Angels bedriver in skulder. Bara det att deras sk kontrakt de tvingar folk att skriva på inte håller i ett brottsmål som exempelvis utpressning.

I civilrätt tar man hänsyn till kontrakt, ja. Men i ett brottsmål är det rätt irrelevant om ett gäng bikers i västar viftar med ett kontrakt om du hävdar att du blev tvingad att skriva på.

Varför tror folk att ett jävla kontrakt är en garanti om målsägande säger att hon blev tvingad att signera? Men grattis, du kan ju stämma henne civilrättsligt för kontraktsbrott när du sitter på kåken för utpressning och sexualbrott.

Jag menar ett skriftligt och muntligt kontrakt som är helt enligt normen och normalt. Dock får ju hon betala fakturan.
Citera
2022-11-20, 20:05
Medlem
Här är ett fall där kvinnans ord anses vara mer trovärdigt än mannens. (FB) Våldtog kollega efter arbetspass i Umeå – döms till 3,5 års fängelse (2022-11-11)

Citat(Längre citat finns i tråden):
Dagen efter gjorde kvinnan en polisanmälan om våldtäkt och berättade även för två bekanta om vad som hade hänt. Hon lät sig även undersökas på kvinnokliniken.

Under rättegången berättade mannen att han inte hade uppfattat att kvinnan hade sagt någonting men när hon senare ville sluta så gjorde de det. .

Tingsrätten anser att kvinnans berättelse om vad som hänt är trovärdig. Även de skador som framkom av rättsintyget gav stöd åt hennes berättelse, menade tingsrätten.

Mannens berättade om händelsen ansåg dock tingsrätten både var kortfattad och tämligen torftig.

Killen var utlänning (kanske med tolk?). Klart som f-n att berättelsen blir kort och torftig då.
Stämmer det att det kan dröja flera månader innan misstänkt blir haffad och förhörd samtidigt som utredning pågår? Målsägande får ge sin målande version per omgående medans misstänkt ska komma ihåg alla detaljer senare, så storyn inte blir kortfattad och torftig?
Citera
2022-11-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vi VET att fällande våldtäktsdomar på 2000 talet har EXPLODERAT och att ökningen bara sista 4 åren är helt brutal. Du ljuger och skriver "det finns ingen monumental ökning".

Du och resten av torskarna likt Elisabeth Massi Fritz som tjänar tiotals miljoner kronor varje år på att fabricera våldtäkter och har skapat en industri pga alla pengar ni drar in på hittepåt är landsförrädare som kommer få ert, tro mig. Det finns bara en plats för lögnare som er. Du har 0% trovärdighet.

Ja, vi vet absolut att antalet fällande våldtäktsdomar ökat under 2000-talet! Men dock kommer man hamna i ungefär samma diskussion även där. För vi VET också att anmälningsbenägenheten ökat kraftigt under 2000-talet och vi VET att våldtäktslagstiftningen varit under ständig konstruktion hela 2000-talet. Man har exempelvis ändrat så att penetration anses som Våldtäkt, men också ändrat vad som är att anse som "en särskilt hjälplöst tillstånd". Så under 2000-talet har det varierat vad väldigt mycket vad som är att anse som en Våldtäkt eller inte. Dock har jag/vi bara diskuterat ökningen mellan 2017-2020, vilket artikeln och tråden handlat om. Vill du diskutera hela 2000-talets ökning av fällande domar så föreslår jag att du letar upp en annan tråd.

Du verkar ha en gravt felaktig bild av vad jag anser om våldtäkts/samtyckeslagstiftningen. Jag var absolut inte 100% optimistisk när samtyckeslagstiftningen instiftades. Dels för att effekten kunde bli att bevisbördan lades på den tilltalade och dels för att denna lagstiftningen kunde medföra att målsägande utsattes för potentiellt kränkande, förnedrande och skuldbeläggande frågor (vilket man i princip arbetat bort i svenska rättssalar). Dock tyckte jag att samtyckeslagstiftningen slog väl ut, och har fungerat bättre än vad jag först trodde. Trots detta har jag fortfarande en oerhört klar uppfattning om att våldtäktsmål är oerhört svåra och komplicerade - åt bägge håll!

Jag föreslår att du läser inlägg #766 så slipper jag återupprepa mig, också lär du själv förstå hur fel du har om att jag skulle fabricera och ljuga om detta...
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-20 kl. 20:34.
Citera
2022-11-20, 20:13
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Olika är bra så att vi inte alla jagar efter samma.
Sant, jag har en hypotes om att vi instinktivt är s¨å föratt vi inte ska inavlas typ.
Citera
2022-11-20, 20:21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag menar ett skriftligt och muntligt kontrakt som är helt enligt normen och normalt. Dock får ju hon betala fakturan.
Vilket, i ett eventuellt åtal mot dig, är helt meningslöst när hon insisterar på att du våldtog henne. Jämförbart med när du anmäler Hells Angels för misshandel och utpressning efter att de spöat på dig och bett dig skriva på ett papper med en pistol liggandes på bordet. Faktum är att ett dylikt kontrakt är bevis till din fördel.

Anledningen till att kriminella bikerklubbar envisas med att tvinga folk att skriva kontrakt är att det går att utnyttja helt lagligt vid indrivning. Så länge offret inte anmäler. Varpå det tvärtom kan användas som bevisning.

Du begriper väl att du bara får än värre problem om någon påstår att du tvingat till dig en påskrift?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in