2022-11-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag håller med, hon är svår att sätta fingret på. Misstänker att hon är drivande i sin natur och får saker dithän hon vill. Jag tycker vissa saker som framkommit har lämnat en del frågetecken (insikt i kriminella saker, signaturer på massa kontrakt, ägare till tabletter hon inte känns vid etc).

Hon framträder som ett osäkert offer när hon pratar och söker stöd i sin dotter men jag gissar hon vinner tid för vad hon ska säga näst och är ganska hal, håller konstpauser, har minnesluckor men erkänner en del ögonbrynshöjare som medresenär i indrivningsverksamhet i miljonklassen.

Min erfarenhet är att man är inte riktigt den man utger sig för att vara när man inte får riktigt grepp om personen i fråga.

Hon har en bedräglig approach, det är så jag iaf upplever H vid en närmre granskning.
Du är väldigt psykolog analytisk. Det stämmer nog. Det här att hon söker stöd hos dottern hela tiden. Men på slutet lät hon väldigt självsäker plötsligt. När hon sa att bulvanen hade med försvinnandet att göra. -Och direktören! sa hon som jag minns det. Väldigt bestämt. Så väldigt fram och tillbaka.
Att hon varit med på indrivning ville hon inte riktigt bekänna. Hon var med i Norge men väntade på hotellet betonade hon. Fick en känsla av att hon väntade i bilen med motorn på.

Jag hade fel när jag sa att Hjördis tom trodde att B var en seriemördare. Har lyssnat igenom allt och det finns ej. Tror jag blandat ihop det med vad en grannfru till S sagt.
Citera
2022-11-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Mest har jag aldrig sagt men han är inte granskad så den chansen finns.
Du verkar bara dömma efter den enda som blivit granskad.
Vinden börjar vända när det gäller fler personer i fallet.
Vilken roll och vad visste Hjördis som hon inte berättat.
Direktören har lik I garderoben och verkar inte ett dugg bättre än bulvanen med allt från kvinnor till hans roll i fallet.
Lika barn leka bäst. Har någon påstått att direktören var fin och nobel på något sätt?
Citera
2022-11-20, 00:20
Medlem
Citat:
Hua det beror nog på hur nära du lyckas komma.. Nä ni får se till och göra upp i en klassisk rövkrok innan det spårar
Finns många bra gotländska lekar förutom just rövkrok.
Men den kanske ändå är den mest rättvisa.
Ingen är väl rädd för sanningen bara den är korrekt och inte bygger på indicier och opålitliga vittnen.😉
Citera
2022-11-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Lika barn leka bäst. Har någon påstått att direktören var fin och nobel på något sätt?
Men inte tillräckligt skitig för att undersökas av varken polisen eller GG.
Citera
2022-11-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ja slumpen är en sällsam gäst eller hur

Alla med lite livserfarenhet vet att man ska aldrig underskatta en försmådd kvinna- hämden är ljuv.

Desirée E, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan 1972. Hon var stor djurvän- gilla både päls och caviar, sågs ofta på inneställena i Stockholm, samma ställe Direktören för övrigt gästa vid sina stadsbesök.

Hon var nog långt ifrån den enda men 1977 fick Rs fru nog och tog sitt pick & pack o barn och flytta till en minkfarmare i Skåne. Huruvida ekonomin i den skilsmässan förhöll sig är nog högst allmänt okänt.

Ja direktören gifter sig så småningom med Desiree, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan, och hon installerar sig ute på Salthamn och blir aktiv på bla sommarteatern inne i Visby.

Sen får hon väll nog av alla flugor och loppir och de skiljer sig 1990.

Haha jag lägger ut boken till försäljning efter nyår och satsar då på filmen ”Himlen är oskyldigt blå” som du tipsa om!

Intressant. Att R hade ihop det med Desiré E visste jag, men skulle det varit så tidigt som 72? Trodde det var betydligt senare. Har du detta från säkra källor eller höftar du?

Jag fick feeling och såg himlen är oskyldigt blå. Den var helt ok! Kul med lite 70-tals krimdrama. Spelfilmen om Sjögrenfallet, när den väl görs, kan nog bli minst lika spännande.

