2022-11-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Jag trodde tidigare att Ts kropp redan låg i ”kompisarnas” (satt dom i den röda bil som beslagtogs, vem körde den?) baklucka vid McDonalds. Det scenario du nu satt ihop är mycket mer logiskt. Kan även varit så att hon inte ville att ”kompisarna” skulle ha mer telefonkontakt med henne. Så MH var tvungen att säga åt dom att det var ändrade planer när dom dök upp.

Dom i röda bilen är avförda från utredningen. Det finns information i tråden om att personen hon kallade sin ”bästa kompis” absolut inte tycker de är ”bästa kompisar”.

De har själva varit till polisen som vittnen.

Se post här: (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Citat:
Efter 2:30 hörs dunsar
Ca 03:00 möter grannen JJ i trappuppgången
Strax efter 3:10 är dom på mc Donalds ( det är det jag hört från min bekant som känner han som JJ pratat med på mc Donalds, han som JJ säger är hennes bästa vän, det är JJ som tycker dom är bästa vänner inte han, det är JJ bild av verkligheten, och hon har en skev bild av verkligheten)
03:56 passerar JJ bil Gulf riktning mot nye
05:45 passerar JJ bil Gulf riktning mot JJ lägenhet

På förmiddagen/mitt på dagen ses JJ rida i området ute hos sin pappa. Markägaren har sett henne.
Senast redigerad av HawkPie 2022-11-07 kl. 09:14.
Citera
2022-11-07, 09:10
Medlem
Rent spontant känner jag väl att JJ och MH borde inaktivera eller göra sina konton på social media privata med hjälp av deras advokater.
Citera
2022-11-07, 09:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Skribenten Avel har gjort en bra karta med intressanta punkter:
Lättare med srccode i json:
Citera
2022-11-07, 09:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Släpat ut kroppen till vad?

En späd tjej på 170 cm som bär runt på kroppar i trapphuset som värsta Jason Voorhees ...

Nej, jag får inte riktigt ihop det. De flesta tjejer jag har sett orkar inte ens bära en trave papper.

Utan att kalla efter tech support ...

Det ska bli mycket intressant att läsa polisens utredning.

Skulle nog inte riktigt kalla en idrottare på 1.70 som övar kampsport för en ”späd tjej”.
Senig, snabb, stark och över medellängd stämmer mycket bättre med verkligheten.
Citera
2022-11-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Någon som har en karta?

De hållpunkter som vore intressanta är JJs lägenhet, Gulfmacken och ungefärlig fyndplats.

Tove måste ha kånkats ned till bilen ca 03.50. Klockan 04.00 fångas bilen av kamerorna på Gulfmacken. Klockan 05.00 registreras bilen återigen av kamerorna på Gulfmacken - nu på väg tillbaka till JJs lägenhet.

Således har JJ och MH haft en timme på sig att köra från Gulf, identifiera en dumpningsplats, dumpa liket, kanske försöka gömma det och sedan lämna platsen. Man kan tänka sig att JJ och MH varit ganska upprivna med tanke på vad som hänt, ändå har det gått ganska snabbt.

Liket kan väl då knappast ha varit särskilt väl dolt? Man kanske kan tycka att polisen borde ha kunnat hitta stackars Tove snabbare än vad de gjorde?

Enl tidigare uppgifter i tråden ska tiderna vara (från Gulfkameran) 03.56 - 05.45.
Citera
2022-11-07, 09:20
Avslutad
jag har läst sammanfattningarna men fattar fortfarande inte om Tove gick ut på krogen Nöjet ensam? (alltså innan hon stötte ihop med MGMs)
Senast redigerad av listigtjej 2022-11-07 kl. 09:27. Anledning: skrev en fråg som redan fanns i sammanfattning
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Obduktionen kanske är klar men att dom väntar på tex provsvar (för å finna eventuella substanser i kroppen) innan dom kan färdigställa obduktionsrapporten.?
En tanke bara.

Ja det utgår jag också från - att den rättsmedicinska obduktionen redan är genomförd.
Men för ett fullständigt obduktionsutlåtande behöver man även provanalyser.

Det finns enbart utredningsnackdelar med att flytta en kropp som legat ute sedan försvinnandet 17 dagar tidigare och sedan VÄNTA 5-6 dagar innan man genomför en rättsmedicinsk obduktion.
Så dumma är nog inga mordutredare och rättsmedicinare.

