Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Förstår varför Brfer säljer nu (är ju själv en av dem) men varför säljer villaägarna? Rädda för energipriserna eller vill uppgradera sin villa till nyprod? Märkligt.
Villa är enligt mig top of the hierarchy. Det är dit som är målet för många, särskilt för oss i 30+ med familjer osv som dagdrömmer om VVV. Sedan blir det säkert tillbaka till Brf-lgh vid sen ålder.
Som boendeform påminner BRF mycket om kooperativ. I princip
är det en variant av kooperativ. BRF är alltså ett alternativ för folk som
inte har råd att äga sitt boende, eller inte vill äga det av någon annan anledning.
Jag tror du har rätt i att många vill äga sitt boende och bo i Villa, men oftast på rätt få punkter på kartan. De vill alltså inte ha den stora majoriteten av villor som finns i Sverige, då vill de hellre bo kooperativt i en specifik stad. Och då blir det dyrt.
Om folk är rädda för sin ekonomi (eller de facto har för svag ekonomi redan) är det alltså inte speciellt konstigt att de går för en kooperativ lösning istället för eget ägande. Rent monetärt delar ni i BRF även på energikostnader på ett effektivt sätt.
Sen att folk inte fattar hur man tryckt in hävstång i BRFs där opportunister redan sprungit iväg med era pengar och lämnat er med räntorna.. det är ju en sak som krånglar till det. Men jag tror högbelånade BRF ändå har det tufft på marknaden just nu.