2022-11-07, 09:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det var värst vad du var lättirriterad/kränkt. Jo tack, jag har läst sammanfattningar (tack för dem, mkt bra) men det finns trots allt andra inlägg i tråden än dem. Bla har det talats om att bilen skulle stå hos mamman. Och jo, om du hade lyssnar på vad grannen sa så hade du också hört att han sa att J sa att hennes mamma skulle köra henne. Sen om han trodde på det är väl en annan fråga, men det var vad hon sa.

Ja dom trodde inte på det utan blev oroliga för att hon skulle köra själv, bilen stod ju runt knuten.
Var ju precis därför hon erbjöds skjuts av ena sonen, för att hon inte skulle köra i fyllan.
Citera
2022-11-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM det inte är så att MGM i ren frustration över att allt gick åt h_e själv åstadkom dunsarna och bankandet.

Nej, allt säger emot att hon dödades utanför LGH. Varför tog de med sig Toves mobil hem om hon mördades utanför LGH?
Citera
2022-11-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det står att det får meddelas restriktioner inom vissa saker. Bland annat att sitta med andra, vistas i gemensamma utrymmen osv.
Dom får titta på tv nu sen omhäktningen. De andra restriktionerna kvarstår
Citera
2022-11-07, 10:05
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Två unga tjejer som står med ett mord på halsen... jag tror inte de tänker på kameror i den här situationen, om ens allas. Om man inte varit inne på krimtrådar, haha. Eller själv är kriminell.

Kameran sitter visserligen väldigt synlig, men vem vet att den filmar ut på Nygatan?

Här ser man den vita kameran på pumptakets vänstra hörn:

https://www.google.se/maps/@57.4272982,15.0911213,3a,63.7y,13.25h,89.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGJYRdj6HlTKSsSHUA3vksA!2e0!7i1 3312!8i6656

Det finns två kameror på andra hörnet också:

https://www.google.se/maps/place/Gulf+-+Vetlanda/@57.427268,15.0912789,3a,15y,17h,92.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS-NFups8fT7-k2Ga_CoAIg!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x465758da 3e4e3bdb:0x6a9767e a984c43d1!8m2!3d57.4275473!4d15.0913808
Citera
2022-11-07, 10:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En tanke är att personen som skrivit på Instagram läst tråden innan kommentaren skrevs. Men visst kan det vara ett triangeldrama. Har tjejbråkats för mindre.

Tror de står i media om att hon beställer med app och hämtar i McDrive.

Tänker samma där att en avtuppad kompis kan man snacka bort i sista instans t o m kanske men svårare en kompis inlindad i matta när grannen öppnar dörren för femtioelfte gången denna natt.

Resväska funkar men dunsar nog mer än att köra ”naturale” alltså släpa/bära.
Det kan ju eka i såna här trapphus rätt bra då de är väldigt kala men som sagt det verkar ha gått vägen om så TT var medvetslös, full, död.

Sen finns ju chansen att dunsarna var en aspackad MH och att JJ skulle ut och kolla en brottsplats som ligger på väg hem från Nöjet. Alltså utanför bostaden. Men allt tyder på att TT varit i bostaden. JJ pratar med kompisar nästa dag osv.

Ja, du hade så rätt. @BlueGypsy skrev att inlägget inte är gjort av någon som bor i Vetlanda.

Just det, minns nu McD appen.

Resväska är nog väldigt svårt även om den är rymlig, och jag har svårt att tänka ut hur de gjort. Som sagt, lite för klassiskt att bli påkommen bärandes på en ihoprulad matta med ett lik inuti... mitt i natten.

Det sista alternativet du tar upp, att döda Tove utanför, stämmer kanske dåligt med sparkar inne i lgh, efter att grannen ringt på. Ingen öppnar, men sedan kommer ut ur lgh. Utan Tove.

Det mesta pekar väl på att hon dödades där inne vid det tillfället.

Det kanske kommer att visa sig hur Tove dog, men förmodligen inte någon exakt tid för döden. Det kommer istället behöva fastställas via tidslinjen.

Tack och lov så finns grannens uppgifter(!!!!), övervakningsbilder och på det förmodligen mycket it- bevsining.

Jag tror säkerligen att det kommer att finnas annan bevisning som binder tjejerna till mordet genom den tajta tislinje och annan bevisning.

Jag tror att det med säkerhet finns något som de tranporterat Tove i. Detta finns antingen på plats där kroppen hittats, hos pappan i något uthus eller dumpat någonstans. Kommer något saknas som någon vet har funits i lgh/förrådet eller hittar man något som kan kopplas till JJ:s lgh?

Grannens bil, finns det spår från Tove? JJ har suttit i framsätet. Har JJ bytt om, eller har brottet varit helt oblodigt?
I JJ:s bil, finns det hår, fibrer, DNA från Tove?

