2022-11-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, så är det nog ibland och vissa, men långtifrån alla, gamla fiskelägen kallas på.
Kan det inte vara så att många fiskelägen ursprungligen byggdes på öar eller halvöar?
Citera
2022-11-11, 23:59
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Öar är alltid "på". Södermalm, Värmdö och Lidingö är öar. Östermalm tror jag bara hängt på tugget.

Östermalm syftar på malmen. Man bor på en malm inte i en malm.
Citera
2022-11-12, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Kan det inte vara så att många fiskelägen ursprungligen byggdes på öar eller halvöar?

Utan att ha några egentliga belägg för detta så tror jag att det faktiskt var tvärt emot för det mesta.
Jag skulle tro att man gärna anlade hamnarna i vikar och buktar, alltså naturliga hamnar, som var skyddade från de värsta vågorna vid oväder.

Men det är som sagt var inget jag har belägg för.
Citera
2022-11-12, 00:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det handlar inte om att Limhamn ursprungligen var ett fiskeläge? Man använder ju av tradition prepositionen när det gäller fiskelägen. Åtminstone i södra Sverige

Jo, det kan också vara så, men vad jag förstått så har på bara gällt vissa fiskelägen.
Det heter på Råå, men i Simrishamn.
Citera
2022-11-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Utan att ha några egentliga belägg för detta så tror jag att det faktiskt var tvärt emot för det mesta.
Jag skulle tro att man gärna anlade hamnarna i vikar och buktar, alltså naturliga hamnar, som var skyddade från de värsta vågorna vid oväder.

Men det är som sagt var inget jag har belägg för.
Det tror jag du har helt rätt i, men samtidigt kan det ibland vara båda delarna, t ex att det bildas en skyddad plats mellan två öar, på insidan en ö, eller på sidan av en halvö. Tänker på ställen som Smögen, Gullholmen, Käringön... Men många ställen har ju namn efter vattnet också, Fiskebäckskil, Hamburgsund... Men de säger man "i" om så vitt jag vet. Har lite för dålig koll på västkustska ortsnamn för att veta säkert, och resten av kusterna har jag ännu sämre koll på.
Citera
2022-11-12, 00:35
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Östermalm syftar på malmen. Man bor på en malm inte i en malm.
För att göra det lite besvärligt:
Borde det då inte heta på Stockholmen och på Malmön?
Citera
2022-11-12, 01:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
På är väl mindre öar, men vid vilken area är växlar det? I England, men på Irland.

Det är både på och i Irland.

Du bor i ett land, men en ö. I detta fall så råkar det namnet vara samma och det växlar beroende på vad man pratar om.

Fungerar ju på samma sätt på engelska där man kan både säga att man bor "in Ireland" eller "on Ireland" beroende på man pratar att om att man bor på ön eller om man bor i landet. En Nordirländare kan alltså säga att dom bor på Irland men inte i Irland (och samma på engelska, on Ireland men inte in Ireland)
Citera
2022-11-12, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Ok, men man bor väl på gullmarsplan men i årsta?

Gullmarsplan är väl ändå ingen ö?

Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Och gamla stan är väl väldigt mycket en ö, men man bor ändå i gamla stan.
Nu spekulerar jag lite, men jag skulle nog alltid säga på -plan.

Och man bor i en stad. Gamla stan är mer stad än ö.
Citera
2022-11-12, 01:15
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu spekulerar jag lite, men jag skulle nog alltid säga på -plan.

Och man bor i en stad. Gamla stan är mer stad än ö.

Plan, liksom torg och höjder är geografiskt avgränsade ytor, men inte dalar eller sänkor, och därför är de "".
Citera
2022-11-12, 01:36
Medlem
Om platsen är ett fysiskt objekt i vidare bemärkelse än bara ett namn, så säger man på, annars i.
Man kan tro att t.ex. Östermalm skulle utgöra ett undantag här, men så är inte fallet, då malm här betyder sand- eller moränhöjd, alltså ett fysiskt objekt. Bor man på Östermalm bor man alltså på en sandhög

Tyresö har ö i namnet, men Tyresö är ingen ö, därför bor man i Tyresö.

Man bor alltså på öar, höjder av olika slag, man kan också bo på ett plan eller en slätt, t.ex. Gullmarsplan eller Skaraslätten. Man kan också bo på åsar, berg och torg.

Många städer har namn med ändelser som antyder fysiska objekt, men där staden i sig inte ligger på ett sådant fysiskt objekt med samma namn som staden, som t.ex. Falkenberg, därför säger man i Falkenberg, inte på. Däremot bor man på Kullaberg, eftersom det berget heter Kullaberg.

England är ingen ö, det är en av fyra riksdelar. Irland är ett land, men också en ö, man kan alltså säga både i Irland och på Irland, beroende på om man avser ön eller landet.
Citera
2022-11-12, 01:41
Medlem
Fialisans avatar
Man bor också på vädersträck. "Jag bodde på söder", "han bor på väster med sin familj".
Citera
2022-11-12, 01:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Man bor också på vädersträck. "Jag bodde på söder", "han bor på väster med sin familj".

Nej, i de fallen är söder och väster inte väderstreck, utan "förkortningar" av områdenas namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in