2022-11-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Gud vad du uttrycker dig osäkert.

Det är klart att mäklaren har en stor del i prissättningen.
När du och din man försöker sälja er lägenhet så kommer mäklaren argumentera för ett pris och de brukar vilja gå på sin linje. Vilket säkert är svårare i denna marknad dock, men generellt så har mäklaren bättre koll än gemene man på priser.

Åh nej en random person i bubbeltråden tycker jag uttrycker mig osäkert. Jag ska se till att läsa Flashbacks värdegrund och studera policydokument och kvalitetshandboken nästa gång.

Mäklare har en sak i blicken: att mjölka så mycket pengar som möjligt av säljaren. Samma mäklare som en dag är den prisexpert du påstår att de är kan nästa dag vara din värsta fiende om denne även förmedlar objektet du är och tittar på. Det är ett smutsigt yrke med människor som total saknar moral som utför det.
Citera
2022-11-13, 19:53
Medlem
Ticka för villor och radhus i Stockholms län.

Ticka för filterrutan "sänkt pris".

Beroende på prisklass har 1/4 av objekten sänkt priset. Och många ligger ute 2+ månader.

Svettigt för bolånetorsken inför räntebeskedet 24:e nov.

USA har bevisat att räntehöjningar biter på inflationen. Inflationen ner i oktober pga räntehöjningar.x De har lägre inflation, 8% ca, och 4% styrränta.

Vi prognosticeras ha 11% inflation i vinter enligt SEB. Styrränta nu 1,75%.

Kanske ser vi också USA-räntor för att få ner inflationen? Vad säger torskarna Flanders, Liksomfb mfl?
Citera
2022-11-13, 19:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sverige har haft en fallerande politik på flera områden länge. Dock börjar vissa att ordnas upp nu, t.ex. invandringspolitiken och lag & ordning.

Just bostadspolitiken har dock aldrig varit något som man lagt någon vikt vid. Mest tydligt kan väl det ses av att sossarna gav ministerposten till MP och vem som tagit över där i den nya regeringen har jag ingen aning om. Helt klart inget prioriterat område även fast det är av central betydelse ur många andra perspektiv.

Här är den nye liraren:

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/blir-ny-bostadsminister-2/

Fuskat med sin egna bostad och är knappt torr bakom öronen. Blir säkert mycket gjort!
Äsch, så har det alltid varit. Människor, inklusive politiker, är reaktiva och bryr sig egentligen bara om sina egenintressen i slutändan. Varför bry sig om bostadsmarknaden när det egentligen bara är dom unga som drabbas? Varför bry sig om de unga när dessa ändå inte röstar?

När en fråga slutligen drabbar den befolkningsgrupp som politikerna bryr sig om så kommer man att överjustera. Det ska bli hårdare straff, fler fängelser, fler poliser och lägre invandring. Att detta kommer kosta pengar bryr man sig inte om då läget är akut. Invandringen ska ner på lägsta möjliga nivåer. Kärnkraften ska bort för att rädda miljön. Kärnkraften ska expanderas för att rädda befolkningen und so weiter. Egentligen så tycker jag att politikerna gör ett utmärkt case för att det inte längre går att fortsätta ha den representativa demokratin vi har idag utan det kommer behövas en blandning av direktdemokrati och teknokrati där folket får bestämma över de frågor där de anses ha tillräckligt med kunskap för att kunna ha en värdefull input och lämna mer komplicerade frågor som ex. elförsörjningen till den samlade expertisen inom området som får ta ansvaret att på ett proaktivt sätt bygga upp sektorn för att möta framtidens utmaningar innan dom uppstår och inte drabbas av panik och överjustera när något går snett.
Citera
2022-11-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det är väl för fan inte mäklare som sätter priset? Säljaren säger en summa som de ska ha och sen är mäklaren bara en mellanhand som ska skaka hand med folk på visningen så man slipper se alla WT som traskar runt i ens lägenhet och målar upp sinnesbilder av fotbollskvällar i soffan och kollar hur många pizzakartonger som går in i kylen. Eller är ni alla så jävla beta att ni bara böjer er framåt och låter mäklaren ta för sig? När vi sålde senast så tramsade mäklaren om priser, bonusar etc för frugan. Jag sa åt henne att hälsa att han ska sälja vår lägenhet och inget mer. Sen hörde han bara av dig när det var dags för affär.

Mäklare är fan värre än bögar, muslimer och kommunkärringar...... kombinerat.

Kom inte och snacka om att inte ha verklighetsförankring Mr. amortering-är-sparande-och-bostadspriser-är-opåverkade-av-räntan-eftersom-en-normal-svensk-tjänar-70 k-hela-bunten

Amortering ÄR ett slags sparande!
Citera
2022-11-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Åh nej en random person i bubbeltråden tycker jag uttrycker mig osäkert. Jag ska se till att läsa Flashbacks värdegrund och studera policydokument och kvalitetshandboken nästa gång.