Jag tror att det kommer att bli så tajt med bevisning (tidslinjen, uppkopplingar och var kroppen hittades) att även om man inte kan säg var Tove dött, så kan man utesluta annan gm.
Citera
2022-11-07, 10:06
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja dom trodde inte på det utan blev oroliga för att hon skulle köra själv, bilen stod ju runt knuten.
Var ju precis därför hon erbjöds skjuts av ena sonen, för att hon inte skulle köra i fyllan.
Just precis, kan ju inte köra full, hoppas hon använde säkerhetsbälte
Mord .. nja vet inte var den tösen drar gränsen eller hur mycket hon backar upp MH.
Vansinnesfärd.. stillar nerverna med mat för hon behöver ju stilla hungern efter mordet ?
Quick-Fix mat och hon känner den och den osv i A-traktorerna ?
Knepig granne och son.. f.ö. lite för hjälpsam.
Citera
2022-11-07, 10:08
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det har jag undrat över. Om man hittar en med stor sannolikhet mördad person, en 21-årig kvinna som var i livet i vart fall så sent som 17 dagar innan hon hittades (16/10-2/11) - väntar man verkligen med rättsmedicinsk undersökning och obduktion i många dagar till veckan efter dvs till 7-8/11??
Det låter märkligt.

Kriminaltekniska och medicinska fynd är färskvara.
Förvaring i kylrum kan förstöra fynd om kroppen tidigare befunnit sig i högre temperatur. Precis som naturligtvis förvaring i rumstemperatur förstör ännu mer. Simmande färska spermier slutar exempelvis simma i kyla, varvid tidpunkten för sex kan vara svår att avgöra.
Rena labb analyser kan ta lite längre tid, men själva den rättsmedicinska undersökningen och obduktionen för att hitta en sannolik dödsorsak borde rimligen redan vara klar.

Är det en alltför grov gissning att rättsmedicinsk obduktion redan har gjorts, rimligen torsdag 3/11 eller fredag 4/1, men att polisen vill ha lite respit och lugn och ro och därför uppger att de inte kommer kunna lämna ut mer information förrän i nästa vecka?

Att polisen de facto idag redan vet hur LL har dött? Och kanske också vem som gjort det?

Ja, det låter rimligt. Man vill ha space, arbeta noggrant, metodiskt och vara helt och hållet säkra på sin sak inför ett definitivt besked om dödsorsaken. Vila på lagrarna är inget alternativ för ett brotsoffer som legat ute i 17 dygn. Att GW säger att vi har svaret inom en vecka är ju en lågoddsare - iom att den rättsmedicinska undersökningen görs under tiden. Tycker han är överskattad. Har större tilltro till Bosse Åströms kompetens, profilering.

Har funderat lite mer över hypotesen om bråket på Nöjet och förgiftning. Skulle hon mot förmodan ha blivit drogad av sina antagonister i ett obevakat ögonblick på Nöjet efter bråket, finns en anledning för JJ, MH att följa upp hur symptomen tar sig uttryck efteråt.
Å andra sidan är det lite långsökt att tänka sig att ljuden från lägenheten är pga oförutsedda kramper. Badrummet en udda plats för det.

Däremot ser jag inget som hindrar att fler personer än JJ, MH närvarade i lägenheten då. Hade de ofta förfest hemma hos JJ, kan de lika gärna haft efterfest där också.

TTs mobil givetvis oerhört viktigt bevismaterial - av flera olika anledningar.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-07 kl. 10:44.
Citera
2022-11-07, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kikögon finns iaf på de dörrar jag sett på bild i media.

Har tänkt samma men tänkt om. De körde bara på. Nu vet vi inte om Gulf-kameran och turen till 05:45 stämmer men de kan ha varit våghalsiga eller så stämmer inte den tiden.

Våghalsighet passar kanske in i JJ:s personlighet.

Själv är jag mer av den eftertänksamma och försiktiga personligheten och skulle aldrig våga ta ut ett lik direkt efter McD.

Och man kan väl säga också, att det är väl bara en slump som gör att ingen råkar kolla ut genom sina kikögon då. Men deras våghalsighet sätter dom ändå i klistret på sät och vis.

Fast det handlar säkert mycket om stress och dåliga beslut efter ett icke så planerat mord.
Sen blir det spår efter damage kontroll.
Citera
2022-11-07, 10:11
Medlem
Citat:
Citat från @Grevens sammanfattning, jag tror informationen kommer från intervjun med grannen i podden.:
"- Cykeln står ”rakt ut” och inte emot ett staket. Grannen ställer därefter upp cykeln mot ett staket/husvägg."

https://www.google.se/maps/place/Storgatan+71,+574+31+Vetlanda/@57.4322075,15.0728617,3a,15y,226.48h,86.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1sv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA%26c b_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%2 6yaw%3D231.93532%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16 384!8i8192!4m5!3m4!1s0x465758e650527e61:0xf5ac7631 d28c82!8m2!3d57.4320452!4d15.0724616

Antingen står cykeln fastlåst i framhjulet genom staketet, därför kan grannen bara vrida cykeln 90 grader mot staketet.
Eller så är cykeln låst på det vis vi sett och grannen kan flytta cykeln på villket sätt han vill.

