Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-15, 16:13
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men inser inte du, att du och andra som kör den här linjen i praktiken förespråkar nånting i stil med militärdiktatur i hela världen?

Har du tänkt på vilka som gynnas av en sådan agenda? Att det kan finnas en del ganska rejäla baktankar här?
Bli inte irriterad nu, men du förefaller ha växlat/cyklat in på fel spår.
I mitt inlägg, #51800 , igår, 13:10 nämner jag några förväntade effekter p g a miljöpåverkan.
Bl a skriver jag citat,
”Lägg till detta att klimatet inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att utsätta dagens samhällen för så stora påfrestningar att befolkningen oundvikligt kommer att bete sig allt mer desperat och panikslaget. Det finns en hel katalog av olika orsaker till detta, varav vattenbrist och matbrist är lätta att förutse, men även mer försåtliga faror/hot som t ex är kopplade till havens system för syresättning av atmosfären, massdöd bland insekter som får pollineringen i naturen att haverera, med katastrofala bestående följder till konsekvens, mm.”

Om man är klimatförnekare och vill bli betraktad som trovärdig kan man inte bara ignorera dessa effekter och börja tala om militärdiktatur. Det krävs i detta sammanhang att man motiverar och detaljerat förklarar de åsikter man hävdar. Föreslår därför att du t ex börjar med att förklara vilka effekter på syresättningen av atmosfären vi kan se fram mot, och hur mänskligheten påverkas därav.
För detta behöver du en ”modell” som inkluderar och simulerar de olika klimatsystemen och hur dessa delsystem reglermässigt är beroende av varandra, samt all tillgänglig input (insamlad data) till reglersystemet.
Jag utgår från att det är så Johan Rockström förankrat sina redovisade slutsatser.
Citera
2022-11-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Nu har jag listat ut sambandet som forskarna har förbisett angående atmosfärens koldioxidnivå.

Jordens tektoniska plattor har styrt koldioxidnivån sedan Trias perioden.

Plattorna påverkas av gravitationskrafter från solen.

Geomagnetisk aktivitet har ökat.
Kan du förklara det där lite närmare, helst med lite siffror som du anser är i alla fall ungefär korrekta så vi kan se om din hypotetiska effekt är relevant.
Citera
2022-11-15, 17:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalfaktorn
[...]
För detta behöver du en ”modell” som inkluderar och simulerar de olika klimatsystemen och hur dessa delsystem reglermässigt är beroende av varandra, samt all tillgänglig input (insamlad data) till reglersystemet.
Jag utgår från att det är så Johan Rockström förankrat sina redovisade slutsatser.
Som jag förstår det är modellerna fortfarande tämligen primitiva och speglar inte hur olika delsystem samverkar. Mätdata justeras också på ett sätt som är svårt att förstå, vilket såvitt jag begriper visar högre temperatur än vad som verkligen mäts. Såvitt jag kan bedöma råder stor osäkerhet om hur de olika klimatsystemen egentligen fungerar och hänger ihop.

Samtidigt ger medierna en bild av ”klimatkatastrof” som skrämmer människor och skapar motsättningar. Att som nu skrämma och skapa ”klimatångest” är inte en konstruktiv väg framåt. En väsentlig fråga, som troligen faller utanför denna tråd, är VARFÖR medierna agerar såhär.
Citera
2022-11-15, 18:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är meningslöst att debattera sökmotorer och söklistor med dig.
Det är ett förslag på metod som jag försöker få fram. Ingen av er verkar nämnvärt intresserade av att göra en sökning på faktisk vetenskaplig litteratur....

Citat:
Klimatet påverkas av många olika faktorer varav människan är en. Det viktiga är att vidta adekvata åtgärder för framtiden. Långtgående satsningar för att minska CO2-utsläppen i Sverige är meningslösa globalt sett. Det finns betydligt bättre saker att lägga tid och pengar på. Vi har olika åsikter, försök att acceptera det.
... Det handlar inte om åsikter. Det handlar om det där du inte vill undersöka.
Citera
2022-11-15, 18:21
Medlem
Citat:
Samtidigt ger medierna en bild av ”klimatkatastrof” som skrämmer människor och skapar motsättningar. Att som nu skrämma och skapa ”klimatångest” är inte en konstruktiv väg framåt. En väsentlig fråga, som troligen faller utanför denna tråd, är VARFÖR medierna agerar såhär.
Media rapporterar den bästa forskning som finns tillgänglig. Det kan visa sig att den är för pessimistisk, men precis lika troligt är den för optimistisk.

