2022-11-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men då måste hon ju varit medbrottsling. Eftersom fallet är preskriberat och bulvanen avliden så borde hon ju kunnat ta bladet från munnen. Men är hon rädd för att hennes roll då ska komma fram så förstår man varför hon säger så lite som möjligt. Jag tror att hon bakade tårtan (bakverket) som bulvanen förgiftade Sven med. Kan inte tro att han gjorde det själv. Sedan kände han väl inte heller till hur medicinen funkade. Men H visste ju det. Så kanske tom hennes förslag? Att mala sömntabletterna och gömma dem i ngt sött? Man får väl spekulera i en sådan här tråd och ta ut svängarna.

Hon hade blivit tröstad av en vän en kväll när bulvanen varit dum mot henne. Och så gick det som det gick. Bulvanen vänstrade ju också. Så de var väl lika goda kålsupare båda vad det gäller den biten.
EDIT: Det kändes konstigt i intervjun att hon påpekade noga att hon inte använt tabletterna som hon fått av läkare.

Fast om bulvanen var i slang med sandhamnsligan är det väl inte ens säkert att han behövde ta till Hs tabletter? Han borde ju i så fall kunnat fixa egna starkare grejer. Vilket han säkert gjorde då han mycket väl kan ha drogat sven vid minst två tillfällen.
Citera
2022-11-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Intressant. Att R hade ihop det med Desiré E visste jag, men skulle det varit så tidigt som 72? Trodde det var betydligt senare. Har du detta från säkra källor eller höftar du?

Jag fick feeling och såg himlen är oskyldigt blå. Den var helt ok! Kul med lite 70-tals krimdrama. Spelfilmen om Sjögrenfallet, när den väl görs, kan nog bli minst lika spännande.

Den Roy Andersson som B jobbade som indrivare för var alltså snäppet över Flemming Broman (peter dalle) och omnämns i filmen bara som ”den som kom undan” och flydde utomlands. Troligen den mest slipade alltså. Jävligt synd att han sitter som en grönsak och inte kan berätta vad han vet (om han nu hade velat det).

Det finns nog aldrig helt säkra källor till kvinnoaffärer. Det var bara ett löst rykte, en bland flera kvinnor tydligen. De två gifte sig iaf först långt senare, -85.

Sen kan nog skilsmässan -77 men framförallt åren dess för innan vara mer intressanta för fallet tror jag.

Spännande! Jag ser fram mot filmen och tänker att det framkommer kanske lite mer i Bromans bok både om affärernas upplägg och om denne Roy Andersson.

Ser filmatiseringarna av Skånska mord framför mig i detta fallet.. Riktigt rått.
Citera
2022-11-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Men inte tillräckligt skitig för att undersökas av varken polisen eller GG.
Det är inte sant. Redan i podden olösta mord som fick låna en del manus av GG så var direktören på tapeten. I dokumentären pryds vinjetten i början av foto på direktören och bulvanenen. Med bortrispade ögon.
Och i slutvinjetten (tror jag) står det att varken direktören eller bulvanen åtalades.
Varför tror du att det var så?
Och i kalla fall som du vägrar att lyssna på talas det mkt om direktören. Även en hypotes om hur direktören skjuter bulvanen ute på Martebomyr (om det nu är marken som gränsar till direktören?).
Om det kunde finnas motiv till att Direktören mördade Sven. Men du lyssnar inte. Du tar inte in något.
För du har bestämt att bulvanen är oskyldig. Och sedan drar du ner kepsen med öronlapparna och vägrar att lyssna.
Citera
2022-11-20, 01:17
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ens att Tlarsson kan uttala sig om grävgruppen då han inte lyssnar på Kalla fall. Är det inte Ubbe med påstått talfel så är det någon annan med enerverande röst. Tlarsson har inte ens lyssnat på det sista avsnittet.
Man behövej inte lyssna på Ujban utan det räckej med att få det återbejättat.
Citera
2022-11-20, 01:19
Medlem
Citat:
Fast om bulvanen var i slang med sandhamnsligan är det väl inte ens säkert att han behövde ta till Hs tabletter? Han borde ju i så fall kunnat fixa egna starkare grejer. Vilket han säkert gjorde då han mycket väl kan ha drogat sven vid minst två tillfällen.
Så klart! Tänkte inte på det. Det är ju så nytt med sandhamnsligan. Det har du rätt i och det finns ju mkt bättre grejer än illasmakande sömntabletter.
Citera
2022-11-20, 01:20
Medlem
Citat:
Var hittade du filmen? Min dotter har Netflix, tyckte att den skimrade förbi i reklamen där.
Ska det göras en spelfilm om Sjögrenfallet eller hoppas du bara?
Ja kunde en dokumentär vara så underhållande så måste en spelfilm bli oerhört spännande och intressant. Synd att Micke Nyquist gått bort. Han hade varit strålande som bulvanen. Micke spelade mest psykopatroller i början och han gjorde fantastiska rollprestationer.