Efter att tiderna vid Gulfmacken har kommit till trådens kännedom (om den stämmer) undrar jag om tjejerna ska ha hunnit med att tänka ut att ta hand om nyckeln först för att sedan låsa och flytta på cykeln. Toves sista samtal är 02:30, sedan händer allt snabbt, JJ:s bil fångas upp på övervakningskamera 03:56 åka ut från "stan".

Iofs får JJ en påminelse om cykeln i samband med att grannen påpekar att den står där. Så det kan vara en sak hon redan har på radarn när hon kommer in med påsen. Samtidigt har de ett stort problem att tänka på först; det är en kropp som måste ut.

Inom 1 timme och 26 minuter ska allt hända. Mord, McD, flytta kropp, göra sig av med mobil (och andra tillhörigheter?) och cykeln. Någon slags städnng kanske. De vill inte att någon ska ringa på dörren och undra varför Tove inte kommer, utan de ska kunna säga att Tove har cyklat hem. Inte ett spår efter Tove här.

Det har varit grannar som ringer på dörren, grannar som öppnar dörren och frågar om vad som händer och hur hon mår, skjuts till McD och snabbt ta hand om kropp. Här går ju mycket tid till "spillo", allt som allt kanske en halvtimme? Jag har svårt att se att de varit så förutseende at de hunnit tänka på nyckeln i förväg, om Tove har haft på sig den i byxfickan, men visst, Tove kan ha haft den i en väska/jackficka som blivit kvar i lgh efter att kroppen dumpats. I så fall är väl det det troligast alternativet om nyckeln har använts för att låsa upp cykeln.

Det mest sannolika tror jag är att cykeln stått låst i hjulet men inte fast i staketet. Nyckeln har antingen hamnat där mobilen ligger/har hittats och/eller funnits i Toves kläder som hon har på sig eller som även det slängts någonstans (ytterjacka, väska som blivit kvar, i dammen som tömts?)

Toves sista samtal som Du skriver... vi vet inte om det är ett samtal, röstmeddelande eller SMS som jag förstått det. Kanske var det inte Tove som skickade det...?

TT cykel var funnen, som jag kommer ihåg det, ca 200 från JJ.s lgh, inte svårt att flytta den låst de få metrarna.

Ps Allt kan förändras i en utredning, det lärde jag mig i tråden om Amelia (? på namn) där pizzabagaren helt plötsligt blev frisläppt. Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-11-07 kl. 10:15.
Citera
2022-11-07, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det finns två kameror på andra hörnet också:

https://www.google.se/maps/place/Gulf+-+Vetlanda/@57.427268,15.0912789,3a,15y,17h,92.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS-NFups8fT7-k2Ga_CoAIg!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x465758da 3e4e3bdb:0x6a9767e a984c43d1!8m2!3d57.4275473!4d15.0913808

Ja, just det. De kanske når ut till Nygatan också.
Såg Avels bilder tidigare.

Jag har goda förhoppningar om att man kan fälla fätt person/er för brottet.
Såg att man redan i slutet på förra veckan indikerade på ändring av rubricering, för både brott och för misstnakegrad. jag tror att man redan då visste at det var ett mord. Det enda som behövs är ett preliminärutlåtande från rättsmedicin, vilket inte skulle förvåna mig att de har redan nu i början av veckan.
Senast redigerad av notknapparen 2022-11-07 kl. 10:28.
Citera
2022-11-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
De hålls isär. Helt säkert.

De kanske inte ens sitter på samma häkte! Det kan sitta en i Jönköping och en i Värnamo.
Men helt klart hålls de separerade från varandra.
Citera
2022-11-07, 10:30
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ja, just det. De kanske når ut till Nygata också.
Såg Avels bilder tidigare.

Jag har goda förhoppningar om att man kan fälla fätt person/er för brottet.
Såg att man redan i slutet på förra veckan indikerade på ändring av rubricering, för både brott och för misstnakegrad. jag tror att man redan då visste at det var ett mord. Det enda som behövs är ett preliminärutlåtande från rättsmedicin, vilket inte skulle förvåna mig att de har redan nu i början av veckan.

Jo, jag tror nog att Gulfmackens kameror ser ganska bra ut på Nygatan och Missionsgatan.
Verkar vara ganska bra kameror dessutom, skarpa bra mörkerseende.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=505498&n=6364985&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=GULF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in