Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 11:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag skrev inget om kort period.
Du behöver ju förstå vad du skriver iaf. Du har inte förstått vad cherry picking betyder.
Att jag tittar på senaste 12 mån är inte cherry picking. Det är raka motsatsen.

Citat:
Lagfarter för 2022 d v s perioden är 12 månader. Lika orelevant för prisutvecklingen för 2022 (som för hus rasade hela 15% nominellt),
Genom att titta på hela år får man bort det mesta av bruset.

2022 hade högre priser än 2021. Sedan får vi se om det blir ett prisfall för 2023, och hur stort det blir.

De jag köpte mitt nuvarande hus av hade bott här i 33 år, när dom sålde.
Nu är fastighetsprisindex 1031. För 33 år sedan var det 181. Det var 1989. Dvs den som sålde 2022 och bott i 33 år köpte på toppen av en "bubbla". Uppgången sedan köpet är 470%. Hade dom sålt 2021 så hade uppgången varit 444%. Du förstår inte det, men 470% eller 44% har ingen nämnvärd betydelse.

Det handlar om boende och inte att klämma ut några extra ören.

Citat:
Ert track-record här säger allt.
Problemet här är att ni inte klarar av att evaluera ett track record. Utan istället förfaller till att fantisera ihop ett track record.
Citera
2023-01-29, 11:43
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Svenskarna har tappat 20% av välståndet på kort tid och slavarna blir glada för 3,3% 😂

Om folk blir missnöjda kan det leda till att fler byter jobb och därmed får större ökningar. Men Svensson knyter väl näven i fickan som vanligt.
Citera
2023-01-29, 11:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Så har det varit såklart, och det är möjligt detta gäller även denna gång. Noterbart är dock att nivåerna på privatmarknaden är mkt större och belåningsgraderna är klart högre 85% på privat 50/60/75% på kommersiella marknaden (pantbelåning). Men visst företag har ju närmare till att välja konkurs än privatpersoner. Vi får se vart det landar.
Belåningsgraden för privatbostäder är inte några 85%.

Här gör du det felet som flanders lyfta fram. Dvs att så många här tror att alla som äger bostäder har 85% belåning. (Och den del tror tom att det är mer).

Tittar man på de BR och fastigheter som hushållen äger, och deras skulder så ligger belåningen på 30% (eller något därikring. Kommer inte ihåg exakt. Men det står i ett tidigare inlägg av mig). Då kommer dock t ex skogsfastigheter med. Så det är inte bara bostadsfastigheter.

Så du kan ju räkna med 30% för hushållen och kanske 50% för Fastighetsbolagen.
Till det kommer att hushållen har mycket bättre möjligheter att anpassa kostymen är Fastighetsbolagen.
Som jag har pekat på tidigare så bara den lilla åtgärden att ta matlåda till jobbet istf att äta på restaurang "sänker" ränteutgifterna rejält. (Och då har bubbelpratarna fått psykbryt av att jag skrivit det).
Citera
2023-01-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Belåningsgraden för privatbostäder är inte några 85%.

Här gör du det felet som flanders lyfta fram. Dvs att så många här tror att alla som äger bostäder har 85% belåning. (Och den del tror tom att det är mer).

Tittar man på de BR och fastigheter som hushållen äger, och deras skulder så ligger belåningen på 30% (eller något därikring. Kommer inte ihåg exakt. Men det står i ett tidigare inlägg av mig). Då kommer dock t ex skogsfastigheter med. Så det är inte bara bostadsfastigheter.

Så du kan ju räkna med 30% för hushållen och kanske 50% för Fastighetsbolagen.
Till det kommer att hushållen har mycket bättre möjligheter att anpassa kostymen är Fastighetsbolagen.
Som jag har pekat på tidigare så bara den lilla åtgärden att ta matlåda till jobbet istf att äta på restaurang "sänker" ränteutgifterna rejält. (Och då har bubbelpratarna fått psykbryt av att jag skrivit det).
Eller räkna med riktiga siffror och inte flanders-data:
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2022/
Citera
2023-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Du förstår inte det, men 470% eller 44% har ingen nämnvärd betydelse.
Ganska stor betydelse i mina ögon. Men jag betalar å andra sidan inte mina jobbresor i F privat heller
Citera
2023-01-29, 12:29
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Nyfiken på att höra vad ni tycker om alla millenials och gen z som är skuldsatta med miljoner nu och räntorna går upp? Dom där selfie bilderna framför huset är inte lika coola längre på ngt vis! Eller vad säger ni i tråden . Ligger mkt hus ute på försäljning nu men dom verkar inte sälja heller så

Boomers som skryter om att ha tagit ut deras barns generations skulder som vinst är inte heller lika coola längre!
Citera
2023-01-29, 12:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Här är riksbankens styrränta ackumulerat i 5 års perioder.