Den Roy Andersson som B jobbade som indrivare för var alltså snäppet över Flemming Broman (peter dalle) och omnämns i filmen bara som ”den som kom undan” och flydde utomlands. Troligen den mest slipade alltså. Jävligt synd att han sitter som en grönsak och inte kan berätta vad han vet (om han nu hade velat det).
Citera
2022-11-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du är väldigt psykolog analytisk. Det stämmer nog. Det här att hon söker stöd hos dottern hela tiden. Men på slutet lät hon väldigt självsäker plötsligt. När hon sa att bulvanen hade med försvinnandet att göra. -Och direktören! sa hon som jag minns det. Väldigt bestämt. Så väldigt fram och tillbaka.
Att hon varit med på indrivning ville hon inte riktigt bekänna. Hon var med i Norge men väntade på hotellet betonade hon. Fick en känsla av att hon väntade i bilen med motorn på.

Jag hade fel när jag sa att Hjördis tom trodde att B var en seriemördare. Har lyssnat igenom allt och det finns ej. Tror jag blandat ihop det med vad en grannfru till S sagt.

Jag bara observerar och tolkar utan och egentligen veta. Hade dock varit kul och fått en bekräftelse på hennes person.

Tror glimtarna av säkerhet är hennes privata jag utanför kameror.

Det är så mycket info i denna tråden, poddar och allt annat material så det är inte konstigt att man missuppfattar en del. Men man är väl inte sämre än man kan ändra sig!
Citera
2022-11-20, 00:34
Medlem
Citat:
Nej och dessutom hade hon varit otrogen med deras vän och fick barn. Tror de var som hund och katt sista tiden innan uppbrottet. Det ökade väldet de emellan vittnar väl också något åt det hållet. Tänk om hon i alla år vetat hur allt förhåller sig? Skulle inte bli ett dugg förvånad.
Men då måste hon ju varit medbrottsling. Eftersom fallet är preskriberat och bulvanen avliden så borde hon ju kunnat ta bladet från munnen. Men är hon rädd för att hennes roll då ska komma fram så förstår man varför hon säger så lite som möjligt. Jag tror att hon bakade tårtan (bakverket) som bulvanen förgiftade Sven med. Kan inte tro att han gjorde det själv. Sedan kände han väl inte heller till hur medicinen funkade. Men H visste ju det. Så kanske tom hennes förslag? Att mala sömntabletterna och gömma dem i ngt sött? Man får väl spekulera i en sådan här tråd och ta ut svängarna.

Hon hade blivit tröstad av en vän en kväll när bulvanen varit dum mot henne. Och så gick det som det gick. Bulvanen vänstrade ju också. Så de var väl lika goda kålsupare båda vad det gäller den biten.
EDIT: Det kändes konstigt i intervjun att hon påpekade noga att hon inte använt tabletterna som hon fått av läkare.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-20 kl. 00:37.
Citera
2022-11-20, 00:39
Medlem
Citat:
Men inte tillräckligt skitig för att undersökas av varken polisen eller GG.

Nu snackar du skit igen. Vad gäller direktören har GG kritiskt granskat utredningen, hittat förhör som inte var med i fuppen som visar att direktören anade ugglor i mossen, plockat fram fakta om direktörens bankuttag samma dag sjögren försvann, konstaterat att han hade mest att vinna på försvinnandet, granskat hans affärer med FriAB där han försökte köpa marken åren innan bulvanen kom in i bilden, intervjuat dottern, direktörens högra hand, folk som jobbat på farmen, dottern till polisen ledde utredningen som berättar att pappan sagt att R inte utreddes pga att det var politiskt känsligt med mera med mera.