Mäklare har en sak i blicken: att mjölka så mycket pengar som möjligt av säljaren. Samma mäklare som en dag är den prisexpert du påstår att de är kan nästa dag vara din värsta fiende om denne även förmedlar objektet du är och tittar på. Det är ett smutsigt yrke med människor som total saknar moral som utför det.
Handlar inte om värdegrund, det handlar om att du låter som en lågstadieelev som försöker vara cool. Känns bara konstigt.

Tror inte du vet hur man handskas med en mäklare helt enkelt. Du verkar ..besvärlig.
Mäklaren är varken en fiende eller älskare, det är en människa som hjälper en att sälja sin bostad. Vilket går bäst om man läser på lite själv och har en konstruktiv dialog. inte som man tar en random heller, man snackar ju med flera och tar den som man connectar bäst med.
Citera
2022-11-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
😂

Jag lånar 100tusen av dig.

Jag betalar tillbaka 100kr i månaden =/= ett slags sparande.

😂 svenne är så jävla blåst 😂
Citera
2022-11-13, 20:11
Medlem
Citat:

Aha okej.. så om jag köper ett hus för 1 miljon, betalar 1 miljon till banken för att betala av lånet och sen säljer huset för 1:-.. hur får jag då tillbaka mina 999999:-?
Citera
2022-11-13, 20:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Om jag lånar 100 kr av dig och sen betalar/amorterar dessa 100 kr har jag då plötsligt sparat 100 kr?

Det är som att se tillgängligt låneutrymme som en tillgång på något konstigt sätt, och att det därmed räknas som att ha pengar sparat att inte utnyttja denna.
Citera
2022-11-13, 20:21
Medlem
Citat:
Om jag lånar 100 kr av dig och sen betalar/amorterar dessa 100 kr har jag då plötsligt sparat 100 kr?

Det är som att se tillgängligt låneutrymme som en tillgång på något konstigt sätt, och att det därmed räknas som att ha pengar sparat att inte utnyttja denna.
Är det här verkligen så svår matte för er?
Om jag köper ett hus 2020 för 1 miljon och säljer för 1 miljon 2030, hur mycket pengar får jag då om jag amorterat 1000 kr/mån i 10 år? Jag får ju tillbaka min miljon plus det jag "sparat". Räntekostnader hade jag fått betala i min hyres likaväl.

Skillnaden om jag lånar 100 kr till mat idag och ger tillbaka imorgon är att jag ätit upp dem. Det kan appliceras på de flesta varor.
Citera
2022-11-13, 20:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Är det här verkligen så svår matte för er?
Om jag köper ett hus 2020 för 1 miljon och säljer för 1 miljon 2030, hur mycket pengar får jag då om jag amorterat 1000 kr/mån i 10 år? Jag får ju tillbaka min miljon plus det jag "sparat". Räntekostnader hade jag fått betala i min hyres likaväl.

Skillnaden om jag lånar 100 kr till mat idag och ger tillbaka imorgon är att jag ätit upp dem. Det kan appliceras på de flesta varor.

Om huset du säljer bara drar in 700k då? Var amorteringen sparande?

Ett billån på 5 år, kan det ses som sparande? Bilen är ju inte värd 0 kr efter 5 år.

Det är dumt att se amortering som sparande då det inte ger några likvida medel eller möjlighet att investera/få avkastning. Enda sättet att få fram dessa medel igen är att belåna sig eller avyttra tillgångar med restvärde.
Citera
2022-11-13, 20:37
Medlem
Citat:
Om huset du säljer bara drar in 700k då? Var amorteringen sparande?

Ett billån på 5 år, kan det ses som sparande? Bilen är ju inte värd 0 kr efter 5 år.

Det är dumt att se amortering som sparande då det inte ger några likvida medel eller möjlighet att investera/få avkastning. Enda sättet att få fram dessa medel igen är att belåna sig eller avyttra tillgångar med restvärde.
Då har man gjort en förlust på 300k.

Nej, men bilen är inte inte värd 100% av nypris. Bilar tappar väl halva värdet på 3 år ungefär.

Om du går +-0 eller + så får du igen all amortering. Hur är det inte ett sparande? Och nej du får ingen avkastning men huset kan ju gå upp i värde och ge avkastning. Som vanligt kan ingen garantera att du får det.
Citera
2022-11-13, 20:38
Medlem
Vilka totala nötter. Att amortering på något sätt ska kunna likställas med sparande förutsätter en kreditbubbla och att bostäder stiger i värde år efter år. Kan köpa argumentet då.

Hade vi haft nedåtgående eller stillastående bostadspriser i 20 års tid och fortsatt inflation på 2-3% årligen så skulle inte en j-vel i tråden se amortering som sparande.

"inflation betalar av mitt lån nu", "amortering är ett sparande", "finansiera elbilen med höjd belåning på villan och kör bilen nästan gratis". Vilka totalt QE-skadade nötter.

Ska bli kul att se hur dynamiken blir och hyr resonemangen i dessa imbeciltankegångar ändras i takt med att folket inser att "shelter kostar ju f-n..."

Curlade in i kaklet. Nu blir det andra bullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in