Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Från din länk:
Citat:
Marken värderas antingen av en oberoende expert eller genom ett öppet anbudsförfarande. Utfallet beror på hur högt marknaden bedömer att slutpriset blir för bostäderna som ska byggas. Markpriserna skiljer sig inte bara åt mellan kommuner, utan också inom kommuner.
Citat:
Den totala produktionskostnaden för flerbostadshus gällande bostadsrätter år 2018 i snitt var cirka 48 000 kronor per kvadratmeter lägenhetsarea.
(Detta var alltså snittet dvs i mindre städer var kostnaden naturligtvis lägre och i centrala Stockholm avsevärt högre)
Det står även i din länk att 1% uppgav att markpriserna var över 20.000kr/kvm för flerbostadshus. vi kan anta med relativ stor säkerhet att detta attraktiva områden i Stockholmsområdet.
Jag ser helt enkelt inte hur din länk motbevisar det jag påstår dvs att markpriser är en stor del av den totala produktionskostnaden i områden där bostadspriserna är höga.
Med det sagt så kan du såklart alltid fråga en miljöpartist om vi har haft massinvandring de senaste 10 åren eller inte. Du förstår säkert vad jag vill komma med den kommentaren.