Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Jag vet inte vad som ligger bakom att IPCC hänvisar till viss forskning och inte till annan, och jag vill som sagt inte spekulera i det. Men jag kan konstatera att de inte hänvisar till forskning om sol-moln-kopplingen.
Det som jag skriver här på forumet baseras på den forskning jag läst. Jag är inte en expert, jag är en amatör med en naturvetenskaplig utbildning. En anledning till att jag kommit fram till att sol-moln-kopplingen är stark teori är den här artikeln:
Using the oceans as a calorimeter to quantify the solar radiative forcing
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2007JA012989
Det går inte att förklara att haven får 5ggr större värmetillskott under solcykelns varmaste fas på annat sätt än att sol-moln-kopplingen existerar. Det spelar inte någon roll ifall man är amatör eller expert. De experter på klimatforskning som IPCC hänvisar till har inte någon modell som förklarar ovanstående.
Vi har sett att du försöker rättfärdiga vad du enligt dig själv finner rimligt. Klimatkänslighetens definition handlar om timperaturresponsen som följd av koldioxidökning (fördubbling) .
Det finns obskyra forskare, som faktiskt publicerats (
i regel i obskyra tidsskrifter) som även finner kreationism/ID som en mer plausibel orsak till arternas uppkomst än den som evolutionsteorin ger grund för.
De religiösa lekmännen på området får nog lika fullt som du själv kanske svårt att svara på frågan hur man ur en rationell synpunkt, istället för en religiös eller möjligtvis politisk väljer en avvikande hypotes med svag förankring i vetenskapligt forskningsläge. Och hellre hänger sig till körsbärsplockade forskare och/eller artiklar (som man inte kan bedöma kvaliteten på) för att tillfredsställa en religiös eller politisk bias.
Har du aldrig övervägt att detta kan gälla dig i klimatfrågan? Funderat över bias du kanske gör dig skyldig till?
Och hur kommer det sig att till exempel ipcc finner det du finner som mest sannolikt som så väldigt osannolikt? Är de inkompetenta till skillnad från dig?
Eller konspirerar de? Något av dessa måste ju gälla? Eller finns det fler alternativ? Varför har du så svårt att svara på frågan?