2022-11-14, 15:21
Medlem
persona.von.gratas avatar
Folk som syftar på kollektivtrafik men säger "Jag åker kommunalt". Det hör man väldigt ofta. Hur kommer det sig?
Citera
2022-11-14, 17:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Folk som syftar på kollektivtrafik men säger "Jag åker kommunalt". Det hör man väldigt ofta. Hur kommer det sig?

"kommunala färdmedel" är ett annat uttryck för kollektivtrafik, så det är rätt.
Citera
2022-11-14, 18:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Kommer ihåg när jag bodde på studentkorridor, där vi hade amerikaner, iranier och kineser m m. Minns särskilt en amerikansk brud som baxnade när hon hörde svenskar lägga in ett f****ing i var och varannan mening. Och till på köpet blivande akademiker, som borde föregå med gott exempel såsom hörande till en kulturbärande medelklass.

Det är ju anekdotisk bevisning och sådan är som alltid inte värd någonting. Dessutom är en enstaka person i en enskild situation aldrig representativ för ett kollektivs uppfattning.
Citera
2022-11-14, 19:09
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju anekdotisk bevisning och sådan är som alltid inte värd någonting. Dessutom är en enstaka person i en enskild situation aldrig representativ för ett kollektivs uppfattning.
I
Hon gjorde förstås sin bedömning genom att jämföra med sin vanliga amerikanska västkustkontext, och där formulerar man sig inte så. Hon var ingen bigott person på något sätt. Ett år senare flyttade det in en ny kaliforniska, denna gång med kristna värderingar lindade runt surfbrädan, och hon reagerade ännu starkare på de svenska studenternas förgrovade engelska.
Citera
2022-11-14, 19:37
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusneger
pffft, finnes ingen dialekt i heile skandinavia som har så høy grad av dårlighet som rikssvensk.

Rikssvenska är inte den bästa dialekten men inte den sämsta heller. Skånska är värre
Senast redigerad av DenlysandeJarl 2022-11-14 kl. 19:39.
Citera
2022-11-14, 19:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I
Hon gjorde förstås sin bedömning genom att jämföra med sin vanliga amerikanska västkustkontext, och där formulerar man sig inte så. Hon var ingen bigott person på något sätt. Ett år senare flyttade det in en ny kaliforniska, denna gång med kristna värderingar lindade runt surfbrädan, och hon reagerade ännu starkare på de svenska studenternas förgrovade engelska.

Menar du fucking när svenskar talar svenska eller när de talar engelska?
Citera
2022-11-14, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Rikssvenska är inte den bästa dialekten men inte den sämsta heller. Skånska är värre

Rikssvenska är ingen dialekt. Vad har fått dig att tro det? Rikssvenska (eller standardsvenska) är när någon talar utan dialekt. Det vill säga egentligen har tvättat bort sin dialekt. Det var något som Sveriges Radio TV började med på 60-talet.
Citera
2022-11-14, 20:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Menar du fucking när svenskar talar svenska eller när de talar engelska?
Det spelar nog ingen roll; i en infödd anglosaxares öron låter f***ing lika vulgärt oavsett munart.

I svenska öron klingar det på motsvarande sätt beskedligt på båda språken, som alla främmande ord gör, enär deras frön inte planterats tidigt så att de fått djupgående fäste i personen på någotdera språk.
Citera
2022-11-14, 21:53
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Citat:
Rikssvenska är ingen dialekt. Vad har fått dig att tro det? Rikssvenska (eller standardsvenska) är när någon talar utan dialekt. Det vill säga egentligen har tvättat bort sin dialekt. Det var något som Sveriges Radio TV började med på 60-talet.

Okej det är möjligt men jag menar ändå det jag skrev men skulle väl hoppat över ”dialekt”. Stockholmskan däremot är ju en dialekt.
Citera
2022-11-14, 22:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Okej det är möjligt men jag menar ändå det jag skrev men skulle väl hoppat över ”dialekt”. Stockholmskan däremot är ju en dialekt.

Jag skulle säga att stockholmska är en huvuddialekt med flera grenar.
Citera
2022-11-14, 23:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det spelar nog ingen roll; i en infödd anglosaxares öron låter f***ing lika vulgärt oavsett munart.

I svenska öron klingar det på motsvarande sätt beskedligt på båda språken, som alla främmande ord gör, enär deras frön inte planterats tidigt så att de fått djupgående fäste i personen på någotdera språk.

Fucking i svenska betyder inte samma sak som fucking i engelska.
Citera
2022-11-15, 00:24
Medlem
Citat:

Patrick Ekwall-stilen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in