Provsvar från substansanalyser i blodet kan ju, som du säger, ta lång tid, veckor.
Dock kan man naturligtvis se om det finns andra typiska dödsorsaker vid obduktionen - som strypvåld, knivskador, huvudtrauma. Även skador efter förgiftning går ju oftast att se. Detta vet rimligen polisen redan idag.
Citera
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Till alla som tror att hon mördades utanför lägenheten: Jag tror att oljud i lägenheten/dunsar/sparkar i väggen sänker er teori totalt

Dessutom finns fysiska bevis som DNA och fingeravtryck efter T i lägenheten, dom har polisen redan säkrat och även att båda MGM har själv uppgett att hon varit i lägenheten.
Citera
2022-11-07, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Så någon har låst cykeln och ställt den slarvigt först och sedan kånkat cykeln till annan adress? Eller låste någon upp låset vid transport till plats två? Är cykelnyckel funnen?

Vetlanda har väl förändrats -fler låser nog sina cyklar.

Citat från @Grevens sammanfattning, jag tror informationen kommer från intervjun med grannen i podden.:
"- Cykeln står ”rakt ut” och inte emot ett staket. Grannen ställer därefter upp cykeln mot ett staket/husvägg."

https://www.google.se/maps/place/Storgatan+71,+574+31+Vetlanda/@57.4322075,15.0728617,3a,15y,226.48h,86.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1sv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA%26c b_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%2 6yaw%3D231.93532%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16 384!8i8192!4m5!3m4!1s0x465758e650527e61:0xf5ac7631 d28c82!8m2!3d57.4320452!4d15.0724616

Antingen står cykeln fastlåst i framhjulet genom staketet, därför kan grannen bara vrida cykeln 90 grader mot staketet.
Eller så är cykeln låst på det vis vi sett och grannen kan flytta cykeln på villket sätt han vill.

Efter att tiderna vid Gulfmacken har kommit till trådens kännedom (om den stämmer) undrar jag om tjejerna ska ha hunnit med att tänka ut att ta hand om nyckeln först för att sedan låsa och flytta på cykeln. Toves sista samtal är 02:30, sedan händer allt snabbt, JJ:s bil fångas upp på övervakningskamera 03:56 åka ut från "stan".

Iofs får JJ en påminelse om cykeln i samband med att grannen påpekar att den står där. Så det kan vara en sak hon redan har på radarn när hon kommer in med påsen. Samtidigt har de ett stort problem att tänka på först; det är en kropp som måste ut.

Inom 1 timme och 26 minuter ska allt hända. Mord, McD, flytta kropp, göra sig av med mobil (och andra tillhörigheter?) och cykeln. Någon slags städnng kanske. De vill inte att någon ska ringa på dörren och undra varför Tove inte kommer, utan de ska kunna säga att Tove har cyklat hem. Inte ett spår efter Tove här.

Det har varit grannar som ringer på dörren, grannar som öppnar dörren och frågar om vad som händer och hur hon mår, skjuts till McD och snabbt ta hand om kropp. Här går ju mycket tid till "spillo", allt som allt kanske en halvtimme? Jag har svårt att se att de varit så förutseende at de hunnit tänka på nyckeln i förväg, om Tove har haft på sig den i byxfickan, men visst, Tove kan ha haft den i en väska/jackficka som blivit kvar i lgh efter att kroppen dumpats. I så fall är väl det det troligast alternativet om nyckeln har använts för att låsa upp cykeln.

Det mest sannolika tror jag är att cykeln stått låst i hjulet men inte fast i staketet. Nyckeln har antingen hamnat där mobilen ligger/har hittats och/eller funnits i Toves kläder som hon har på sig eller som även det slängts någonstans (ytterjacka, väska som blivit kvar, i dammen som tömts?)
Citera
2022-11-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hej redrum-rose-gypsy, tack för att du kommer med intressant information om fallet

Är telefonen ens viktig ?
Personkemin är väll viktigare och händelseförlopp samt kvitton på McD.. samt kanske drogproblematik.

Jag vet inte ifall den är viktig, men tänker att polisen såklart vill ha fatt i telefonen för att avgöra det själva. Kanske den bidrar till klarhet kring händelseförloppet? Det vet man ju inte innan den är hittad ☺️
Citera
2022-11-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Dessutom finns fysiska bevis som DNA och fingeravtryck efter T i lägenheten, dom har polisen redan säkrat och även att båda MGM har själv uppgett att hon varit i lägenheten.

Källa på att dom hittat DNA i lägenheten? Har inte följt denna tråd på över en vecka men detta har väl aldrig någonsin bekräftats?
Citera
2022-11-07, 09:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Enl tidigare uppgifter i tråden ska tiderna vara (från Gulfkameran) 03.56 - 05.45.

Jag har fattat det. Då blir det inte så dramatiskt. De har nu 80 minuter på sig att hitta en plats och gömma liket efter 15 minuters färd till Nye-trakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in