Vad menar du då är en "konstruktiv" väg framåt när den vetenskap vi har visar på att vi är på väg mot ett stup? Hoppas på det bästa? Att det finns någon okänd faktor som gör att allt löser sig av sig självt?
Citera
2022-11-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du förklara det där lite närmare, helst med lite siffror som du anser är i alla fall ungefär korrekta så vi kan se om din hypotetiska effekt är relevant.

Jag har inga siffror i och med att jag precis har tittat på detta. Det jag menade är att det också finns en naturlig variabel i sammanhanget.

Det får bli ett rörigt inlägg, för jag har inte tid att göra något bättre.

Det är känt sedan länge att jordens tektoniska plattor har styrt koldioxidnivån sedan Trias perioden.

Plate tectonic controls on atmospheric CO2 levels since the Triassic

Nya studier visar att tektoniska plattor påverkas av gravitationskrafter från solen och månen.

Earth Tectonic Activity Explained: New Study Reveals Gravitational Forces of the Planet, Moon, and Sun Affect Such Movement

Wild New Paper Suggests Earth's Tectonic Activity Has an Unseen Source

En ökad rörelse av jordens tektoniska plattor ger en ökad vulkanisk aktivitet.

The sun and moon could be unleashing earthquakes and volcanoes

Geomagnetisk aktivitet har ökat under hela 1900-talet förutom mellan 1960-1970 där aktiviteten har varit mycket lägre.

Geomagnetic Indices: https://postimg.cc/MXWHR7db

I samma veva runt 1981 när den geomagnetiska aktiviteten ökade, så ökade också så kallade "deep-focus earthquakes".

Efter 2008 när den geomagnetiska aktiviteten minskade kraftigt, då minskade också "deep-focus earthquakes" kraftigt.

Deep Focus Earthquakes: https://postimg.cc/D8ypHwc3

Jag hittade ett dokument från EGU där en forskare har dragit liknande slutsatser i den här sammanfattningen från mötet.

A solar-terrestrial effect strongly influences volcanism

Citat:
The presentation focuses on a strong influence of solar wind on seismic and volcanic activity. The activity rates correlate with the solar wind speed and with the geomagnetic indices which reflect the solar induced disturbances of the Earth's magnetic field, Dst and Kp. The data bases of the Global Volcanism Program (Washington), of ISGI (Paris), the USGS, the Osservatorio Vesuviano INGV (Naples) and the OMNIweb (NASA) were accessed. In an early paper (Duma & Vilardo, 1997) it was shown already that seismic activity in the area Mt.Vesuvius varies parallel to the three solar cycles no. 20, 21, 22 (maxima 1969, 1980, 1989). The data set comprises thousands of weak earthquakes M ≤ 3.4. Such a solar effect appears not only in the long term but distinctly in the diurnal range, too, in dependence of the 24 hour cycle of the ionospheric Sq current system. The results of the present study reveal that the seismic activity at Mt.Vesuvius still reacted to this solar impact in the recent period 1999 - 2013. In additon, numerous studies in the past two decades show that this geodynamic influence acts not only on volcanic regions but on many of the main earthquake zones on the globe, causing fluctuations in seismic activity even for events M>6 (e.g. Duma & Ruzhin, 2003; Lipovics, 2005; Duma, 2010). Statistic analyses of time series of seismic strain release and Kp over decades indicated an average significance level of 97% for 9 main earthquake zones. Examples are given which illustrate the effect in seismic regions in N-Italy (from Umbria to Emilia-Romagna) and S-Italy (Calabria to l'Abruzzo). As to the activity of volcanic eruptions, there is a strong indication that the same solar effect enhances the frequency of eruptions in periods of high solar flare activity of the solar cycles. This is shown not only for Mt. Etna but also for other main volcanoes on the globe, the Mt. St. Helens (USA), Mt. Unzen (Japan), Pinatubo (Philippines) and El Chichon (Mexico). Since the effect can be verified in so many regions, it seems to be a very general and powerful effect with far reaching mechanic implications for seismic as well as volcanic activity.
Citera
2022-11-15, 19:13
Medlem
Citat:
Jag har inga siffror i och med att jag precis har tittat på detta. Det jag menade är att det också finns en naturlig variabel i sammanhanget.
Problemet är fortfarande att vulkaner bara står för ca en hundradel så stora CO2-utläpp som människan så även om du har en variation så har den bara betydelse över geologiska tidsintervall, inte över ett enstaka sekel.
Citera
2022-11-15, 19:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Media rapporterar den bästa forskning som finns tillgänglig. Det kan visa sig att den är för pessimistisk, men precis lika troligt är den för optimistisk.

