Citat:
Ursprungligen postat av
Astralhopp
I Hagsätra - på Gullmarsplan - i Globen - på T-centralen - i Svedmyra - på Hötorget - i Vällingby - på Gotland - i Skåne - på västkusten - i Värmland - i skogen - på landet - i havet - på stranden.
Blir inte klok på detta

Överlag brukar man väl säga "i" när man är omgiven av något, alltså att något omringar dig, och "på" när man är på något platt, när du sticker upp och är det högsta, liksom. Du är i skogen, djungeln, dalen, staden, gläntan, rummet, då har du något på sidorna och ofta ovanför dig, träd, berg, väggar, hus... Du är på ett berg, en åker, ett torg, en ö, en parkeringsplats... Sedan är ju hagar och gärden ungefär lika platta som en åker eller äng, men de har väl fått sina namn just av att de är in
hägnade respektive om
gärdade av någon sorts stängsel, eller har jag helt fel nu? Bara gissar utifrån hur orden ser ut. Och då är "väggarna" det som pekas ut, alltså det man har runt sig.
Oftast tycker jag det stämmer. Om jag ringer dig och du säger att du är "i berget" skulle jag tro att du ägnar dig åt grottforskning, jobbar i en gruva eller kanske blivit bortrövad av ett troll. Du är ju inuti berget. Är du "på berget" är du ute och klättrar eller promenerar ovanpå det. Är du "på sjön" åker du båt eller är på isen. Är du "i sjön" har du hamnat en bit ner och är omgiven av vatten, antingen frivilligt om du badar eller dyker eller ofrivilligt om båten eller isen gått sönder. Då har du sjön runt dig istället för under.
Ofta har ortsnamnen fått namn efter något som legat där, en by, ett torp, en skog, en gård... Och oftast tror jag det är rätt logiskt om man känner till historien bakom namnet.