SF Anytime.
Nej det är bara som jag hoppas. Känns dock som storyn har alla ingredienser. En charmig bedragare. En girig minkfarmare med stora planer. En stackars godtrogen bonde från fin familj som lever i misär. En skärpt författare som försöker rycka in och ställa allt till rätta.
Korruption inom lokalsamhället dör vissa inte blir utredda pga sina kontakter. Sen gör det ju inte saken sämre att Gotland verkar varit något slags syndens näste vid den här tiden och alla hade affärer till höger och vänster
Citera
2022-11-20, 01:22
Medlem
Citat:
Det är inte sant. Redan i podden olösta mord som fick låna en del manus av GG så var direktören på tapeten. I dokumentären pryds vinjetten i början av foto på direktören och bulvanenen. Med bortrispade ögon.
Och i slutvinjetten (tror jag) står det att varken direktören eller bulvanen åtalades.
Varför tror du att det var så?
Och i kalla fall som du vägrar att lyssna på talas det mkt om direktören. Även en hypotes om hur direktören skjuter bulvanen ute på Martebomyr (om det nu är marken som gränsar till direktören?).
Om det kunde finnas motiv till att Direktören mördade Sven. Men du lyssnar inte. Du tar inte in något.
För du har bestämt att bulvanen är oskyldig. Och sedan drar du ner kepsen med öronlapparna och vägrar att lyssna.
Okej . Han var med i vinjetten och i slutet men knappast däremellan.
Det är ni som kallat honom för att en mördare.
Men behöver inte vara oskyldig för att man inte är en mördare.
Har du guldfisk minne.
Citera
2022-11-20, 01:27
Medlem
Citat:
Du har ju inte lyssnat så hur kan du veta? Du har bara läst vad som står i pressen och dom vill ju så klart ha rubriker.

Hade du lyssnat så hade du vetat att Ubbe svor som en borstbindare när dom hittade benet just för att det var fel lager och antagligen ett fornfynd. Men media hypade ju upp detta likt förbannat. Podden spelade väl i viss mån med och sa att det kanske ändå fanns en chans, men för oss som kan läsa mellan raderna var det tydligt att det med 99% rörde sig om ett fornfynd.

På vilket sätt var hunden värdelös? Den hittade ju bevisligen människoben. Sen var det ju riktigt jävla oflyt att det skulle ligga järnåldersben precis på den del av tippen som hade varit i bruk 72 men ingen annan stans. Hade hunden inte gett några utslag hade man ju inte grävt. Nästan så man börjar misstänka sabotage.. har du något alibi T Larsson?
Det lustiga som du gärna få svara på.
Vad sa arkeologen när dom hittade benet.
Hon är expert. Hon borde se skillnad på 70 talsben och fornfynd.
Varit väldigt tyst om just arkeologen .
Vad Ujban säger är ointressant om det finns en utbildad expert.
Citera
2022-11-20, 01:28
Medlem
Citat:
Man behövej inte lyssna på Ujban utan det räckej med att få det återbejättat.

Ja och nu får du det. Så skippa snacket om att GG inte brytt sig om att kolla R. Det har dom visst och det har gett resultat.
Citera
2022-11-20, 01:31
Medlem
Citat:
Du har ju inte lyssnat så hur kan du veta? Du har bara läst vad som står i pressen och dom vill ju så klart ha rubriker.

Hade du lyssnat så hade du vetat att Ubbe svor som en borstbindare när dom hittade benet just för att det var fel lager och antagligen ett fornfynd. Men media hypade ju upp detta likt förbannat. Podden spelade väl i viss mån med och sa att det kanske ändå fanns en chans, men för oss som kan läsa mellan raderna var det tydligt att det med 99% rörde sig om ett fornfynd.

På vilket sätt var hunden värdelös? Den hittade ju bevisligen människoben. Sen var det ju riktigt jävla oflyt att det skulle ligga järnåldersben precis på den del av tippen som hade varit i bruk 72 men ingen annan stans. Hade hunden inte gett några utslag hade man ju inte grävt. Nästan så man börjar misstänka sabotage.. har du något alibi T Larsson?
Fan . Nu är jag fast. Mitt alibi håller inte.
Vad är maxstraffet för sabotage av nedlagd soptipp i Ethelhem.
Någon ungdomsrabatt är inte att tänka på.
Får man hårdare straff om man är djurplågare.
I somras slog jag ihjäl minst 100 flugor och en och annan geting.
Vad tror du.
Citera
2022-11-20, 01:32
Medlem
Citat:
Det lustiga som du gärna få svara på.
Vad sa arkeologen när dom hittade benet.
Hon är expert. Hon borde se skillnad på 70 talsben och fornfynd.
Varit väldigt tyst om just arkeologen .
Vad Ujban säger är ointressant om det finns en utbildad expert.

Det var arkeologen som sa att benet lika gärna kunde vara från 1972. Så Ubbes magkänsla stämde bättre i det fallet.
Citera
2022-11-20, 01:36
Medlem
Citat:
Fan . Nu är jag fast. Mitt alibi håller inte.
Vad är maxstraffet för sabotage av nedlagd soptipp i Ethelhem.
Någon ungdomsrabatt är inte att tänka på.
Får man hårdare straff om man är djurplågare.
I somras slog jag ihjäl minst 100 flugor och en och annan geting.
Vad tror du.

Du glömmer att det rör sig om människoben.

För brott mot griftefrid är straffskalan böter eller fängelse i högst två år enligt brottsbalken 16 kap. 10 §.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in