2022-11-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback_
Tjena. 30+ år, styrketränar flera ggr i veckan, följer kostschema, dricker inte, inte överviktig. Lever sunt med andra ord.

S-LH 2.5*
S-TESTOSTERON 22*
S-SHBG 32*
Biotillgängligt testosteron 10,7 nmol/L

Trött i stort sett hela tiden, dålig motivation till att ta tag i saker, sexlusten nära 0.
Sover väldigt dåligt, huvudvärk flera ggr I veckan. (gjort utredning av det. Dom hittade inget)
Jag gör inga framsteg i min träning och får ofta ont i mina leder och skadar mig väldigt lätt om jag inte är försiktig.
Fick utskrivet SSRI för att läkaren tyckte att jag var deprimerad men det ända som hände var att jag blev ännu mer dimmig i hjärnan och avtrubbad. (åt ssri i över 2 år)

Vad tror ni? Kan det ligga en testosteronbrist gömd här?

Absolut inte. Tänk inte ens tanken på det.
Citera
2022-11-13, 12:46
Medlem
Havamal.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Ta tester på ditt testo med jämna mellanrum framöver och försök sedan igen. Tryck på att du har andra symptom.

Insatta källor förtäljer att Rewell känner hur extremister som Mikael Leith och bryåkrater på Socialstyrelsen och IVO flåsar dem i nacken och har blivit mer restriktiva. Mäns hälsa står inte högt i kurs hos den nuvarande feministiska övergångsregeringen. Hoppas verkligen att den kommande regeringen städar bort aktivisterna inom myndigheterna.

Blev också nekad efter en hel utredning, hade mellan 20-25 i SHBG och mellan 9.0-9.6 i testo. Mellan 30-40 år.

Konversationen med läkaren gick ungefär såhär:

L: Du har 9.x inte tillräckligt låg för att vi ska erbjuda behandling.
J: Jag läste att referensintervallet baserats på genomsnittet där dem räknat med dem hos 80 åriga män och unga män. Vad har du att säga om det?
L: Sverige är ett restriktivt och konservativt land, i USA hade du blivit godkänd. Vi har riktlinjer att hålla oss till, det måste vara under 8. Du kan testa igen om ett år för att se om tillståndet är patologiskt och då kan behandling sättas in.
J: Så det måste alltså vara under 8?
L: Ja
J: ok då vet jag

Sen avslutade vi samtalet.

Han använde bokstavligt talat ordet "riktlinjer" det är jag 100℅ säker på. Även "restriktivt" och "konservativt"

På hemisdan har dem 8.3 - 30 som referensvärde och även där står det något i stil med att man kan testa igen om ett år.

Står du fortfarande fast vid ditt råd eller är det bara till att vänta ett år?
Citera
2022-11-13, 13:04
Medlem
Havamal.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Du kan skaffa recept i annat EU land om du pallar det, t.ex. Polen eller något av länderna i Baltikum. Det är väl lite meck med det men det går, man får ta med sig medicin för ett år åt gången från annat EU land.

Vänligen berätta mer om detta.

Kontaktuppgifter till klinik?
Hur blir det med uppföljningen?
Man tar prover själv i Sverige på privatlabb och skickar resultaten till dem så säger dem hur man ska justera dosen?
Citera
2022-11-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Vänligen berätta mer om detta.

Kontaktuppgifter till klinik?
Hur blir det med uppföljningen?
Man tar prover själv i Sverige på privatlabb och skickar resultaten till dem så säger dem hur man ska justera dosen?

Jag hade delvis fel om detta. Det saknades en skrivelse på Tullverkets hemsida, man får inte ta med sig ett års förbrukning av dopingklassade läkemedel. Det är bara två veckor (tror jag). Du kan däremot få recept på Nebido i många länder, bl.a Polen, och resa dit och få din injektion var 8/10/12:e vecka eller vilket intervall som sätts. Det är troligtvis för krångligt och kanske för dyrt för många, även om det går att flyga väldigt billigt till Polen, och bor man vid Stockholm kan man åka över dagen och hem igen.
Citera
2022-11-13, 15:49
Medlem
Citat:
Blev också nekad efter en hel utredning, hade mellan 20-25 i SHBG och mellan 9.0-9.6 i testo. Mellan 30-40 år.

