2022-11-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det framgår av domen varför han fälls, om det skett något mer än detta som är orsak till att han fälls ska det framgå i domen.
Att vår fru Justitia inte dömer opartiskt och blind är ett faktum, men det är en annan sak.

Om du nu har domen och dessutom läst den så kanske du kan dela med dig då av den eller har jag missat den i tråden?
Citera
2022-11-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du nu har domen och dessutom läst den så kanske du kan dela med dig då av den eller har jag missat den i tråden?
Jag utgår av vad de rapporterat i tidningen, tror de hade utsaga från åklagaren, enligt detta fälldes han för typ oaktsamhet med kniv, att han inte hade koll på sin kniv. Typ om du har kniv i väskan på stan och glömt att du hade kniv i väskan.
Citera
2022-11-06, 09:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Taskigt att fälla en arbetare medan gängen frodas.
Så man ska strunta i mindre brott och låta de som sysslar med sånt komma undan? (Jag syftar kanske inte på just detta brottet men ditt resonemang haltar)
Citera
2022-11-06, 09:13
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag brukar ha en mattkniv med mig till återvinningen för att få ner kartongerna i containrarna.
Ja jag kan göra det hemma men då dammar det och gör det hellre på plats då det finns gott om plats i min bil. Undra om det är OK om jag skulle bli stoppad+
Citera
2022-11-06, 09:16
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Så man ska strunta i mindre brott och låta de som sysslar med sånt komma undan? (Jag syftar kanske inte på just detta brottet men ditt resonemang haltar)
Polisen och rättsväsendets resurser är begränsade så om t.ex. den här snickaren hade ett rent lakan i övrigt så borde man blunda i det här fallet ja.
Citera
2022-11-06, 09:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Polisen och rättsväsendets resurser är begränsade så om t.ex. den här snickaren hade ett rent lakan i övrigt så borde man blunda i det här fallet ja.
Precis som jag skriver så var det kanske inte just detta fallet jag syftade på. Men det ger ju upphov till tankar angående vilka brott vi (polisen) ska strunta i.
Citera
2022-11-06, 09:30
Medlem
Fler och fler anmäls och döms enligt knivlagen, lagen verkar inte ha mycket preventiv effekt.
Frågan är om det på något sätt påverkat mängden dödligt våld med kniv, förvisso har andelen dödligt våld med skjutvapen fördubblats sen 2010, troligen har man inte börjat använda mer skjutvapen därför att man respekterar knivlagen.
Citera
2022-11-06, 09:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Fler och fler anmäls och döms enligt knivlagen, lagen verkar inte ha mycket preventiv effekt.
Frågan är om det på något sätt påverkat mängden dödligt våld med kniv, förvisso har andelen dödligt våld med skjutvapen fördubblats sen 2010, troligen har man inte börjat använda mer skjutvapen därför att man respekterar knivlagen.
en personlig tanke är att andelen skjutningar har att göra med dom som aktivt använder (hits/organiserad brottslighet/liknande) eldhanvapen i sin valda karriär.

Dom (mer vanligt folk) som däremot bär kniv kanske inte varken har tillgång till, eller vill riskera att åka dit för ett eldhandvapen?

(men mängden bärande ökar ändå, pga ökad otrygghet..)
Citera
2022-11-06, 09:36
Medlem
Citat:
Jag utgår av vad de rapporterat i tidningen, tror de hade utsaga från åklagaren, enligt detta fälldes han för typ oaktsamhet med kniv, att han inte hade koll på sin kniv. Typ om du har kniv i väskan på stan och glömt att du hade kniv i väskan.

Du får kanske ursäkta men det säger inte så mycket dessvärre. Alla slutsatser om att det då bara skulle vara en bygg-svenne som ”tappat” en kniv i bilen är ju då som sagt bara ren spekulation.

Som många redan varit inne på så brukar polisen normalt kunna skilja på den typen av personer.

Menar bara att det kan vara 1. En känt kriminell person som polisen nu hittade ”något” på eller 2. poliser som bara jagar pinnar och därför satte dit en helt vanlig bygg-svenne eller 3. något där emellan där polisen personen i fråga kanske är störig eller uppenbart försöker att dra en vals för polisen så att de tillslut säger att ”wtf, normalt hade vi kanske struntat i det men.. .

Min poäng vara bara att ingen i tråden vet så det är bara spekulation och alltså inget att bli upprörd över.
Citera
2022-11-06, 09:44
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Kan en mattkniv i en bil sluta i mord?

Är det inte troligare att själva bilen slutar i mord?

Borde inte bilen ha beslagtagits istället?
Du verkar inte förstå någonting. Tänk t.ex. om han krockar och kniven flyger ur bilen och träffar någon. Då är det mord.
Citera
2022-11-06, 09:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Du verkar inte förstå någonting. Tänk t.ex. om han krockar och kniven flyger ur bilen och träffar någon. Då är det mord.

Driv för guds skull inte med folk här.
om två veckor har detta blivit till en sanning.
Citera
2022-11-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så i din värld är en snickares kniv ett VAPEN? Vet du hur en "mattkniv" ser ut, det är inte direkt något man sticker ihjäl någon med i alla fall?

I min värld är en snickares kniv, oavsett modell, ett verktyg och inget annat.

Nej, ett tjänstevapen är ett vapen. En snickares kniv är ett verktyg, men kan i fel händer användas för att skada andra människor rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in