2022-11-15, 13:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nej det är inte jag som "tycker" det. Det är du som inte är tillräckligt bra på engelska.

Vi pratar om svenska och du är uppenbarligen inte tillräckligt bra på svenska. Du är tydligen inte heller tillräckligt erfaren för att förstå att det inte finns fastställda normer vare sig för översättning eller i språkbruk angående vad som avses.

Det är du som »tycker« att det är tydligt avgränsat och jag säger att tolkningsområdet är mycket större med gråzoner än du tror.
Citera
2022-11-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi pratar om svenska och du är uppenbarligen inte tillräckligt bra på svenska. Du är inte heller tillräcklig erfaren för att förstå att det inte finns fastställda normer vare sig i översättning eller språkbruk vad som avses.

Det är du som »tycker« att det är tydligt avgränsat och jag säger att tolkningsområdet är mycket större med gråzoner än du tror.

Suck. Ta och fråga någon tvåspråkig person med engelska som modersmål så får du höra. Du tilldelas härmed en Dunning-Kruger-poäng för ditt dåraktiga framhärdande i något du saknar insikt i.
Citera
2022-11-15, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Suck. Ta och fråga någon tvåspråkig person med engelska som modersmål så får du höra. Du tilldelas härmed en Dunning-Kruger-poäng för ditt dåraktiga framhärdande i något du saknar insikt i.

Tala för dig själv. Du verkar ha oerhört svårt att förstå att språk inte är inlåst i vattentäta och avgränsade betydelser. Att du så enständigt försöker påstå att go to hell betyder dra åt skogen och inget annat är onekligen inte utan visst komiskt inslag.
Citera
2022-11-15, 14:03
Medlem
Citat:
Tala för dig själv. Du verkar ha oerhört svårt att förstå att språk inte är inlåst i vattentäta och avgränsade betydelser. Att du så enständigt försöker påstå att go to hell betyder dra åt skogen och inget annat är onekligen inte utan visst komiskt inslag.

Det var inte vad jag faktiskt skrev, ditt knapadlade grötbräde. Men strunt samma. Sådana som du är hopplösa. So long.
Citera
2022-11-15, 15:02
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Men alltså, snälla. Hört talas om stilnivåer? "Go to hell" motsvarar mer svenskans "dra åt skogen".

Ja, det är mildare än svenskans grova »dra åt helvete«.

Ett liknande exempel är f.ö. konstruktionen one hell of: ”He's one hell of a friend.” Det betyder inte ”han är en helvetes vän” utan snarare ”han är en fantastisk kompis”.
Citera
2022-11-15, 15:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det är ju anpassningar, vilket är mycket vanligt vid översättning. Många översättare är för övrigt betydligt sämre än de borde vara och gör inte sällan grammatiska fel.

Det stämmer inte att ”många översättare” gör grammatiska fel, i så fall blir de inte långvariga i yrket. Snarare är professionella översättare de som skriver bäst svenska överhuvudtaget, bättre än många författare. ”Översättare” som inte kan grammatik eller klarar att urskilja stilnivåer är inga översättare, snarare amatörer eller kanske journalister.
Citera
2022-11-15, 15:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det stämmer inte att ”många översättare” gör grammatiska fel, i så fall blir de inte långvariga i yrket. Snarare är professionella översättare de som skriver bäst svenska överhuvudtaget, bättre än många författare. ”Översättare” som inte kan grammatik eller klarar att urskilja stilnivåer är inga översättare, snarare amatörer eller kanske journalister.

Jo det stämmer, men märk väl att jag inte skrev något om förekomsten. Jag tänker då på översättare som skriver textremsor till filmer, inte på sådana som översätter litterära verk. Om du inte tycker att de ska kallas översättare så är det din högst personliga uppfattning. Det är ju samma med journalist och för den delen lärare. Vissa håller inte måttet, men har ändå yrkestiteln.
Citera
2022-11-15, 16:09
Medlem
Citat:
Nog hörs väl hans skånska?

Min mor menar att han har en tillgjord dialekt som inte uppstår spontant, och är något som hon föraktar honom för.

Håller med henne här. Det låter för jävla fånigt.
Citera
2022-11-15, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkuri
Min mor menar att han har en tillgjord dialekt som inte uppstår spontant, och är något som hon föraktar honom för.

Håller med henne här. Det låter för jävla fånigt.

Han låter möjligen lite tillgjord, men huvuddialekten skånska går inte att ta miste på.
Citera
2022-11-15, 17:02
Medlem
Citat:
Han låter möjligen lite tillgjord, men huvuddialekten skånska går inte att ta miste på.

Wiki anger Landskrona som hans hemstad. Hur pratar en typisk person därifrån?
Citera
2022-11-15, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkuri
Wiki anger Landskrona som hans hemstad. Hur pratar en typisk person därifrån?

Han hade sin uppväxt i Malmö och jag tycker mig spåra ett genomslag i hans idiolekt från dialekten där. Landskronadialekten är inte lika skarp som den från Malmö. Här ett exempel på en från Landskrona:

https://youtu.be/i0HVHJLF4hY?t=21
Citera
2022-11-15, 18:58
Medlem
Citat:
Han hade sin uppväxt i Malmö och jag tycker mig spåra ett genomslag i hans idiolekt från dialekten där. Landskronadialekten är inte lika skarp som den från Malmö. Här ett exempel på en från Landskrona:

https://youtu.be/i0HVHJLF4hY?t=21

Malmöitiska korsat med lundensiska, möjligen. Malmöitiska är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in