Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Det är väl för fan inte mäklare som sätter priset? Säljaren säger en summa som de ska ha och sen är mäklaren bara en mellanhand som ska skaka hand med folk på visningen så man slipper se alla WT som traskar runt i ens lägenhet och målar upp sinnesbilder av fotbollskvällar i soffan och kollar hur många pizzakartonger som går in i kylen. Eller är ni alla så jävla beta att ni bara böjer er framåt och låter mäklaren ta för sig? När vi sålde senast så tramsade mäklaren om priser, bonusar etc för frugan. Jag sa åt henne att hälsa att han ska sälja vår lägenhet och inget mer. Sen hörde han bara av dig när det var dags för affär.
Mäklare är fan värre än bögar, muslimer och kommunkärringar...... kombinerat.
Här tror jag bara jag konstaterar att blekmyr saknar förutsättningar för att förstå att mäklarna är betjänta av att prisdata är under marknadspris.
Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Kom inte och snacka om att inte ha verklighetsförankring Mr. amortering-är-sparande-och-bostadspriser-är-opåverkade-av-räntan-eftersom-en-normal-svensk-tjänar-70 k-hela-bunten
Och så detta om amortering igen för nth gången. Jag skriver EN kommentar om det. Det räcker.
Nisse får 10k över varje månad. Han har 3 alernativ:
A) Amortera ned sitt bostadslån.
Avkastning är bolåneräntan som är 5% före skatt.
Nettotillgångarna ökar med amorteringsbeloppet.
B) Placera på sparkonto.
Avkastning är inlåneräntan som är 4% före skatt.
Nettotillgångarna ökar med sparbeloppet.
C) Konsumera upp pengarna
Avkastning är 0.
Nettotillgångarna ökar inte.
Av dessa synes att såväl A) som B) är sparande. Enda skillnaden är att A) ger högre avkastning.
C) är inte sparande. Märks t ex på att nettotillgångarna inte ökar.
Notera att bostadens prisvariationer inte har med saken att göra. Den är lika för alla fallen A-C.
Vet inte varför detta är svårt att förstå. Men det är uppenbarligen det.