2022-11-05, 09:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Min fråga är säkert korkad men jag ställer den ändå. Varför tar man med sig sitt arbetsverktyg hem? Kan eller ska det inte vara kvar på arbetet tills man återvänder nästa dag?

Fick en olustig känsla över att massa människor går runt med kniv i kollektivtrafiken.

Det beror HELT på jobbet, men det är inget ovanligt.

Vad tycker du om alla som bär saker som du inte kan se?
Blir du inte orolig över dom?
Citera
2022-11-05, 09:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Min fråga är säkert korkad men jag ställer den ändå. Varför tar man med sig sitt arbetsverktyg hem? Kan eller ska det inte vara kvar på arbetet tills man återvänder nästa dag?

Fick en olustig känsla över att massa människor går runt med kniv i kollektivtrafiken.

När man har arbetsbyxor så är det lite som man har sin lilla verktygslåda i dom. Man tömmer inte varje ficka varje gång man lämnar jobbet.
Citera
2022-11-05, 09:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Knivlag

Ibland är ni bara för mycket i Sverige.

Det fanns en tid när sådant här var en ickefråga.

Min musiklärare i grundskolan var från Norrland.
Han hade alltid en stor jävla lappkniv på sig.

Alla barnen var fascinerade.
Citera
2022-11-05, 09:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Känner till en som blev stoppad av polisen som hade en yxa i bagaget som åkte dit på det. Yxan har legat där hur länge som helst och skälet till varför den låg där kommer personen inte ens ihåg men det var inte för försvar eller för att använda till något våldsdåd.

Jag har själv lite verktyg och någon kniv i bilen eftersom ibland behöver man dem helt enkelt

Som det skall vara helt enkelt.
Citera
2022-11-05, 09:29
Medlem
Citat:

Ibland åker man direkt hemifrån till byggarbetsplatsen istället för företaget och ibland hem från byggarbetsplatsen istället för till företaget. Jag har varit på ett projekt nu i ett tag där jag kan jobba längre och ändå vara hemma tidigare om jag åker hem direkt ifrån bygget. Egentligen skulle jag väl kunna lämna kvar mina verktyg där men ifall jag hamnar på ett annat bygge dagen efter pga att någon uteblir av någon anledning så står jag där utan mina verktyg eller så måste det tas en omväg för att hämta dessa.

Det kan även hända att man behövs på helgen och då är det enkelt att ha allt hemma, bli upphämtad och åka direkt dit där man behövs. Finns fler skäl till att ha med sig verktygen än skäl till att inte ha det.

Nej frågan vad inte korkad hehe om man inte vet så vet man inte.
Senast redigerad av Tanakh 2022-11-05 kl. 09:33.
Citera
2022-11-05, 09:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
https://sakerhetsknivar.se/produkt/s...baltesskarare/
Du bör ha en sådan här istället helt enkelt! Att ha en kniv till det är lika dumt som att ha en yxa!

Jag har en leatherman. Med den kan du lösa en lång rad problem.

Och vettifan om jag litar på en sån där bältesskärare i en nödsituation. Har aldrig använt en sån. En kniv däremot har jag använt 10.000 gånger och känner mig trygg med.
Citera
2022-11-05, 09:31
Medlem
Mad monks avatar
Samtidigt går utlänningar omkring med automatgevär pajasland.
Citera
2022-11-05, 09:46
Medlem
Mr1931s avatar
För det är ju svenska skattebetalande heltidsarbetande snickare som är samhällets stora problem. Inte automatgevärsbeväpnade livsstilskriminella blattar som skjuter ihjäl 12-åriga flickor på hundpromenad.

Svensk polis är tamejfan den mest värdelösa ryggradslösa och talanglösa mespropp. Åk ut till förorten och ta fajten! Fega as!
Citera
2022-11-05, 10:03
Medlem
Nån som läst domen och vet om det finns omständigheter som förklarar varför detta lagförts?

Den senaste tiden har liknande domar visat sig vara rätt vettiga: förarna har samtidigt dömts för olovlig körning, narkotikabrott och liknande.

Här verkar det vara en vardagligare situation och kanske inte lika givet?

Det finns en lite äldre dom som ofta hänvisas till där en hantverkare hade en morakniv i arbetsbältet inne i en matvaruaffär. Tror att den är typ tio år gammal och att det skedde vid Mårtenstorget i Lund. Ett gränsfall enligt mig.

Jag tycker egentligen om den svenska knivlagen, men är orolig för att den tillämpats fel här.
Citera
2022-11-05, 10:05
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Nån som läst domen och vet om det finns omständigheter som förklarar varför detta lagförts?

Den senaste tiden har liknande domar visat sig vara rätt vettiga: förarna har samtidigt dömts för olovlig körning, narkotikabrott och liknande.

Här verkar det vara en vardagligare situation och kanske inte lika givet?

Det finns en lite äldre dom som ofta hänvisas till där en hantverkare hade en morakniv i arbetsbältet inne i en matvaruaffär. Tror att den är typ tio år gammal och att det skedde vid Mårtenstorget i Lund. Ett gränsfall enligt mig.

Jag tycker egentligen om den svenska knivlagen, men är orolig för att den tillämpats fel här.

Det är ett verktyg din debila fan.
Citera
2022-11-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det är ett verktyg din debila fan.

Jo, men en pundare och en hantverkare använder verktyget på olika sätt. Därför menar jag att knivlagen som regel tillämpas helt korrekt.

Men här verkar det inte vara en rättvis bedömning. Svårt att veta utan att se domen dock. Därav min fråga.
Citera
2022-11-05, 10:56
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snic...nivlagen/32100
Va fan. Det var en kvinna och ett basebollbat förut. Fan det finns så dåliga poliser att man känner nån sorts medborgar plikt att bli en snart. Det eller lämna landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in