Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-14, 19:07
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men det är ju just agendan med "bekämpandet av miljöhotet", som den dagen när det verkligen implementerats fullt ut enligt planerna, kommer att göra de redan mäktiga ännu mycket mäktigare!

Tror du verkligen att personer som älskar makt skulle ha något emot att få mer makt? varför skulle de ha det?

Jag är osäker vad du syftar på med "om de som älskar makt skulle ha något emot att få mer makt?”. Personligen misstänker jag att risken är överhängande för att mänskligheten är för sent ute. Då besannas FN:s generalsekreterares varning om ett ”klimathelvete”.
Det innebär att kritiska trösklar i ”reglersystemet” redan har överskridits, så ingen återvändo finns.
Troligen går det då inte att utesluta ett mer dramatiskt förlopp i stil med en global ”klimatrevolution”.
Om situationen är så allvarlig som jag befarar måste givetvis alla försök att snabbt avvärja den akuta faran för en total kollaps, ha högsta prioritet. Sannolikt kommer de med makt att därvid försöka bibehålla sin makt inom ramen för respektive lands/stats konstitution om så är möjligt. Men det är ren spekulation från min sida, då rivalitet om ev kvarvarande begränsade tillgångar kommer att ta fram de sämre sidorna hos den ”aggressiva apan” vilket kan leda till att vår västerländska civilisation faller samman.
Senast redigerad av Skalfaktorn 2022-11-14 kl. 19:16. Anledning: Språkligt fel.
Citera
2022-11-14, 19:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och du kan ju testa tanken att makthavare använder ”vetenskapen” som medel för att föra medborgarna bakom ljuset.
Jag förstår inte hur det skulle kunna gå till att använda vetenskap för att föra folk bakom ljuset. Med cherry picking går förstås det mesta. Men ett representativt urval, typ IPCCs rapporter eller andra metaanalyser. Eller neutrala söktermer.

Är du orolig för vad du kommer att upptäcka?
Vad har du att förlora?
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-14 kl. 20:13.
Citera
2022-11-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Knappast. Möjligen byts en grupp mäktiga, oljeschejker och liknande, ut mot en annan. Framförallt är en värld där man tvingas hålla nere konsumtionen av miljöskäl väldigt dåligt för de i toppen som lever av att kunna plocka ut en procentandel av denna.

Ja, småpåvarna kommer förmodligen att få de svårt. Kan bli som för Khaddafi, jagas in i nån vägtrumma och sen blir det "we came, we saw, he died!" som Hillary uttryckte det.

Men det allra rikaste och mäktigaste kommer givetvis att gynnas. Varför skulle de annars driva de här frågorna så hårt?
Citera
2022-11-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag förstår inte hur det skulle kunna gå till att använda vetenskap för att föra folk bakom ljuset. Med cherry picking går förstås det mesta. Men ett representativt urval, typ IPCCs rapporter eller andra metaanalyser. Eller neutrala söktermer.

Vad har du att förlora?

Det är just vetenskap, eller "vetenskap", man ska använda sig av. För ingen är särskilt imponerad av religion längre och nationalism smäller inte särskilt högt. Men folk i allmänhet hyser underdånig respekt för vetenskap.
Citera
2022-11-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalfaktorn
Jag är osäker vad du syftar på med "om de som älskar makt skulle ha något emot att få mer makt?”. Personligen misstänker jag att risken är överhängande för att mänskligheten är för sent ute. Då besannas FN:s generalsekreterares varning om ett ”klimathelvete”.
Det innebär att kritiska trösklar i ”reglersystemet” redan har överskridits, så ingen återvändo finns.
Troligen går det då inte att utesluta ett mer dramatiskt förlopp i stil med en global ”klimatrevolution”.
Om situationen är så allvarlig som jag befarar måste givetvis alla försök att snabbt avvärja den akuta faran för en total kollaps, ha högsta prioritet. Sannolikt kommer de med makt att därvid försöka bibehålla sin makt inom ramen för respektive lands/stats konstitution om så är möjligt. Men det är ren spekulation från min sida, då rivalitet om ev kvarvarande begränsade tillgångar kommer att ta fram de sämre sidorna hos den ”aggressiva apan” vilket kan leda till att vår västerländska civilisation faller samman.

Men inser inte du, att du och andra som kör den här linjen i praktiken förespråkar nånting i stil med militärdiktatur i hela världen?

Har du tänkt på vilka som gynnas av en sådan agenda? Att det kan finnas en del ganska rejäla baktankar här?
Citera
2022-11-14, 22:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är just vetenskap, eller "vetenskap", man ska använda sig av. För ingen är särskilt imponerad av religion längre och nationalism smäller inte särskilt högt. Men folk i allmänhet hyser underdånig respekt för vetenskap.
Visst. Så prova det. Leta i vetenskapliga tidskrifter.

Här sökte jag på "recent climate change" bara som exempel på google scholar.
Håller du med om att det är en neutral sökterm? Prova sök bredare med bara "climate change" om du vill. Eller kom med egna ideer.

Hur skulle du vilja modifiera den för att göra den neutral?

