Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-09, 18:17
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Han var ledig och enligt uppgift inte klädd i arbetsbyxor. Polisen gjorde troligen en slagning på honom och såg den tidigare narkotikadomen.
Kriminell eller arbetare?

Jadå, under dessa omständigheter så instämmer jag till beslutet.
Citera
2022-11-09, 18:20
Medlem
Manginazs avatar
Lagen är dock löjlig, det är en hel del verktyg som är ypperliga som vapen som inte kan falla in under knivlagen förrän dom används vid misshandel, mordförsök eller mord/dråp.
Citera
2022-11-14, 22:00
Medlem
Hegamons avatar
Här har vi en fd polis som diskuterar fallet och förklarar hur knivlagen ska tolkas:
https://www.youtube.com/watch?v=f_0jD8kuj0Y

Personligen begriper jag inte vilka omständigheterna är som får polisen att tro mannen skulle ha mattkniven till att begå brott med. Det står i knivlagen att misstankar ska finnas att innehavaren ska använda kniven för att skada hälsa och liv (Jag citerar inte men ungefär så står det).

Något jag hört för den som vill ha kniv i bilen, är att dölja den i handskfacket, då jag hört att polisen bara får leta på ytor som de kan visuellt se, de får inte öppna luckor och fack. Jag kan inte verifiera att det är så, någon kanske kan det?
Citera
2022-11-14, 22:12
Medlem
Tiotusen i böter måste svida rejält. För en sådan skit sak. Tycker det var larvigt av polisen att inte låta detta passera med en varning. Inte behövde man ge stackaren tiotusen riksdaler i böter:<
Citera
2022-11-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Och nu kommer han ligga på lexbase och därför gå arbetslös resten av sitt liv.

Jag är så tacksam för att inte bo i Sverige herregud tack för det!
Min polare missade en rättegång där en väktare polisanmälde honom för misshandel trots att han bara hade sprungit in i honom. Allt fanns på film men bara för han missade rättegången fälldes han för våld mot tjänsteman. Det inte kul att stå i lexbase men brott mot knivlagen från trådstartrens situation så ska det inte vara ett problem vid arbetssökande.

Men alltid negativt att ens stå på lexbase. Enkelt för arbetsgivare att söka på arbetssökandes namn och enkelt välja bort den personen p.g.a man finns påå lexbase..
Citera
2022-11-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Min polare missade en rättegång där en väktare polisanmälde honom för misshandel trots att han bara hade sprungit in i honom. Allt fanns på film men bara för han missade rättegången fälldes han för våld mot tjänsteman. Det inte kul att stå i lexbase men brott mot knivlagen från trådstartrens situation så ska det inte vara ett problem vid arbetssökande.

Men alltid negativt att ens stå på lexbase. Enkelt för arbetsgivare att söka på arbetssökandes namn och enkelt välja bort den personen p.g.a man finns påå lexbase..
100% av rekryteringsrundor sorterar bort dig så då är det bara kontakter kvar.

Och har man inte det så blir det enklare jobb.

Sverige är förfärligt, jag är så glad för att slippa det.
Citera
2022-11-14, 23:29
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här har vi en fd polis som diskuterar fallet och förklarar hur knivlagen ska tolkas:
https://www.youtube.com/watch?v=f_0jD8kuj0Y

Personligen begriper jag inte vilka omständigheterna är som får polisen att tro mannen skulle ha mattkniven till att begå brott med. Det står i knivlagen att misstankar ska finnas att innehavaren ska använda kniven för att skada hälsa och liv (Jag citerar inte men ungefär så står det).

Något jag hört för den som vill ha kniv i bilen, är att dölja den i handskfacket, då jag hört att polisen bara får leta på ytor som de kan visuellt se, de får inte öppna luckor och fack. Jag kan inte verifiera att det är så, någon kanske kan det?
Nej, om domstolen misstänkt att han skulle använda kniven för att skada hälsa och liv så hade det bedömts som grovt och då hade det blivit fängelse, nu blev det bara böter.
Polisen får rota i bilen och inte bara söka igenom visuellt.
Senast redigerad av crocodilelilo 2022-11-14 kl. 23:39.
Citera
2022-11-14, 23:32
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset

Nej precis, nu var snickare redan med i Lexbase och han hade jobb trots det så för honom gick det i alla fall att få/ha ett jobb trots allt.
Citera
2022-11-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej precis, nu var snickare redan med i Lexbase och han hade jobb trots det så för honom gick det i alla fall att få/ha ett jobb trots allt.
Många får ju jobb genom kontakter då tror jag inte någon anmärkning hos lexbase spelar någon roll..
Citera
2022-11-15, 04:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Lagen är dock löjlig, det är en hel del verktyg som är ypperliga som vapen som inte kan falla in under knivlagen förrän dom används vid misshandel, mordförsök eller mord/dråp.

Enligt Högsta domstolen i rättsfallet NJA 2011 s. 556 så ska endast föremålets art bedömas och några omständigheter i övrigt ska inte beaktas när man avgör vilka föremål som räknas som farliga föremål. Vad detta rättsfall handlar om är om ett basebollträ ska ingå i kategorien farliga föremål. Domstolen kommer fram till att bollträn får beaktas som gatustridsvapen som är förbjudna att inneha då dessa ofta används i misshandelssammanhang. Utgångspunkten är alltså att endast innehavet av basebollträt är straffbelagt, förutsatt att det inte föreligger några omständigheter som leder till ansvarsfrihet. Förbudet gäller inte om innehavet med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. Med detta menas att det är tillåtet att ha med sig bollträn till allmän plats om innehavarens avsikt är att föremålet ska användas för bollspel.
Citera
2023-03-17, 13:56
Medlem
Dille24s avatar
Samtidigt så får ägaren av lösa hundar 30 dagsböter efter att de anfallit en stackars kvinna som bröt sin handled.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/losa-hundar-bet-kvinna-nu-mildrar-hovratten-straffet-for-agarna/

Sjukt irriterande att man ska kunna gå runt med livsfarliga, levande och okontrollerbara vapen. Men man får inte ha sin hantverkskniv kvar i bilen...
Citera
2023-03-17, 15:51
Medlem
Jag är mattkille, vi har alltid ett rakblad i plånboken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in