Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Jo, det finns alltid undantag.
Mitt intryck är för övrigt att svenskar inte uppfattar hur grovt och stillöst ord som f*** och f***ing låter i infödda anglosaxares öron.
Det stämmer fint det. Samtidigt är det förbluffande många halvbildade bonnläppar som tror att "what the hell" motsvarar svenskans "vaffan" och att "go to hell" är likvärdigt med "dra åt helvete". Hur fan kan man ha missat sånt, liksom. What dä fack!!!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Kommer ihåg när jag bodde på studentkorridor, där vi hade amerikaner, iranier och kineser m m. Minns särskilt en amerikansk brud som baxnade när hon hörde svenskar lägga in ett f****ing i var och varannan mening. Och till på köpet blivande akademiker, som borde föregå med gott exempel såsom hörande till en kulturbärande medelklass.
Det är ju också otvivelaktigt så att svenskar oavsett social bakgrund svär anmärkningsvärt mycket och då även i situationer där det inte alls passar sig. Visst kan det vara kul att svära, men det är liksom inte samma sak att göra det på flashback eller i gamla goda vänners lag som ute i offentligheten bland människor man inte känner.
En snobbig pekoralist som David Lagercrantz inbillar sig nog att han träder i giganternas fotspår då han kryddar till det med ett "fan" eller "jävla" i TV-soffan. För Bergman brukade ju svära... och Strindberg (om än inte i TV)... och då måste det väl vara coolt, eller?
"Nån jävla ordning..." och "vaffan får jag för pengarna" är väl tämligen otänkbara som formuleringar för en politiker respektive industriledare i de flesta andra länder skulle jag tro.
Men å andra sidan. Vad kan man förvänta sig av ett folk som utan att skämmas går omkring och spottar och pissar på gator och torg?
Fy FAN!