Här är de första paret träffarna
https://royalsocietypublishing.org/doi/abs/10.1098/rstb.2010.0021

https://www.jstor.org/stable/30033846

https://www.nature.com/articles/416389a

https://conbio.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.1523-1739.2001.015002320.x?casa_token=5W3FxhP8W3sAAAAA% 3AoCx4heZg98oA6zMrDoSuSa47KHeGr7ulEQNY1cs-t r4bH7K8bqHZBSy-4SEzlhuXfVvgQYOvmYNEvw

Söker ni aldrig och läser igenom vetenskap?

Testa med någon egen neutral sökterm. Gå igenom låt säga de första fem träffarna. Prova!
Ha gärna publiceringsår och antal citeringar i åtanke. Kom ihåg vilka söktermer du använder och posta här tillsammans med sökresultat om du vill.

Titta också på vetenskapliga organisationer, vad de säger om saken. Kan du hitta en enda vetenskapliga organisation som spelar ner betydelsen av klimatförändringarna eller människans roll i densamma?

Den som motsätter sig detta för att bibehålla sin egen partiska ofta politiskt motiverade slutsats intakt förstår jag varför den sätter vetenskap inom citationstecken.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-14 kl. 22:52.
Citera
2022-11-14, 22:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag hittade en studie som ni kolhatare borde läsa.

Enligt studien så kan havet absorbera 40 petagram mer koldioxid per år än vad nuvarande klimatmodeller förutspår.

Vertically migrating phytoplankton fuel high oceanic primary production

Citat:
Abstract

Marine net primary production (NPP) is remarkably high given the typical vertical separation of 50–150 m between the depth zones of light and nutrient sufficiency, respectively. Here we present evidence that many autotrophs bridge this gap through downward and upward migration, thereby facilitating biological nutrient pumping and high rates of oceanic NPP. Our model suggests that phytoplankton vertical migration (PVM) fuels up to 40% (>28 tg yr−1 N) of new production and directly contributes 25% of total oceanic NPP (herein estimated at 56 PgC yr−1). Confidence in these estimates is supported by good reproduction of seasonal, vertical and geographic variations in NPP. In contrast to common predictions, a sensitivity study of the PVM model indicates higher NPP under global warming when enhanced stratification reduces physical nutrient transport into the surface ocean. Our findings suggest that PVM is a key mechanism driving marine biogeochemistry and therefore requires consideration in global carbon budgets.
Citera
2022-11-14, 23:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Nä, men du borde vara det.

Jag upptäckte t.ex. idag att påståendet att en tredjedel av Paktistan är översvämmad är en ren lögn.
Påstående cirkulerade helt okritiskt i både svensk och utländsk press.

https://www.folkbladet.nu/2022-11-12/bevis-pa-klimatkrisen-ar-framfor-ogonen-pa-dig-jimmie-akesson
https://omni.se/pakistan-varlden-brinner-snabbare-an-vi-hinner-med/a/GMyWWm
https://www.svd.se/a/oWJbE7/tredjedel-av-pakistan-under-vatten
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/a/P4oLeX/pakistan-oversvamning-monsun-glaciarer-hetta-sjukdomar

I själva verket rörde det sig om ca 9% av ytan enligt FN:s egen organisation OCHA.
Den som inte är helt efterbliven vet att en stor del av Pakistan är bergsområden som inte kan översvämmas.

Den som lyssnade på P1 för några veckor sedan fick även lära sig att en av det värst drabbade områdena hade sina avrinningskanaler avstängda pga en konflikt med grannprovinsen.

https://sverigesradio.se/artikel/omfattande-forstorelse-efter-oversvamningar-i-baluchistan

Börja lyssna vid 1:20...

Som att skylla på klimatet om man får översvämning i badrummet för att avloppet är igensatt.

Idioter hela högen och skall inte få en endaste skattekrona i bidrag.

Senast redigerad av Bunsofsteel 2022-11-15 kl. 00:05.
Citera
2022-11-14, 23:42
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Testa med någon egen neutral sökterm. Gå igenom låt säga de första fem träffarna.

Existerar inga "neutrala" söktermer på Google. Amatör.
Citera
2022-11-15, 07:20
Medlem
Citat:
Men det allra rikaste och mäktigaste kommer givetvis att gynnas. Varför skulle de annars driva de här frågorna så hårt?
Det finns åtskilliga rika och mäktiga modell bröderna Koch som tvärtom gjort sitt bästa för att sabotera alla försök till åtgärder.

De andra kanske inser att äga en stor bit av ett hus inte är så mycket värt om huset brinner ned.
Citera
2022-11-15, 07:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Existerar inga "neutrala" söktermer på Google. Amatör.
Klart det gör. Men kör med någon vetenskaplig databas istället då som exempelvis Web of Science. Det går också bra.

Att allt bara är konspirationer utom just din lilla klick som klagar på att det inte finns någon neutralitet någon annanstans än just din lilla klick. Spontant måste ju även du kunna analysera detta och åtminstone ställa dig frågan om det kan vara din lilla klick som är korrumperade och ickeneutrala. Om alla utom du kör på fel sida av vägen är det troligtvis du som kör på fel sida av vägen.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-15 kl. 07:26.
Citera
2022-11-15, 07:26
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ha gärna publiceringsår och antal citeringar i åtanke.

Kyrkan citerades i tusen år. Dom hade tokfel lik förbaskat.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in