Citat:
Bli inte irriterad nu, men du förefaller ha växlat/cyklat in på fel spår.I mitt inlägg, #51800 , igår, 13:10 nämner jag några förväntade effekter p g a miljöpåverkan.
Bl a skriver jag citat,
”Lägg till detta att klimatet inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att utsätta dagens samhällen för så stora påfrestningar att befolkningen oundvikligt kommer att bete sig allt mer desperat och panikslaget. Det finns en hel katalog av olika orsaker till detta, varav vattenbrist och matbrist är lätta att förutse, men även mer försåtliga faror/hot som t ex är kopplade till havens system för syresättning av atmosfären, massdöd bland insekter som får pollineringen i naturen att haverera, med katastrofala bestående följder till konsekvens, mm.”
Om man är klimatförnekare och vill bli betraktad som trovärdig kan man inte bara ignorera dessa effekter och börja tala om militärdiktatur. Det krävs i detta sammanhang att man motiverar och detaljerat förklarar de åsikter man hävdar. Föreslår därför att du t ex börjar med att förklara vilka effekter på syresättningen av atmosfären vi kan se fram mot, och hur mänskligheten påverkas därav.
För detta behöver du en ”modell” som inkluderar och simulerar de olika klimatsystemen och hur dessa delsystem reglermässigt är beroende av varandra, samt all tillgänglig input (insamlad data) till reglersystemet.
Jag utgår från att det är så Johan Rockström förankrat sina redovisade slutsatser.