Efter att ha läst igenom tidigare inlägg gör jag bedömningen att mycket av det som skrivs, sett ur mitt perspektiv, är detaljer, av i sammanhanget mer underordnad betydelse. För att belysa situationens allvar vill jag därför avsluta med några enklare sammanfattande rader.
Med naturen avses ett sammanfattande begrepp för oräkneliga arter och deras biotoper.
Ekosystemen vi bl a här diskuterar beskriver det komplexa samspelet mellan dessa arter.
De ekonomiska system som kännetecknar och utgör grund för nuvarande samhälls-system/strukturer, förutsätter att nämnda ekosystem förblir intakta. När den biologiska mångfalden, så som nu är fallet, dramatiskt minskar, får det till konsekvens att risken för total ekologisk kollaps ökar och är överhängande. I slutänden havererar även samhällssystemen. Till bilden hör att INGEN, inkl forskare, är i närheten av att kunna förklara de reglersamband som garanterar stabiliteten i eko-systemet, än mindre var gränserna går.
Enkelt uttryckt, mänskligheten är troligen på väg mot avgrunden med skygglapparna på.
En forskare uttryckte nyligen något i stil med ”om politikerna förstår detta skulle de gripas av panik”.
Politiker som t ex Liberalernas klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och SD:s nyinvalda riksdagsledamot Elsa Widding förefaller vara helt och lyckligt omedvetna om detta.
Några citat från mina tidigare inlägg,
”Världens ledare, präglade av hybris och makthunger, har redan hunnit visa att de prioriterar sina maktmonopol före bekämpning av miljöhoten. De redan besuttna släpper ej heller de taget utan kommer i det längsta försvara sina rikedomar och den makt och de fördelar som följer därav. Notera att de demokratiska värden vi värdesätter högt utmanas av den maktförskjutning till demokratins nackdel, som följer av nuvarande samhällssystem ojämna fördelningsprofil. Samhällsstrukturen prioriterar därigenom prestation, tillväxt/miljöförstöring och ojämlikhet/orättvisa, före alla individers rätt till jämlika levnadsbetingelser, varav följer klassklyftor o dyl.”
”För att undvika en långsiktig kollaps av klimatet, krävs att det troligen omgående genomföras gigantiska genomgripande samhällsförändringar. Det krävs bl a att alla samhällen globalt sett på mycket kort tid slutar använda olja, gas och kol och som alternativ övergår till att anpassa och förlita sig på förnybara energikällor som sol, vind och vatten och därutöver sannolikt kärnkraft. Vi måste m a o minska vår konsumtion och vår bekvämlighet till en nivå långt under den vi är vana vid, vilket leder till minskad tillväxt och risk för massarbetslöshet. De ingrepp som krävs i vår vardag och vår ekonomi är så enorma att ingen inom nuvarande kapitalistiska samhällssystem har förmågan och modet att fatta de nödvändiga besluten. Frågan är helt enkelt för stor och komplex för att en enskild nation skall kunna hantera situationen på egen hand. Trots alla varningar genom åren från experter, står politikerna, rädda för att inte bli omvalda i nästa val, handfallna inför situationen, och förmår inte axla sitt ansvar, det ser alltså minst sagt dystert ut för planeten.”
Hälsar
Bengt Hj Törnblom
www.deltakonceptet.se