Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 20:49
Medlem
Aldrig sett mäklare svettas såhär mycket. Det var som att lyssna på en börsanalytiker från DI killgissa (fast det var en kvinna).

På senaste visningen stod hon och pratade högt med ett par spekulanter. Det var såklart om inflationen. Den var ner i USA. Från 7,9 till 7,7 procent. Inflationen vänder snart och räntorna ska inte höjas var hennes spådom.

Föreningen hade såklart bundna lån till 2028. Fasta elpriser.

Hon hade också skrivit ut värderingen från Booli och hade pappret på bordet. "Jag har fuskat lite och tjyvkikat på värderingen".

Enligt booli var den 10% högre än utgångspris.

Här blir det budgivning?

Det var bisarrt.
Citera
2022-11-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du är på ett anonymt forum. Det här är inte fikarummet på jobbet, du behöver inte hålla tillbaka något här. Men flanders kanske förespråkar såväl prideparader som moskéer i Sverige. Det, om något, är ju negativt för bostadspriserna i de områden där det förekommer.

Självklart inte. Eller, det är ju det tråden handlar om egentligen. Att vissa tror att bostäder kan öka in absurdum medan vissa resonerar precis som du.

Vad ditt bög, Kvinno och muslimhat har med bostadsmarknaden att göra är ytterst oklart.
Citera
2022-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Aha okej.. så om jag köper ett hus för 1 miljon, betalar 1 miljon till banken för att betala av lånet och sen säljer huset för 1:-.. hur får jag då tillbaka mina 999999:-?

Inte många som säljer sina hus / bostadsrätter med sån förlust ?
Citera
2022-11-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad ditt bög, Kvinno och muslimhat har med bostadsmarknaden att göra är ytterst oklart.

Jag vet inte men kanske är det därför du och många andra blivit bolånetorskar.

Betala premie för att slippa muslimer och invandrare. 3km bort i ett sämre område kanske liknande hus hade gått -50% mot vad du betalade. Men du kanske älskar muslimer och invandrare. Men på behörigt avstånd?

Bögar gillar du ju för de rika grannarna next dopr är så fina, har ett fint hus och adopterat barn. Verkar reko.
Citera
2022-11-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Aldrig sett mäklare svettas såhär mycket. Det var som att lyssna på en börsanalytiker från DI killgissa (fast det var en kvinna).

På senaste visningen stod hon och pratade högt med ett par spekulanter. Det var såklart om inflationen. Den var ner i USA. Från 7,9 till 7,7 procent. Inflationen vänder snart och räntorna ska inte höjas var hennes spådom.

Hon hade också skrivit ut värderingen från Booli och hade pappret på bordet. "Jag har fuskat lite och tjyvkikat på värderingen".

Enligt booli var den 10% högre än utgångspris.

Här blir det budgivning?

Det var bisarrt.

Suck. Hade du MED dig boolis värdering som alltid är totalt off och inte har något med verkligheten att göra? Mäklaren lär ha garvat rätt rejält åt dig efteråt
Citera
2022-11-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Suck. Hade du MED dig boolis värdering som alltid är totalt off och inte har något med verkligheten att göra? Mäklaren lär ha garvat rätt rejält åt dig efteråt

Nej, det är här i det absurda ligger.

Hon (mäklaren) hade skrivit ut boolivärderingen på ett A4 och hade den på köksbordet. Hon sa att hon "tjyvkikat" och tittat på boolis värdering.

Den låg på 10% över utgångspriset, ungefär.

Det var väl hennes desperata sätt att få till någon form av budgivning. Bisarrt
Citera
2022-11-13, 20:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Då har man gjort en förlust på 300k.

Nej, men bilen är inte inte värd 100% av nypris. Bilar tappar väl halva värdet på 3 år ungefär.

Om du går +-0 eller + så får du igen all amortering. Hur är det inte ett sparande? Och nej du får ingen avkastning men huset kan ju gå upp i värde och ge avkastning. Som vanligt kan ingen garantera att du får det.

Okay, sista försöket då... Om du har ett hus obelånat med 5 värderingar till minst 5 mille, skulle du då säga att du har (5x0.85) 4.25 miljoner sparat trots att dina konton är tomma den 24e varje månad?

Att amortera lån är inte sparande eftersom du inte har något sparande efter att du amorterat bort din skuld. Det enda du har är mindre lån, ditt sparkonto är fortfarande lika tomt.
Citera
2022-11-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, sista försöket då... Om du har ett hus obelånat med 5 värderingar till minst 5 mille, skulle du då säga att du har (5x0.85) 4.25 miljoner sparat trots att dina konton är tomma den 24e varje månad?

