Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Om huset du säljer bara drar in 700k då? Var amorteringen sparande?
Ett billån på 5 år, kan det ses som sparande? Bilen är ju inte värd 0 kr efter 5 år.
Det är dumt att se amortering som sparande då det inte ger några likvida medel eller möjlighet att investera/få avkastning. Enda sättet att få fram dessa medel igen är att belåna sig eller avyttra tillgångar med restvärde.
Jo, men det är fortfarande bara en kostnad och inte en utgift. Du flyttar bara pengar från ditt transaktionskonto till ditt "fastighets-konto". Effekten på din förmögenhet/tillgångar är noll och intet.
Sen att det kan vara svårt för vissa att smälta ordvalet "sparande" kan jag till viss del hålla med om. Jag gillar "tvångsmässigt sparande" bättre. Och det är pga tvånget jag motsätter mig ett amorteringskrav öht.
Det borde vara upp till banken och den enskilde att fritt kunna avtala. Sen ylar nån om att det skulle vara nån slags subvention att inte bli tvingad till att spara en viss summa varje månad, men där saknar jag fortfarande en vettig redogörelse hur det skulle kunna bli en subvention.