Konversationen med läkaren gick ungefär såhär:

L: Du har 9.x inte tillräckligt låg för att vi ska erbjuda behandling.
J: Jag läste att referensintervallet baserats på genomsnittet där dem räknat med dem hos 80 åriga män och unga män. Vad har du att säga om det?
L: Sverige är ett restriktivt och konservativt land, i USA hade du blivit godkänd. Vi har riktlinjer att hålla oss till, det måste vara under 8. Du kan testa igen om ett år för att se om tillståndet är patologiskt och då kan behandling sättas in.
J: Så det måste alltså vara under 8?
L: Ja
J: ok då vet jag

Sen avslutade vi samtalet.

Han använde bokstavligt talat ordet "riktlinjer" det är jag 100℅ säker på. Även "restriktivt" och "konservativt"

På hemisdan har dem 8.3 - 30 som referensvärde och även där står det något i stil med att man kan testa igen om ett år.

Står du fortfarande fast vid ditt råd eller är det bara till att vänta ett år?

Låter helt sjukt men det är så det tyvärr är. Nästa år lär dom väl sänka det ytterligare. I värsta fall får man köra egenkomponerad TRT i ett halvår. Gå av 2 månader sen boka ny tid. Då är testot garanterat nollat.

Eller att man kör HCG.
Citera
2022-11-14, 21:46
Medlem
Kan tycka att man borde ha rätt till självhjälp faktiskt. Det går såklart att kontra med att man inte är kompetent nog att hjälpa sig själv på detta viset, vilket kan vara sant, men det går ju att betala någon som är kompetent.

Ett stort problem verkar vara att debatten förs av en rabiat antidopingrörelse som stigmatiserar hela diskussionen och vår väg till välmående som stämplas som missbruk hos allmänheten och hos andra läkare.

Detta påverkar män i min situation, som får 5-6 Nebido-sprutor om året och det fungerar bra så. Det är ju inte direkt missbruksnivå på den behandlingen, vi talar normalintervall på värdena.

Blir man nekad har man blivit nekad av 1/3 av möjliga vägar till laglig behandling i den region man bor i. Ingenting som Mikael Lehtihet skrivit, förutom kostnadsfrågan, känns som det angår en vanlig människa. Det talas bara om sjuka personligheter och missbruk.

Med detta sagt hade jag gärna sluppit behöva dessa sprutor. Ett jävla meck med tider och recept.

Det är kanske en svensk sak att det blir så i många debatter. Kolla in icke-debatten om sexköp. Den finns i princip inte. SVT:s självundersökningsapp under valet hade frågan där och när man tittade på vad partierna sa så var det tydligt att de helt och hållet likställde sexköp med trafficking och våldtäkt. Helt absurt, men det får man hålla för sig själv. Samtidigt är Sverige omgivet av länder där det är lagligt och inte kontroversiellt. Mycket underligt.
Senast redigerad av blublang 2022-11-14 kl. 22:00.
Citera
2022-11-17, 12:20
Medlem
Havamal.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dipshit
Ja jag snackade med dom igen och ska ta nytt prov om ett par veckor samt möte med annan läkare på rewell

Ja vi får hoppas demoniseringen av manligt könshormon slutar med den nya regeringen

Hur har det gått för dig? Är i liknande situation där jag blev nekad av en deras läkare på 9.0-9.6 så skulle verkligen hjälpa mig med ett svar.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Jag hade delvis fel om detta. Det saknades en skrivelse på Tullverkets hemsida, man får inte ta med sig ett års förbrukning av dopingklassade läkemedel. Det är bara två veckor (tror jag). Du kan däremot få recept på Nebido i många länder, bl.a Polen, och resa dit och få din injektion var 8/10/12:e vecka eller vilket intervall som sätts. Det är troligtvis för krångligt och kanske för dyrt för många, även om det går att flyga väldigt billigt till Polen, och bor man vid Stockholm kan man åka över dagen och hem igen.

Ok, tack. Vänligen skicka kontaktuppgifter till klinik.

Inte så dyrt att flyga från Stockholm. Tex hittade jag ett datum för 159 kr på morgonen till Warszawa och sedan tillbaka på kvällen för 480 kr.

