Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Min poäng är att jag såg vad jag trodde var ett ordernkligt ras på södermalm. Utan att kolla nogrannare så tänkte jag posta det på flashback för att få min verklighetsbild bekräftat.
Till min förvåning inser jag att du har rätt. Priserna står sig starka och vi kommer förmodligen se uppgångar framöver

Blir ingen lägenhet för mig nästa år heller

Från 110K till 94K på drygt ett halvår. Priserna står sig extremt starkt på Södermalm.
Citera
2022-11-06, 10:19
Medlem
Ta bort.
Citera
2022-11-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nja, eftersom det kallas marknadspris så beror det på omgivande faktorer vad räntan blir.

marknadsränta är den ränta som skulle gälla ifall man avskaffade riksbanken

centralbanksränta är inte marknadsränta
Citera
2022-11-06, 10:29
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Du anser alltså 1% av fallen vara det du utgår ifrån när du gör dina antaganden?
Titta istället på snittet av markpriserna. De är inte i närheten av byggkostnaderna.

Du är helt enkelt faktaresistemt

Ingen bryr sig om ifall priser på br har sjunkit från 22k/kvm till 19k/kvm i Partille. Den här tråden handlar till 99% om priserna i högkostnadsområden och då i huvudsak centrala Stockholm.

Om du vill diskutera hur lite markpriserna påverkar den totala produktionskostnaden i någon byhåla mitt i ingenstans rekommenderar jag dig att starta en egen tråd för det.

Vi andra som vill diskutera något som faktiskt är relevant tittar på vad markpriserna ligger på där bostadspriserna är höga.

Enligt uppgifter från dina och mina länkar är snittet av produktionskostnaden i Sverige ca: 48k/kvm flerbostadshus.

I Stockholm just nu så har i stort sett alla nyproduktionsprojekt stoppats för att det blir minus att bygga just nu. Även om priserna har gått ner mycket i Sthlm så är de ju fortfarande en bra bit över 48k/kvm eller?
Citera
2022-11-06, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja, eftersom det kallas marknadspris så beror det på omgivande faktorer vad räntan blir.
Styrräntan sätts inte av marknaden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-11-06 kl. 11:16.
Citera
2022-11-06, 10:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
1. Du menar att det inte finns någon spekulation på bostadsmarknaden och således ingen bostadsbubbla. Spekulationen har funnits länge och den är att priserna alltid går upp.
Den som påstår förekomst av bubbla har på sig att visa dess existens. Lycka till med det.

Om priserna går över produktionskostnaden skulle produktionen öka utbudet och priserna falla tillbaka. Jag skrev det tidigare. Om du på allvar menar att alla passivt skulle stå och glo när marginalerna ökar så har du en hopplös förklaringsbörda.

Citat:
2. Du anser att nyproduktionen avgör priset på bostadsmarknaden.
Jag visade med ett exempel hur. Om du menar att det exemplet är fel på något sätt får du visa var felet är.

Citat:
Om så skulle vara fallet hade man kunnat bygga 100 miljoner småhus i Sverige i våras och fått dem sålda till produktionspriset + lite vinst.
Det där är en sk halmgubbe du har fantiserat ihop. Finns ingen logik eller marknadskunskap där.

Jag skrev dessutom att vid en ett försök till spekulation och stigande priser skulle det mötas av produktion som sänker prisnivån. Hur tänkte du när du läste det? Du verkar inte tagit in att det finns priselasticitet.

Citat:
3. Du anser att Stockholms innerstad är för de som betalar 80% kontant varpå jag menar att så inte alls är fallet, inte ens i närheten.
Nej, vad jag kommunicerat är att för de dyrare objekten så handlar det om stora kontantinsatser.

Någon av karttjänsterna hade en tilläggstjänst där man kunde se belåning (i kr) för en region. Gick även se belåning per inkomstnivå. Och tittade man i centrala Stockholm var inte belåningen speciellt hög. Och det är också en bekräftelse på tesen.

Det går också att tänka ut själv. Men får inte låna speciellt mycket. För att köpa där krävs stor kontantinsats.
Citera
2022-11-06, 10:41
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bud på 77k per kvm i oattraktiva Hornstull i fult 50 tals hus på bottenvåningen med 30 år gammalt badrum och kök.

Vet inte vad du vill bevisa med detta inlägg? Att priserna står sig starka är andemeningen.

Det är så roligt på FB. Folk förstår inte att det är enorm skillnad på vindsvåning och bottenvåning samt att byggnadsår och standard får enorm påverkan. En lägenhet på BV i ett hus kan kosta nästan 1/3 av takvåningen.

På FB ser man en adress och pris per kvm. Sen tror man om att allt är samma/lika i övrigt.

Såldes 2018 för 2,7 MSEK. -12% sedan dess och sannolikt -20-30 % från ATH.
Citera
2022-11-06, 10:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Krascher är ovanliga. Sist var i början av 90-talet om man anser att nedgången efter finanskrisen ej räknas. Men är lite oklart vad du menar med ditt inlägg. Menar du att krascher inte existerar?
Det står ju hur tydligt som helst.

Många andra före dig har hävdat att när prisuppgången stannar av kommer priserna att rasa.
Dvs de förfäktar föreställningen att det är förhoppning om fortsatt stigande priser som motiverar att folk betalar.

Jag pekar då på att när prisuppgången har stannat av har priserna inte alls rasat. Verkligheten falsifierade deras fantasier.

Dom hade fel. Fullständigt fel. Och du antyder liknande resonemang. Kanske samma.
Citera
2022-11-06, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Eh? Nej. Markpriserna styrs av efterfrågan på själva läget på marken.
Ja. Det visas av en ganska stor spridning i pris beroende på läge.

Tittar man hos SCB så ser man att markpriser för bostäder gick upp till ca 2010. Och sedan dess inte ändras så mycket. I deras markpriser ingår vad jag minns även kommunala avgifter, och någon markberedning också. Kan nog vara kommunala avgifter som steg mycket fram till 2010?
Citera
2022-11-06, 10:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag tror att det är fler som skulle vara intrresserade av att köpa på en prisnivå 50% härifrån. Min gissnig är att Roger Akelius hinner köpa upp beståndet innan du får dina fingrar i marknaden. Men du kan ju trösta dig med att han kommer att hyra ut den till dig. Till marknadshyra.
Skulle bostadspriserna i Stockholm falla 50% så skulle slemmet vara arbetslös sedan länge. Och all förhoppning om en framtid i Sverige vara slut. Och alla produktiva emigrerat.

Bostadspriserna i Stockholm är ett mått på framtidstron för Stockholm och därmed Sverige.

Sverige har stor brain gain. Klart att efterfrågan på bostäder hålls uppe då.
Citera
2022-11-06, 11:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/
Och i din länk ser vi att
mark + kommunala avgifter = 20%

Vet inte hur de fördelar sig men mark är en mindre del av produktionskostnaden. 15%?
Citera
2022-11-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Nä kan det? Det var som fan. Kan det verkligen vara bra med lite lägre inflation?

Svensken är en idiot.

väldigt hög andel av sveriges befolkning är idioter, men det är alltid lika chockerande att se att personer som liksom-fb skriver att stockholm har brain-gain

rationella folk flyr sverige, det är ett helt dysfuktionellt land där knappt något kommer att fungera om 20 år ifall denna trend håller i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in