Vad menar du då är en "konstruktiv" väg framåt när den vetenskap vi har visar på att vi är på väg mot ett stup? Hoppas på det bästa? Att det finns någon okänd faktor som gör att allt löser sig av sig självt?
Jag svarar genom att hänvisa till denna nya video av Henrik Jönsson:

EXPERTIS OCH AKTIVISM - Journalistikens gröna vinklar
https://www.youtube.com/watch?v=5U6Tt02L1co

Jag instämmer i allt väsentligt.
Citera
2022-11-15, 19:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Det förändrar ju inte hur snabbt CO2-halten i atmosfären ökar idag, men om deras modell är korrekt kan det möjligen innebära att haven kan fortsätta ta upp CO2 längre in i framtiden.

Jag uppfattade det hela som av vi skulle få längre tid på oss att minska utsläppen.
Citera
2022-11-15, 19:57
Medlem
Citat:
Jag svarar genom att hänvisa till denna nya video av Henrik Jönsson:

EXPERTIS OCH AKTIVISM - Journalistikens gröna vinklar
https://www.youtube.com/watch?v=5U6Tt02L1co

Jag instämmer i allt väsentligt.
Så då håller du alltså med påståendet att det är mänsklig påverkan som värmer jorden. Dina invändningar är såsom denne debattör bara politiska.
Citera
2022-11-15, 23:42
Medlem
Citat:
Problemet är fortfarande att vulkaner bara står för ca en hundradel så stora CO2-utläpp som människan så även om du har en variation så har den bara betydelse över geologiska tidsintervall, inte över ett enstaka sekel.

Där har forskarna enbart räknat på några tusen hål i marken (vulkaner) varav 50-100 är aktiva någon gång per år. Jag snackar om 71 % av jordens yta under havet där det gömmer sig flera miljoner vulkaner. För att inte tala om kontinentalplattor som är väldigt långa.

Forskarna har också upptäck att riftzoner släpper ut mycket koldioxid. En spricka vid Natron Magadi släpper årligen ut 4 megaton koldioxid. Om detta är typiskt för området, då skulle hela East African Rift årligen släppa ut 71 megaton per år.

Den sträcker sig över 1000 kilometer, men det är en droppe i havet i jämförelse med samtliga kontinentalplattor.

East African Rift

Kontinentalplatta

Det fanns en studie i tidskriften Nature, men som vanligt när något talar emot klimathysterin så försvinner det ganska omgående.

http://www.nature.com/ngeo/journal/vaop/ncurrent/full/ngeo2622.html

Citat:
This relevant result highlights how diffuse degassing along continental rifts is a main source of carbon dioxide to the atmosphere, not considered until now, which in the past, such as in the Cretaceous during widespread continental rifting, could have dramatically modified the climate of the Earth,” said Giovanni Chiodini, a researcher at the National Institute of Geophysics and Volcanology in Naples, Italy, who was not involved in the research. “Despite [CO2’s] major role in modulating Earth’s climate, we remain largely unaware of the processes governing the natural fluxes of carbon between Earth reservoirs and the atmosphere.

Studien finns här som en PDF fil: https://sci-hub.ru/10.1038/ngeo2622
Citera
2022-11-16, 06:26
Medlem
Citat:
Där har forskarna enbart räknat på några tusen hål i marken (vulkaner) varav 50-100 är aktiva någon gång per år. Jag snackar om 71 % av jordens yta under havet där det gömmer sig flera miljoner vulkaner. För att inte tala om kontinentalplattor som är väldigt långa.
Jag håller mig även denna gång till forskarnas uppfattning om hur stora utsläppen är totalt, inte din hemmasnickrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in