Att amortera lån är inte sparande eftersom du inte har något sparande efter att du amorterat bort din skuld. Det enda du har är mindre lån, ditt sparkonto är fortfarande lika tomt.

Säg att du har ett sparkonto med låst sparränta på 2% och inga fria uttag, och ett lån med 4% ränta.
Är det då enligt din logik inte sparande att gå in med kapital i något av de alternativen? Eftersom inget av det du gör resulterar i att du kan ta ut pengar kortsiktigt.
Amorteringen ger 4% avkastning och sparkontot 2%.
Eller är det semantiken du hakar upp dig på? Att ordet spara känns fel?
Citera
2022-11-13, 21:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är väl för fan inte mäklare som sätter priset? Säljaren säger en summa som de ska ha och sen är mäklaren bara en mellanhand som ska skaka hand med folk på visningen så man slipper se alla WT som traskar runt i ens lägenhet och målar upp sinnesbilder av fotbollskvällar i soffan och kollar hur många pizzakartonger som går in i kylen. Eller är ni alla så jävla beta att ni bara böjer er framåt och låter mäklaren ta för sig? När vi sålde senast så tramsade mäklaren om priser, bonusar etc för frugan. Jag sa åt henne att hälsa att han ska sälja vår lägenhet och inget mer. Sen hörde han bara av dig när det var dags för affär.

Mäklare är fan värre än bögar, muslimer och kommunkärringar...... kombinerat.
Här tror jag bara jag konstaterar att blekmyr saknar förutsättningar för att förstå att mäklarna är betjänta av att prisdata är under marknadspris.

Citat:
Kom inte och snacka om att inte ha verklighetsförankring Mr. amortering-är-sparande-och-bostadspriser-är-opåverkade-av-räntan-eftersom-en-normal-svensk-tjänar-70 k-hela-bunten
Och så detta om amortering igen för nth gången. Jag skriver EN kommentar om det. Det räcker.

Nisse får 10k över varje månad. Han har 3 alernativ:

A) Amortera ned sitt bostadslån.
Avkastning är bolåneräntan som är 5% före skatt.
Nettotillgångarna ökar med amorteringsbeloppet.

B) Placera på sparkonto.
Avkastning är inlåneräntan som är 4% före skatt.
Nettotillgångarna ökar med sparbeloppet.

C) Konsumera upp pengarna
Avkastning är 0.
Nettotillgångarna ökar inte.

Av dessa synes att såväl A) som B) är sparande. Enda skillnaden är att A) ger högre avkastning.
C) är inte sparande. Märks t ex på att nettotillgångarna inte ökar.

Notera att bostadens prisvariationer inte har med saken att göra. Den är lika för alla fallen A-C.

Vet inte varför detta är svårt att förstå. Men det är uppenbarligen det.
Citera
2022-11-13, 21:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det var ganska optimalt. Då 2028 lär såväl elpriser som ränta vara i botten.

Citat:
Här blir det budgivning?
Ja, av det du berättar så låter det som ett bra köp.

Citat:
Det var bisarrt.
Mja, men vilket?
Att du går på visning, men verkar ointresserad av objektet, men desto mer intresserad av mäklaren?
Citera
2022-11-13, 21:21
Medlem
Citat:
Aha okej.. så om jag köper ett hus för 1 miljon, betalar 1 miljon till banken för att betala av lånet och sen säljer huset för 1:-.. hur får jag då tillbaka mina 999999:-?

Ja, du har sparat ihop till en häftig gåva om 999999 seketas som du valt att ge bort i gåva till en random.
Citera
2022-11-13, 21:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Säg att du har ett sparkonto med låst sparränta på 2% och inga fria uttag, och ett lån med 4% ränta.
Är det då enligt din logik inte sparande att gå in med kapital i något av de alternativen? Eftersom inget av det du gör resulterar i att du kan ta ut pengar kortsiktigt.
Amorteringen ger 4% avkastning och sparkontot 2%.
Eller är det semantiken du hakar upp dig på? Att ordet spara känns fel?

Primärt semantiken kanske, eller vilka begrepp som är korrekta. Att kalla amortering (reducering av skuld) för sparande (finansiell tillgång) är helt enkelt redovisningstekniskt fel.

Lite som att säga att man tjänade 50 kr för att varan var nedsatt XX%. Fast amortering kanske snart kan ses som att man tjänar pengar? Räntan (kostnaden) minskar ju och det kan väl då kallas för att man "tjänar" pengar när kostnaderna minskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in