2022-11-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bubbeltråden har populerats av element som burit på en närmast religiös övertygelse om att det är räntan som sätter bostadspriserna. (T ex produktionskostnad har inget med saken att göra).

Och då blir det så att dom tittar tillbaka när räntan var som den troligen är vid toppen (om ett halvår eller så). Och så läser dom av bostadspriserna då när räntan var så hög. Och är det t ex 1998 då menar dom att priserna kommer gå tillbaka till där de var 1998.

Att det inte går att producera bostäder till de priserna blundar man stenhårt för. Det är ovidkommande saker som inte omnämns i trossatserna.

De personerna är fast i de trossatserna. Logik fungerar inte.

försök inte läxa folk i logik, du är en tönt

de allra flesta bostäder i sverige är redan byggda, där sätter räntan och migrationen priset, punkt

förövrigt, gå o häng dig med din uber-attityd
Citera
2022-11-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2732636&utm_source=hemnet.se&utm_medium= referral

Södermalm accepterat pris 2.5mkr.
Endast ett bud 2.4

Bud på 77k per kvm i oattraktiva Hornstull i fult 50 tals hus på bottenvåningen med 30 år gammalt badrum och kök.

Vet inte vad du vill bevisa med detta inlägg? Att priserna står sig starka är andemeningen.

Det är så roligt på FB. Folk förstår inte att det är enorm skillnad på vindsvåning och bottenvåning samt att byggnadsår och standard får enorm påverkan. En lägenhet på BV i ett hus kan kosta nästan 1/3 av takvåningen.

På FB ser man en adress och pris per kvm. Sen tror man om att allt är samma/lika i övrigt.
Citera
2022-11-06, 08:46
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Blev bara personangrepp det där.
Antagligen för att jag skriver något helt korrekt som inte passar dina föreställningar. Men som du inte kan bemöta sakligt.

Gnäll från folk som inte kan läsa innantill kan jag ta lätt på.

Det jag kommenterade var de som hävdade stort prisfall så snart prisuppgången stannade av.
Prisuppgången stannade av och föll tom lite 2018. Men det stora ihopfantiserade raset uteblev helt.
De hade fantiserat ihop en bubbla som inte fanns. Och när uppgången stannade av så falsifierades deras fantasier.
Det är vad jag konstaterar. Notera nu konstaterar.

Du vet alltså varken vad personangrepp innebär eller att det är skillnad på bostadsbubbla och bostadskrasch.
Citera
2022-11-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bud på 77k per kvm i oattraktiva Hornstull i fult 50 tals hus på bottenvåningen med 30 år gammalt badrum och kök.

Vet inte vad du vill bevisa med detta inlägg? Att priserna står sig starka är andemeningen.

Det är så roligt på FB. Folk förstår inte att det är enorm skillnad på vindsvåning och bottenvåning samt att byggnadsår och standard får enorm påverkan. En lägenhet på BV i ett hus kan kosta nästan 1/3 av takvåningen.

På FB ser man en adress och pris per kvm. Sen tror man om att allt är samma/lika i övrigt.

Min poäng är att jag såg vad jag trodde var ett ordernkligt ras på södermalm. Utan att kolla nogrannare så tänkte jag posta det på flashback för att få min verklighetsbild bekräftat.
Till min förvåning inser jag att du har rätt. Priserna står sig starka och vi kommer förmodligen se uppgångar framöver

Blir ingen lägenhet för mig nästa år heller
Citera
2022-11-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Min poäng är att jag såg vad jag trodde var ett ordernkligt ras på södermalm. Utan att kolla nogrannare så tänkte jag posta det på flashback för att få min verklighetsbild bekräftat.
Till min förvåning inser jag att du har rätt. Priserna står sig starka och vi kommer förmodligen se uppgångar framöver

Blir ingen lägenhet för mig nästa år heller

Uppgångar vet jag inte. Men det postas många länkar så som din. Hemska objekt på BV i de sämsta områdena i tex Södermalm, där det redan var ”billigt” i vintras.

Försök hitta trevlig fräsch lägenhet i några av de bättre delarna av respektive stadsdel i hus byggt mellan 1890-1928 med balkong, bra ljusinsläpp, högt upp i huset och bra planlösning och se hur mycket du hittar under 100k per kvm.
Senast redigerad av flanders 2022-11-06 kl. 08:54.
Citera
2022-11-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Nån mer som noterat att statistiken för villor ser konstig ut på Husmask?

Volymen ökar kraftigt från ca 2017 på de flesta håll. Kanske inte lika tydligt i Stockholm, men om man klickar på Västra Götaland eller Skåne syns det tydligt. Måste vara någon glitch i datat?