Eller övernatta i en airbnb för 130 kr och ta flyget nästa morgon för 159 kr.

Rewell tar ju nära 700 kr / månad för injektioner + kostnad för läkemedel som jag antar per år blir 2400 kr då det är maxbeloppet för högkostnadskyddet, så Polen kanske tom blir billigare.

Vet du ifall dem lämnar ut testosteron för ett år/längre tid och tillåter en att sticka själv? Man skulle väl kunna ta med på färjan, sker väl ingen kontroll där.
Citera
2022-11-17, 14:36
Medlem
Citat:
Hur har det gått för dig? Är i liknande situation där jag blev nekad av en deras läkare på 9.0-9.6 så skulle verkligen hjälpa mig med ett svar.

Tack.

Ok, tack. Vänligen skicka kontaktuppgifter till klinik.

Inte så dyrt att flyga från Stockholm. Tex hittade jag ett datum för 159 kr på morgonen till Warszawa och sedan tillbaka på kvällen för 480 kr.

Eller övernatta i en airbnb för 130 kr och ta flyget nästa morgon för 159 kr.

Rewell tar ju nära 700 kr / månad för injektioner + kostnad för läkemedel som jag antar per år blir 2400 kr då det är maxbeloppet för högkostnadskyddet, så Polen kanske tom blir billigare.

Vet du ifall dem lämnar ut testosteron för ett år/längre tid och tillåter en att sticka själv? Man skulle väl kunna ta med på färjan, sker väl ingen kontroll där.

Jag har ingen specifik klinik att nämna, jag var i kontakt med ett flertal förra sommaren då jag övervägde detta själv men jag kommer inte ihåg vad dom heter. Kan säga att de flesta jag kontaktade verkade tillmötesgående, det är bara att googla så hittar du flera kliniker. Men googla på polska.

Kan inte svara på om dom lämnar ut för ett år, kan inte heller svara på hur det är med kontroller på färjan.
Citera
2022-11-17, 21:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Lite mer riktlinjer som man utgår ifrån. Finns i slutet av kompendiet tror jag
http://urologi.org/wp-content/uploads/2016/12/Riktlinjer_Testosteronbrist.pdf
Citera
2022-11-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Lite mer riktlinjer som man utgår ifrån. Finns i slutet av kompendiet tror jag
http://urologi.org/wp-content/uploads/2016/12/Riktlinjer_Testosteronbrist.pdf

Står så här i sammanfattningen: Referensvärdena för S-testosteron är desamma för vuxna män oavsett ålder och de flesta män bibehåller normala testosteronnivåer hela livet. Det finns inte en nivå av testosteron som definierar skillnaden mellan normal och subnormal nivå då sambandet mellan S-testosteron och effekt på cellnivå påverkas av flera faktorer, från graden av bindning till SHBG till skillnad i receptorkänslighet. Ett enkelt rättesnöre är att Stestosteron > 12 nmol/L sannolikt är normalt och värden < 8 nmol/L sannolikt indikerar en brist. Nivåermellan 8–12 nmol/L är en gråzon där klinisk utvärdering av behandlingseffekt kan vara av värde. Det finns ingen grund för screening av testosteron hos män över en viss ålder.
Senast redigerad av litenjaekel 2022-11-18 kl. 08:39.
Citera
2022-11-18, 11:36
Medlem
dipshits avatar
Citat:

Tack.

Jag har inte gjort något nytt test än, men det låter ju inge vidare att bli nekad 9.0

Jag hoppas det löser sig för dig, Lycka till!
Citera
2022-11-25, 22:41
Medlem
Tänker börja självmedicinera med TRT efter lång depressions med två självmordsförsök.
Vad som fick mig att landa på just TRT var min upplevelse när jag gick på 500mg Testo C per vecka. Det var den bästa tiden i mitt liv där jag blev helt manisk och la all min fokus på att nå framgång i livet. Idag är jag lönnfet och handlingslös med dåligt självförtroende, en riktigt tafatt person som inte gör det han vill.

Jag har gjort ett test hos Werlabs och jag har inte någon direkt underskott men jag har inte några super nivåer heller för den delen. Jag tänkte börja med 125 mg per vecka fördelat på två injektioner. Tillhands så kommer ja ha en AI vid behov.

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in