2022-07-23, 10:58
Medlem
Synitizes avatar
Vi står snart inför en ny ”Micro-nova”

Polskifte. Sker vart 12 000 år ca.

Så ni kan andas ut. Många kommer snart vara historia, inom vår livstid iaf.

Naturen har ett svar på allt.
Citera
2022-07-23, 10:59
Medlem
Men en liten lösning är att förbjuda export av ätbara saker från Ukraina/Ryssland till barnproduzerande länder istället för att uppmuntra sådan export som t o m Erdogan gör
Citera
2022-07-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Så jorden har ett medvetande och gör olika saker planerat? Är det nån speciell religion som säger det eller något du lär ut själv?

Det är ett ickeproblem efetrsom jorden aldrig kommer att nå någon "kritisk nivå" när det gäller befolkning. Till skillnad från (de flesta?) djur som förökar sig mer och fortare ju bättre de har det, så gör människan nästan tvärtom. Ju högre levnadsstandard, desto färre barn föds.
Fakta visar att människan är som andra djur, vi förökar oss när tillgången på föda ökar och hoten mot våra liv i form av sjukdomar och annat minskar. Man får det bättre materiellt.
Historiskt sett runt om på planeten har befolkningar ökat när jordbruksmetoder utvecklats så det blivet större skördar.

1950 var den globala populationer 2,5 miljarder, idag nästa åtta. Det gjordes möjligt av det som kallades den gröna revolutionen. Konstgödning, växtförädling och effektiva metoder som bekämpade ogräs, skadedjur etc. Samt förstås även förbättrad kunskap om betydelsen av hygien mm som t.ex. minskade spädbarnsdödlighet.
Men utan det förstnämnda, extremt ökad möjlighet till födoproduktion hade det inte kunnat skett. Denna utveckling var beroende av att olja blev den dominerande energikällan, mycket hög energitäthet som är lätt transporterat dit man vill ha den.

Att populationer mångfaldigas på så kort tid saknar motstycke, det är extremt, och det från en redan mycket stor volym som var extrem i ett historiskt perspektiv. Det från ett utgångsläge när folk i gemen hade det bättre materiellt än det någonsin haft det under mänsklighetens historia.
Senast redigerad av nbsp 2022-07-23 kl. 11:46.
Citera
2022-07-23, 11:45
Medlem
6stringlevins avatar
Vi har släppt lös kvinnorna och har nu mer en befolkningsminskning. Det som väntar är holocaust. inte bara i västvärlden utan även japan och kina.

Judarna tackar för senast.
Citera
2022-07-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Ja, överbefolkning måste vara det största miljöhotet. Utan människor blir det ju inte någon miljöförstöring. Dessutom släpper man ju ut en massa koldioxid när man andas och fiser. Det är i själva verket mycket underligt hur man totalt har slutat att tala om befolkningsexplosionen i tredje världen. Den måste absolut stoppas!!!
Vi kan ju sluta skövla skog, träden älskar koldioxid. Odla fler träd bara.

Citat:
Jag ser inte Kinas befolkningökning som ett stort problem (deras allt större ekonomiska resurser är däremot ett väldigt problem). Kinas befolkning kommer att öka till ca. 1,5 miljarder, och sen börja minska igen. De har lyckats stoppa sin befolkningsökning mycket effektivt. Kina kommer att börja lätta på enbarnspolitiken, då de redan har ett väldigt underskott på främst flickor.

Det man älskar med kommunism är när deras misslyckade politik misslyckas tvingas de använda mer misslyckad politik som den misslyckade politiken orsakade.

De som hört talas om enbarnspoliciyn har inte hört om "skaffa så många barn som möjligt-policyn" innan. Det är en skev verklighetsuppfattning. Nu har de trebarnspolicyn och den kommer i sig att ge upphov till en ny policy där CCP löser ett problem som uppstår i samband med CCP:s policyn men är så klart helt oberoende av CCP:s policyn som allt är perfekta. Nalle Puh har ju en gång för alla besegrat korruptionen flera gånger sen han kom till makten.

Citat:
De stora problemområdena är Indien, Afrika och Mellanöstern.
De är alltid det stora problemet för de som inte bor där. Om vi bara kan bomba Mellanöstern lite till så kommer folket där vakna och införliva den sekulära demokratiska utopin som alla muslimer skriker efter hela vägen fram tills de passerar gränsen till Europa, då vill de ha Saudiarabien-sharia Plus.
Citera
2022-07-23, 11:56
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Fakta visar att människan är som andra djur, vi förökar oss när tillgången på föda ökar och hoten mot våra liv i form av sjukdomar och annat minskar. Man får det bättre materiellt.
Historiskt sett runt om på planeten har befolkningar ökat när jordbruksmetoder utvecklats så det blivet större skördar.

1950 var den globala populationer 2,5 miljarder, idag nästa åtta. Det gjordes möjligt av det som kallades den gröna revolutionen. Konstgödning, växtförädling och effektiva metoder som bekämpade ogräs, skadedjur etc. Samt förstås även förbättrad kunskap om betydelsen av hygien mm som t.ex. minskade spädbarnsdödlighet.
Men utan det förstnämnda, extremt ökad möjlighet till födoproduktion hade det inte kunnat skett.

Att populationer mångfaldigas på så kort tid saknar motstycke, det är extremt, och det från en redan mycket stor volym som var extrem i ett historiskt perspektiv. Det från ett utgångsläge när folk i gemen hade det bättre materiellt än det någonsin haft det under mänsklighetens historia.