Tror det är för att de får sin statistik från Booli och att Booli blev bättre på att få in fler slutpriser kring den tiden (blev uppköpta av SBAB någon gång då tror jag).

Tittar man på SCB är det ingen större skillnad mellan åren.
Citera
2022-11-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Byggkostnaden är i snitt ca: 50% av totala produktionskostnaden.

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/

När det gäller i Stockholm är markkostnaden en större andel än ute i landet. Dvs under denna period har markpriserna stigit ännu mer i förhållande till den totala produktionskostnaden i Stockholmsområdet.

Vart i mitt inlägg har jag fel?

Min länk kom inte med Läs den.

https://skr.se/skr/samhallsplaneringinfrastruktur/planeringbyggandebostad/markochexploatering/markpriserbostader.14598.html
Citera
2022-11-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
ja 5% bolåneränta är lågt, marknadspris vore 5-8%

Nja, eftersom det kallas marknadspris så beror det på omgivande faktorer vad räntan blir.
Citera
2022-11-06, 09:22
Medlem
foxxis avatar
Kommer ihåg under ca 2010-2017 när många köpte sig en etta eller tvåa i nyprod för att sälja och göra en vinst på ett par hundratusen kronor. Då var nyprod extremt förmånligt. Efter det har byggbolagen tänkt om och satt sina priser efter marknadspriserna istället, oftast på den prisnivån man tror ska gälla vid inflytt om 2-3 år.
Det finns marginaler i nyproduktion men vi vill nog inte tillbaka till spekulationsköpen som rådde under 10-talet när Hassan osv hasslade systemet.
Citera
2022-11-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Kommer ihåg under ca 2010-2017 när många köpte sig en etta eller tvåa i nyprod för att sälja och göra en vinst på ett par hundratusen kronor. Då var nyprod extremt förmånligt. Efter det har byggbolagen tänkt om och satt sina priser efter marknadspriserna istället, oftast på den prisnivån man tror ska gälla vid inflytt om 2-3 år.
Det finns marginaler i nyproduktion men vi vill nog inte tillbaka till spekulationsköpen som rådde under 10-talet när Hassan osv hasslade systemet.

Nybyggda br var och är en pyttedel av den totala marknaden. Nu kommer den att vara obefintlig några år.
Citera
2022-11-06, 09:43
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Min länk kom inte med Läs den.

https://skr.se/skr/samhallsplaneringinfrastruktur/planeringbyggandebostad/markochexploatering/markpriserbostader.14598.html

Från din länk:

Citat:
Marken värderas antingen av en oberoende expert eller genom ett öppet anbudsförfarande. Utfallet beror på hur högt marknaden bedömer att slutpriset blir för bostäderna som ska byggas. Markpriserna skiljer sig inte bara åt mellan kommuner, utan också inom kommuner.

Citat:
Den totala produktionskostnaden för flerbostadshus gällande bostadsrätter år 2018 i snitt var cirka 48 000 kronor per kvadratmeter lägenhetsarea.
(Detta var alltså snittet dvs i mindre städer var kostnaden naturligtvis lägre och i centrala Stockholm avsevärt högre)

Det står även i din länk att 1% uppgav att markpriserna var över 20.000kr/kvm för flerbostadshus. vi kan anta med relativ stor säkerhet att detta attraktiva områden i Stockholmsområdet.

Jag ser helt enkelt inte hur din länk motbevisar det jag påstår dvs att markpriser är en stor del av den totala produktionskostnaden i områden där bostadspriserna är höga.

Med det sagt så kan du såklart alltid fråga en miljöpartist om vi har haft massinvandring de senaste 10 åren eller inte. Du förstår säkert vad jag vill komma med den kommentaren.
Citera
2022-11-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Från din länk:

(Detta var alltså snittet dvs i mindre städer var kostnaden naturligtvis lägre och i centrala Stockholm avsevärt högre)

Det står även i din länk att 1% uppgav att markpriserna var över 20.000kr/kvm för flerbostadshus. vi kan anta med relativ stor säkerhet att detta attraktiva områden i Stockholmsområdet.

Jag ser helt enkelt inte hur din länk motbevisar det jag påstår dvs att markpriser är en stor del av den totala produktionskostnaden i områden där bostadspriserna är höga.

Med det sagt så kan du såklart alltid fråga en miljöpartist om vi har haft massinvandring de senaste 10 åren eller inte. Du förstår säkert vad jag vill komma med den kommentaren.

Du anser alltså 1% av fallen vara det du utgår ifrån när du gör dina antaganden?
Titta istället på snittet av markpriserna. De är inte i närheten av byggkostnaderna.

Du är helt enkelt faktaresistemt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in