Styrräntan 2013- 2017
0,04454
Styrräntan 2018 - 2022
0,0049

Man ser tydligt hur rejält de sjunkit på senaste.
Senaste 5-årsperioden är lägre än förra. Och?

Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Bostadslån har ofta lång löptid, inte ovanligt med 60 år. Så här slipper man irrelevanta högbrusiga datapunkter
Var i all världen fick du 60 år ifrån?
Bottenlånen låg förr på 30 år. Det var inte så att man skulle gå in i pension med bostadslån givet pensionen förr. Och med 35 år när man tog de så blir man klar vid 65.
Nu med "amorteringsfrihet" så kan man inte resonera så. Och med dagens pensioner så kan man ha lån. Det finns inget skäl i att ha ett enormt sparande (dvs vara helt skuldfri). (Man kan gilla att vara det men det är en annan sak).
Citera
2023-01-29, 12:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Bear stearns fick problem och hade inte staten räddat bankerna hade vi fått en kollaps.
Men hur många gånger kan man skjuta upp problemet tror du.

En svag krona är inte bra för svenskarna och handelsbalansen kan man lösa genom att vi helt slutar konsumera och lever som slavar men hur politiskt hållbart är det i längden kan man undra.
Bear var öht inte bank. Dom hade inte banktillstånd och det gick inte att öppna ett bankonto hos dom.

JPM köpte dom. Statens inblandning bestod i att Finansministern Paulson var förbannad på Dimon för att JPM betalade mer än $0. Och Dimon förklarade att han kunde inte betala lägre än vad han gjorde. Det var ju inte så att Bear var konkursmässigt.

Du har ingen koll. Och kunde inte svara på frågan.
Citera
2023-01-29, 12:54
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Stämmer bra det med en koll bland mina vänner.
Där jag jobbar (amerikanskt hightech) så är det aviserat löneökningar på grund av inflationen för justering. Samma sak med fruns arbete och då jobbar hon ändå åt kommunen.
Vilken nivå på löneförhöjning talar vi om?
Två procent får man ju varje år, i år krävs det minst 10 procent.
Citera
2023-01-29, 13:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
När HOX nu ger en kurva som mer påminner om en kollapsad kryptovaluta än en bostadsmarknad så tar liksom-efterbliven sin tillflykt till aggregerade årsvisa priser. Relevant hur? Förra året var ett rekordår med en blow-off top i april och dessutom en mycket högre omsättning under årets första halva. Vad är det som är så intressant med att de aggregerade priserna var högre under 2022 än 2021? Det vore snarare chockerande om så inte hade varit fallet.
Den som har iaf lite koll (vilket inte skribenten Tobbesvensson har) vet att jag konsekvent hållit mig till SCB och fastighetsprisindex. Och att jag tidigare anmärkt på att folk tittar på brusiga signaler. Flera i tråden har med tiden accepterat att kortare mätperioder är brusig och inte så relevanta.

Med en typisk innehavstid på 30 år omsätts 3% av beståndet årligen. Varför skulle någon bry sig om datapunkter på mindre än ett år. Ja, någon seriös person vill säga.
Citera
2023-01-29, 13:16
Medlem
Citat:
Bear var öht inte bank. Dom hade inte banktillstånd och det gick inte att öppna ett bankonto hos dom.

JPM köpte dom. Statens inblandning bestod i att Finansministern Paulson var förbannad på Dimon för att JPM betalade mer än $0. Och Dimon förklarade att han kunde inte betala lägre än vad han gjorde. Det var ju inte så att Bear var konkursmässigt.

Du har ingen koll. Och kunde inte svara på frågan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_Economic_Stabilization_Act_of_2008

Nu har du för övrigt fel men utöver det minns jag inte vad du frågade.

Alla banker har nästan exponering som gör att de faller när det går dåligt för en bank så om du inte personligen kan bli kund hos dem spelar ingen roll.
Citera
2023-01-29, 13:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Sveriges bytesbalans va negativ 2022. Look it up, det har redan ändrats.
Nej, var fick du det där ifrån?
Nästan allt data för året är givet. Dec kan inte ändra särskilt mycket.
De senaste prognoserna från bankerna sprider mellan 3.5% 4.5% av BNP. Det är allt annat än negativ.

Är det samenytt som lurat dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in