Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
1. Du menar att det inte finns någon spekulation på bostadsmarknaden och således ingen bostadsbubbla. Spekulationen har funnits länge och den är att priserna alltid går upp.
Den som påstår förekomst av bubbla har på sig att visa dess existens. Lycka till med det.
Om priserna går över produktionskostnaden skulle produktionen öka utbudet och priserna falla tillbaka. Jag skrev det tidigare. Om du på allvar menar att alla passivt skulle stå och glo när marginalerna ökar så har du en hopplös förklaringsbörda.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
2. Du anser att nyproduktionen avgör priset på bostadsmarknaden.
Jag visade med ett exempel hur. Om du menar att det exemplet är fel på något sätt får du visa var felet är.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Om så skulle vara fallet hade man kunnat bygga 100 miljoner småhus i Sverige i våras och fått dem sålda till produktionspriset + lite vinst.
Det där är en sk halmgubbe du har fantiserat ihop. Finns ingen logik eller marknadskunskap där.
Jag skrev dessutom att vid en ett försök till spekulation och stigande priser skulle det mötas av produktion som sänker prisnivån. Hur tänkte du när du läste det? Du verkar inte tagit in att det finns priselasticitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
3. Du anser att Stockholms innerstad är för de som betalar 80% kontant varpå jag menar att så inte alls är fallet, inte ens i närheten.
Nej, vad jag kommunicerat är att för de dyrare objekten så handlar det om stora kontantinsatser.
Någon av karttjänsterna hade en tilläggstjänst där man kunde se belåning (i kr) för en region. Gick även se belåning per inkomstnivå. Och tittade man i centrala Stockholm var inte belåningen speciellt hög. Och det är också en bekräftelse på tesen.
Det går också att tänka ut själv. Men får inte låna speciellt mycket. För att köpa där krävs stor kontantinsats.