Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 20:39
Medlem
Karlekskrigares avatar
Frågor från en noob, hur sannolikt är det att:

räntorna peakar på ca 5% inom nått år.

räntorna blir skyhöga som på 90-talet.

räntorna förblir höga i flera år framöver.

räntorna sjunker ner till låga nivåer snabbt inom några år.
Citera
2022-11-05, 20:47
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Exakt! Det finns många parametrar.

Exempelvis så är medelsvensson mer villig att belåna dig över skorstenen ifall de tror att bopriserna alltid går upp-upp-upp. När de yrvaket inser att så är inte fallet så kommer viljan att betala en hög månadskostnad för att ”enbart” bo och inte både bo och samtidigt bli miljonär på kuppen att sjunka som en sten. Denna effekt kan hålla i sig många år..

Håller med här, ytterst relevant parameter!
Citera
2022-11-05, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är i dyrare och bättre områden, som folk är beroende mer av stora lån och priserna sjunker, och har sjunkit mest, precis enligt slemhögs prognos i Maj.
Dom är mer beroende av kontantinsats. Och den har minskat med börsfallet.

Notera att börsen steg efter corona dippen 2020. Och då började bostadspriserna stiga också.

När börsen vänder upp kommer bostadspriserna det också. De som hoppas på låga bostadspriser får hoppas att näringslivet i Sverige går i permanent koma.
Citera
2022-11-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Byggjobbarna blir arbetslösa och bostadspriserna stiger.

går bra att kasta ut 2 milj missanpassade mena-immigranter och bubbel-förnekande liksom-fb

då blir det gott om plats

jag bryr mig inte om byggarbetare blir arbetslösa, de kan flytta någon annanstans och bygga fult och dyrt
Citera
2022-11-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Frågor från en noob, hur sannolikt är det att:

räntorna peakar på ca 5% inom nått år.

räntorna blir skyhöga som på 90-talet.

räntorna förblir höga i flera år framöver.

räntorna sjunker ner till låga nivåer snabbt inom några år.

Mycket sannolikt

Mycket osannolikt

Mycket sannolikt

Mycket osannolikt
Citera
2022-11-05, 21:09
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
om man köper en villa för 120 milj kr för att bo i så kan man fortfarande ägna sig åt spekulation

idiot!

Om du har svårt för att ta in det jag skriver så kan jag försöka förklara det för dig så att det blir enklare för dig att förstå. Du behöver inte bli arg och otrevlig och kalla andra för idiot.
Citera
2022-11-05, 21:13
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Bubbeltråden har populerats av element som burit på en närmast religiös övertygelse om att det är räntan som sätter bostadspriserna. (T ex produktionskostnad har inget med saken att göra).

Och då blir det så att dom tittar tillbaka när räntan var som den troligen är vid toppen (om ett halvår eller så). Och så läser dom av bostadspriserna då när räntan var så hög. Och är det t ex 1998 då menar dom att priserna kommer gå tillbaka till där de var 1998.

Att det inte går att producera bostäder till de priserna blundar man stenhårt för. Det är ovidkommande saker som inte omnämns i trossatserna.

De personerna är fast i de trossatserna. Logik fungerar inte.

Räntan styr till stor del markpriserna vilket är den största delen va byggkostnaden. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-11-05, 21:19
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Det har påståtts massor av ggr av bubbelpratare sidan 2010.

Men när uppgångarna stannat av har den där krasch helt uteblivit. Finns inte ett spår av den.

Borde inte de som har förfäktat det beteendet hos folk istället ta sig en rejäl funderare över var de tänkte fel.

Krascher är ovanliga. Sist var i början av 90-talet om man anser att nedgången efter finanskrisen ej räknas. Men är lite oklart vad du menar med ditt inlägg. Menar du att krascher inte existerar?
Citera
2022-11-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Räntan styr till stor del markpriserna vilket är den största delen va byggkostnaden. Svårare än så är det inte.

Eh? Nej. Markpriserna styrs av efterfrågan på själva läget på marken.
Citera
2022-11-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Mycket sannolikt

Mycket osannolikt

Mycket sannolikt

Mycket osannolikt

I stort sett sant.

Men det beror på vad man menar med höga räntor. 3-5% boräntor kommer det nog att kunna bli långvarigt.
Det är i o f s låga räntor
Citera
2022-11-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kanske lite halvt OT gällande det jag citerar, men anser du drivit uppgångarna de senaste 20 åren? Det måste ju varit något mer än löneökningar (som i de breda lagren alls inte är i paritet med uppgångarna) och en och annan renovering samt nyproduktion.

Det skedde försumbar nyproduktion under sent 90-tidigt 00-tal, ändå steg priserna då.

Det kan inte ha något med räntenedgångar (och tillgång på billiga krediter) att göra?

Finns väl en del andra faktorer om än mjuka. Nu orkar jag inte kolla SCB men dels har du väl haft en ökad befolkning och en urbanisering som pågått en tid. Sen när kostnaden för att bo där man vill blir för stor så flyttar man sig utåt, vilket i konkurrens med andra driver upp priserna. Jag har sett argumentet lyftas innan i tråden at det är behovet av större som drivit Covid-uppgången och hemarbete. Men hemarbete gå fortsatt att göra från en avfolknings-kommun, så då antar jag att den service som finns i centrum betyder nåt.
Citera
2022-11-05, 22:47
Medlem
Nån mer som noterat att statistiken för villor ser konstig ut på Husmask?

Volymen ökar kraftigt från ca 2017 på de flesta håll. Kanske inte lika tydligt i Stockholm, men om man klickar på Västra Götaland eller Skåne syns det tydligt. Måste vara någon glitch i datat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in