Du har helt fel. Ju bättre levnadsstandard, desto färre barn föds.
Kvinnor föder färre barn ju större inkomst de har. Det skulle vara precis tvärtom om du hade rätt.
https://i.imgur.com/Vj0s8aS.png

Ju mer utvecklat ett land är desto färre barn föds, och t o m underutvecklade länder föder färre och färre barn med tiden.
https://i.imgur.com/TKm3kri.png

Vi testar din hemmasnickrade pojkrumsteori och ser på matproduktionen. Om din teori hade stämt hade matproduktionen minskat under samma tid.
Hint: Den har tokökat.
https://i.imgur.com/y2A5Tgv.png
Citera
2022-07-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.G
Vi måste sluta med sjukvård och medicinframställning. Överbefolkning är om det inte händer något oväntat som en meteor eller motsvarande en säker väg mot undergång, både för miljö och mänsklighet. Jag har en teori som lyder att sjukdomar är jordens naturliga sätt att hålla folkmängden på en dräglig nivå och därmed säkra fortsatt levnad för allt liv på planeten.
Lite väl kallt men jag accepterar det. Jag spinner vidare och påstår att kommunism är naturens sätt att svälta ihjäl människoöverskott. Sjukvård måste i så fall naturens sätt att göra att fler överlever för att kunna svälta ihjäl ännu fler vid nästa marxismfeber mänskligheten lider av?

Citat:
Men vem vill avstå sjukvård?
Jag vill avstå sjukvård och därför tränar jag regelbundet och försöker äta nyttigt. Jag äter sällan kött inte för att jag vill eat ze bugz, utan för att kött är bra för kroppen, men inte varenda jävla dag!

Citat:
Blir jag sjuk så är det klart att jag vill fortsätta leva eftersom jag ändå inte kommer leva när befolkningen nått en kritisk nivå. Alltså tror jag man kan säga att männsikans självbevarelsedrift kommer leda oss till sämre och sämre miljö = jordens(i alla fall allt levande på jordens) undergång.
Återigen övertron på mänsklighetens förmågor. Vi ska rädda klimatet från oss själva genom att offra några av oss för det gemensammas bästa. Förr hette det att utan människooffer så stannar solen bakom månen i en evig förmörkelse. Just det, om du inte eat ze bugz, är det du som massmördar alla arter som dör ut!

De som tycker att jorden är överbefolkad får ta sina liv, svårare än så är det inte. Men, alla individer verkar tycka att just deras individuella medvetande är den avgörande faktorn för verklighetens upprätthållande. Självklart måste vi bli färre, men inte jag för att utan mig finns inte min privata egendom som ni andra felbenämner verkligheten.
Citera
2022-07-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Enda lösningen, vilken torde vara en omöjlighet, är att göra som kineserna gjorde förr. Att globalt förbjuda varje enskild människa att skaffa mer än ett enda barn.
Sterilisera dig själv och alla i din släkt innan jag kan ta dig på allvar på den här punkten.

Citat:
Tyvärr har katoliker och andra trostillhörigheter ett förbud om preventivmedel och abort. En annan sak som försvårar är att barnamord i så fall kommer att öka eftersom i vissa länder värderas söner högre än döttrar.
Så en omoralisk lag som begränsar människans förökning är rättfärdig men när folk gör nåt omoraliskt för kringgå lagen så är det dåligt.

Citat:
Vi får snällt sitta ner i båten och vänta på att allt går åt helvete.
Att verka för ett bättre klimat kommer varken göra till eller ifrån
Klimatet är bortom vår kontroll. Hade vi kunnat göra nåt åt klimatet hade vi kunnat göra nåt åt överbefolkningen. Jordens system är komplext bortom vår förståelse. Vi du övertyga mig att staten kan rädda klimatet kan staten börja med att lösa ett valfritt annat problem på mindre skala, typ brottslighet eller bostadsbrist.
Citera
2022-07-23, 12:32
Medlem
Svärjes avatar
Överbefolkning av sverigedemokrater är största hotet.

Seriöst, jag har sympatier i första hand till miljörörelsen men det betyder inte att jag är okritisk till dem. Att inte vilja tala om familjeplanering, befolkningsbegränsning osv är inte trovärdigt.
Senast redigerad av Svärje 2022-07-23 kl. 13:04.
Citera
2022-08-26, 14:11
Medlem
Det finns delar av miljörörelsen som talar om överbefolkningen, t.ex. David Attenborough i boken "Ett liv på vår planet". En bra bok för övrigt, läs gärna den.

https://www.resilience.org/stories/2020-05-26/educating-girls-is-more-effective-in-the-climate-emergency-than-many-green-technologies-2/

Och Paul Hawken, Project Drawdown:
https://www.youtube.com/watch?v=u7K5M-jaHk8

Vi pratar fortfarande för mycket om problemet och för lite om lösningarna: Om du är intresserad av hur mycket det kostar och hur mycket man sparar, på att lösa klimatproblemet, hoppa in på 15:30 i TED-klippet:

https://www.ted.com/talks/chad_frischmann_100_solutions_to_reverse_global_wa rming

Sammanfattningsvis: Att göra allt kostar 29 biljoner dollar över 30 år, och sparar 74 biljoner dollar över 30 år. Per år kostar det alltså under 1 biljon, jämfört med globala BNP på över 80 biljoner per år.
Citera
2022-11-15, 10:25
Medlem
LeCastles avatar
Idag är vi 8 miljarder.
Hur ska detta firas?
Sladda med bilar, äta stora mängder kött och beställa massa skräp på Wish?

Svar ja. Människan är universums största miljöhot.
Citera
2022-11-15, 10:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Idag är vi 8 miljarder.
Hur ska detta firas?
Vasektomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto