2022-11-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om huset du säljer bara drar in 700k då? Var amorteringen sparande?

Ett billån på 5 år, kan det ses som sparande? Bilen är ju inte värd 0 kr efter 5 år.

Det är dumt att se amortering som sparande då det inte ger några likvida medel eller möjlighet att investera/få avkastning. Enda sättet att få fram dessa medel igen är att belåna sig eller avyttra tillgångar med restvärde.

Jo, men det är fortfarande bara en kostnad och inte en utgift. Du flyttar bara pengar från ditt transaktionskonto till ditt "fastighets-konto". Effekten på din förmögenhet/tillgångar är noll och intet.
Sen att det kan vara svårt för vissa att smälta ordvalet "sparande" kan jag till viss del hålla med om. Jag gillar "tvångsmässigt sparande" bättre. Och det är pga tvånget jag motsätter mig ett amorteringskrav öht.

Det borde vara upp till banken och den enskilde att fritt kunna avtala. Sen ylar nån om att det skulle vara nån slags subvention att inte bli tvingad till att spara en viss summa varje månad, men där saknar jag fortfarande en vettig redogörelse hur det skulle kunna bli en subvention.
Citera
2022-11-13, 21:27
Medlem
Det finns en hel tråd för att diskutera om amortering är sparande eller inte. Kan ni inte hålla ert semantiska tjafs där.

(FB) Är amortering och sparande samma sak?
Citera
2022-11-13, 21:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, men det är fortfarande bara en kostnad och inte en utgift. Du flyttar bara pengar från ditt transaktionskonto till ditt "fastighets-konto". Effekten på din förmögenhet/tillgångar är noll och intet.
Sen att det kan vara svårt för vissa att smälta ordvalet "sparande" kan jag till viss del hålla med om. Jag gillar "tvångsmässigt sparande" bättre. Och det är pga tvånget jag motsätter mig ett amorteringskrav öht.

Det borde vara upp till banken och den enskilde att fritt kunna avtala. Sen ylar nån om att det skulle vara nån slags subvention att inte bli tvingad till att spara en viss summa varje månad, men där saknar jag fortfarande en vettig redogörelse hur det skulle kunna bli en subvention.

Det skulle kunna släppas fritt till banken att avgöra om de då avstår sitt stöd från samhället att driva in skulden (domstol, kronofogden, etc). Ungefär som att de enbart äger rätt till panten i fråga. Givetvis ska banker som står utanför reglerna inte heller få några former av stöd om det krisar sig för dem.
Citera
2022-11-13, 21:43
Medlem
Citat:
Det skulle kunna släppas fritt till banken att avgöra om de då avstår sitt stöd från samhället att driva in skulden (domstol, kronofogden, etc). Ungefär som att de enbart äger rätt till panten i fråga. Givetvis ska banker som står utanför reglerna inte heller få några former av stöd om det krisar sig för dem.

Att du bara kan lämna nycklarna till banken för att lösa lånet har jag inga principiella bekymmer med.
Citera
2022-11-13, 21:44
Medlem
slemhogs avatar
Här var penningmarknads aktörernas ränteprognos i mitten av april:

Enligt banken SEB indikerar prissättningen på terminsmarknaden nu att reporäntan kommer att ligga på 1,35 procent vid årets slut. Det innebär att riksbankschef Stefan Ingves behöver leverera drygt fem höjningar i steg om 25 punkter före nyår.

Dras tidslinjen ut till kommande tolv månader prisar marknaden i stället in drygt sju höjningar under perioden till en reporänta på 1,82 procent.

Redan nu innan Nov höjningen är repo 1.75% och den landar på 2.5-2.75% om 2v.
T om penningmarknaden hade fel.

Storbankernas och liksom-fb prognos var 0.8-0.9% ränta vid årets slut, 3 ggr för lågt!.

Marknaden har nu skruvat upp prognosen att repo kommer ligga på 3.3% i Maj.
med tanke på penningmarknadens för lågt satta prognos i April, pekar ju på att sannolikheten är relativt stor, att de har fel nu igen och styrräntan kommer vara högre i April och Juni. Jag tror på 4-4.5% i Maj.

Den som hade rätt var slemhögska institutet som gav prognos redan i Juni på 2.5% repo vid årets slut.
Köpprognos bedömer jag är som mest förmånligast om ca 1 år, när den höga räntan fått verka över sommaren och räntehöjningarna börja få ner inflationen fr om Mars/april. Blir det lågkonjunktur, finans/bostadskris, är det nog bästa läget att köpa Sommar/höst 2024.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 22:09.
Citera
2022-11-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Jag vet inte men kanske är det därför du och många andra blivit bolånetorskar.

Betala premie för att slippa muslimer och invandrare. 3km bort i ett sämre område kanske liknande hus hade gått -50% mot vad du betalade. Men du kanske älskar muslimer och invandrare. Men på behörigt avstånd?

Bögar gillar du ju för de rika grannarna next dopr är så fina, har ett fint hus och adopterat barn. Verkar reko.

Haha, tack för ett vettigt inspel, du och slemhog är några av de få icke-NPCerna som finns i den här tråden.

Givetvis har låga räntor kombinerat med nyliberal smörja till politik bidragit till höga priser. Ingen vill bo med muslimer och ingen vill se bögarnas kukbilder som de tapetserar lägenheten med och kallar konst. Man säger bara att man gillar det för att inte få kicken.
Citera
2022-11-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här var penningmarknads aktörernas ränteprognos i mitten av april:

Enligt banken SEB indikerar prissättningen på terminsmarknaden nu att reporäntan kommer att ligga på 1,35 procent vid årets slut. Det innebär att riksbankschef Stefan Ingves behöver leverera drygt fem höjningar i steg om 25 punkter före nyår.

Dras tidslinjen ut till kommande tolv månader prisar marknaden i stället in drygt sju höjningar under perioden till en reporänta på 1,82 procent.

Redan nu innan Nov höjningen är repo 1.75% och den landar på 2.5-2.75% om 2v.
T om penningmarknaden hade fel.

Storbankernas och liksom-fb prognos var 0.8-0.9% ränta vid årets slut, 3 ggr för lågt!.

Marknaden har nu skruvat upp prognosen att repo kommer ligga på 3.3% i Maj.
med tanke på penningmarknadens för lågt satta prognos i April, pekar ju på att sannolikheten är relativt stor, att de har fel nu igen och styrräntan kommer vara högre i April och Juni. Jag tror på 4-4.5% i Maj.

Den som hade rätt var slemhögska institutet som gav prognos redan i Juni på 2.5% repo vid årets slut.
Köpprognos bedömer jag är som mest förmånligast om ca 1 år, när den höga räntan fått verka över sommaren och räntehöjningarna börja få ner inflationen fr om Mars/april. Blir det lågkonjunktur, finans/bostadskris, är det nog bästa läget att köpa Sommar/höst 2024.

Hög nivå av kognitiv bias. Varför skulle den nuvarande prognosen vara bättre än den förra menar du?
Citera
2022-11-13, 22:16
Medlem
Citat:
Okay, sista försöket då... Om du har ett hus obelånat med 5 värderingar till minst 5 mille, skulle du då säga att du har (5x0.85) 4.25 miljoner sparat trots att dina konton är tomma den 24e varje månad?

Att amortera lån är inte sparande eftersom du inte har något sparande efter att du amorterat bort din skuld. Det enda du har är mindre lån, ditt sparkonto är fortfarande lika tomt.

Med den logiken kan du inte per definition ha ett sparande så länge du har någon form av skuld. Så länge värdet på huset inte sjunker kan du ju återigen låna upp värdet du har amorterat och få likviden.
Citera
2022-11-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Haha, tack för ett vettigt inspel, du och slemhog är några av de få icke-NPCerna som finns i den här tråden.

Givetvis har låga räntor kombinerat med nyliberal smörja till politik bidragit till höga priser. Ingen vill bo med muslimer och ingen vill se bögarnas kukbilder som de tapetserar lägenheten med och kallar konst. Man säger bara att man gillar det för att inte få kicken.

+1

Har följt tråden länge, långt innan jag skaffade fb-konto.

Finns en del nyliberala tomtar (liksomfb, flanders et. al.) som verkligen är helt ute och cyklar. Framförallt liksomfb tror det är coolt att vara "contrarian" bara för att vara "contrarian". Coolt att förvränga allt in i absurdum och landa i att priserna ska upp. Räntan skulle kunna bli 10% och på något sätt skulle liksomfb ändå kunna knarka till sig ett "bostadsmarknaden är bullish".

Har aldrig läst så mycket dravel från en användare som från liksomfb. Flanders är nog bara lite naiv, men liksomfb har helt klart inte alla pantbrev i byrålådan så att säga.
Citera
2022-11-13, 22:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Med den logiken kan du inte per definition ha ett sparande så länge du har någon form av skuld. Så länge värdet på huset inte sjunker kan du ju återigen låna upp värdet du har amorterat och få likviden.

Nej, ett sparande är en finansiell tillgång, en skuld är en skuld.

Amorterar du ner dina lån och sen går och blir arbetslös kan du inte ringa banken och be om att låna ett par mille igen.
Citera
2022-11-13, 22:55
Medlem
Citat:
Om jag lånar 100 kr av dig och sen betalar/amorterar dessa 100 kr har jag då plötsligt sparat 100 kr?

Det är som att se tillgängligt låneutrymme som en tillgång på något konstigt sätt, och att det därmed räknas som att ha pengar sparat att inte utnyttja denna.

Förutsatt att boendet inte tappar i värde. Så ja när du amorterar så betalar du till dig själv.
Tillslut är hela boendet betalt och du har då hela tillgången.
Citera
2022-11-13, 23:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Förutsatt att boendet inte tappar i värde. Så ja när du amorterar så betalar du till dig själv.
Tillslut är hela boendet betalt och du har då hela tillgången.

Hyfsat säker på att pengarna går till den som har lånat ut pengarna, men du kanske lånar pengar av dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in