Så vad menar du att GG skulle gjort? Åkt i en tidsmaskin till -72 och plockade in direktören på korsförhör?
Citera
2022-11-20, 00:44
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis med bulvanen.
Minkarna behövde vatten och det var bråttom och det kan göra folk ovänner.
Vad är ett människoliv i förhållande till 120.000 minkar och vilka pengar skulle gå till hans frus lyx konsumtion.
Tänk att förlora både fru och minkarna.
Så bra kompisar var dom väl inte ändå.
Man hade kunnat fråga honom som exempel.
Gjorde man det = Nej
Men dirren hade ju redan en ny, Desiré som han prasslade med. Som han senare gifte om sig med.
Om bulvanen ej varit så bedräglig så hade ju D varit rättmätig ägare av Södra skiftet.
Så de är båda lika skyldiga till Svens död.
Citera
2022-11-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Nu snackar du skit igen. Vad gäller direktören har GG kritiskt granskat utredningen, hittat förhör som inte var med i fuppen som visar att direktören anade ugglor i mossen, plockat fram fakta om direktörens bankuttag samma dag sjögren försvann, konstaterat att han hade mest att vinna på försvinnandet, granskat hans affärer med FriAB där han försökte köpa marken åren innan bulvanen kom in i bilden, intervjuat dottern, direktörens högra hand, folk som jobbat på farmen, dottern till polisen ledde utredningen som berättar att pappan sagt att R inte utreddes pga att det var politiskt känsligt med mera med mera.

Så vad menar du att GG skulle gjort? Åkt i en tidsmaskin till -72 och plockade in direktören på korsförhör?
Jag förstår inte ens att Tlarsson kan uttala sig om grävgruppen då han inte lyssnar på Kalla fall. Är det inte Ubbe med påstått talfel så är det någon annan med enerverande röst. Tlarsson har inte ens lyssnat på det sista avsnittet.
Citera
2022-11-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ett litet hopp., tillåt mig småle.
Så låter det efteråt. Stekhett sa dom själva.
Vet att folk avskyr när jag använder GG egna ord i efterhand.
Men så var det.
JAG SA INNAN MAN BÖRJADE GRÄVA OCH HYRDE EN DYR OCH VÄRLDELÖS HUND ATT SPARA DEN TIDEN OCH DOM PENGARNA.
Men jag vet inget enligt dig.
Skulle du grävt och resonerat på samma sätt med den info du fick av GG nu och som jag vetat om i 30 år.
Det visar att jag vet saker men inte du.

Du har ju inte lyssnat så hur kan du veta? Du har bara läst vad som står i pressen och dom vill ju så klart ha rubriker.

Hade du lyssnat så hade du vetat att Ubbe svor som en borstbindare när dom hittade benet just för att det var fel lager och antagligen ett fornfynd. Men media hypade ju upp detta likt förbannat. Podden spelade väl i viss mån med och sa att det kanske ändå fanns en chans, men för oss som kan läsa mellan raderna var det tydligt att det med 99% rörde sig om ett fornfynd.

På vilket sätt var hunden värdelös? Den hittade ju bevisligen människoben. Sen var det ju riktigt jävla oflyt att det skulle ligga järnåldersben precis på den del av tippen som hade varit i bruk 72 men ingen annan stans. Hade hunden inte gett några utslag hade man ju inte grävt. Nästan så man börjar misstänka sabotage.. har du något alibi T Larsson?
Citera
2022-11-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Intressant. Att R hade ihop det med Desiré E visste jag, men skulle det varit så tidigt som 72? Trodde det var betydligt senare. Har du detta från säkra källor eller höftar du?

Jag fick feeling och såg himlen är oskyldigt blå. Den var helt ok! Kul med lite 70-tals krimdrama. Spelfilmen om Sjögrenfallet, när den väl görs, kan nog bli minst lika spännande.

Den Roy Andersson som B jobbade som indrivare för var alltså snäppet över Flemming Broman (peter dalle) och omnämns i filmen bara som ”den som kom undan” och flydde utomlands. Troligen den mest slipade alltså. Jävligt synd att han sitter som en grönsak och inte kan berätta vad han vet (om han nu hade velat det).
Var hittade du filmen? Min dotter har Netflix, tyckte att den skimrade förbi i reklamen där.
Ska det göras en spelfilm om Sjögrenfallet eller hoppas du bara?
Ja kunde en dokumentär vara så underhållande så måste en spelfilm bli oerhört spännande och intressant. Synd att Micke Nyquist gått bort. Han hade varit strålande som bulvanen. Micke spelade mest psykopatroller i början och han gjorde fantastiska rollprestationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in