2022-11-05, 11:00
Medlem
JustZlatans avatar
Naturligtvis ska folk inte springa runt med knivar när de är ute. Det finns gott om psykopater i samhället som gärna skulle hugga en oskyldig.
Citera
2022-11-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Det var inte polisen som bötfällde honom. Läs ordentligt innan du skriver.

Men vem gjorde en anmälan som sen slutade i en dom?
Citera
2022-11-05, 11:19
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Men vem gjorde en anmälan som sen slutade i en dom?
Det har alltså gått till som det ska enligt lagar och förordningar
Citera
2022-11-05, 11:21
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Naturligtvis ska folk inte springa runt med knivar när de är ute. Det finns gott om psykopater i samhället som gärna skulle hugga en oskyldig.

Och dom bryr sig knappast om det är förbjudet att bära kniv eller pistol, så dom enda som blir lidande är laglydiga svenskar som får gå omkring helt försvarslösa mot dessa "psykopater"..
Citera
2022-11-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Va fan. Det var en kvinna och ett basebollbat förut. Fan det finns så dåliga poliser att man känner nån sorts medborgar plikt att bli en snart. Det eller lämna landet.

Kvinnan med basebollträet var väl missbrukare och körde olagligt, eller nåt åt det hållet.
Citera
2022-11-05, 11:49
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Och dom bryr sig knappast om det är förbjudet att bära kniv eller pistol, så dom enda som blir lidande är laglydiga svenskar som får gå omkring helt försvarslösa mot dessa "psykopater"..
Exakt, blir straffade för dom är ärliga.
Nej man ska helt enkelt bara tiga och stirra ner polisen för det är så man gör, är man dum och pratar med polisen gör dom ett ärende av det såklart.
Det lutar åt varmare breddgrader i något land där man kan muta en enkel lagman med lite öl och cigaretter samt några bra garv.
Citera
2022-11-05, 11:51
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
så kockknivarna i kock väskan är alltså en fara för allmänheten menar du?
Finns väl skillnad på vapen i vilket läge man är?
Du kör omkring i ett vapen dagarna långa ju?
Citera
2022-11-05, 11:55
Medlem
Jag har en morakniv liggande i bakluckan tillsammans med lite verktyg, reservdäck, rep och silvertejp. Kniven är givetvis ej synlig utan ligger med övrig utrustning bredvid reservdäcket.

Vad kan hända om jag blir stoppad? Brott mot knivlagen? Förberedelse till kidnappning? 😁
Citera
2022-11-05, 12:08
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
10.000 kr är ändå inte småpengar... särskilt för en skitsak som detta
Nä precis, jag får nog ta å plocka bort den här lilla pennfickkniven jag har i myntfacket på min plånbok. Synd då jag ibland faktiskt haft praktisk nytta av den. Den är 7,4cm lång hopfälld och utfälld 11,3cm med 4,4cm x 0,7cm blad - är det för mycket så även jag kan få böter om jag har den kvar i min plånbok och blir ertappad?
Citera
2022-11-05, 12:15
Medlem
Sjukaste jag läst.

Får man inte ha kniv med sig i en bil?

Får man inte ha kniv I arbetsbyxorna ute??
Citera
2022-11-05, 12:25
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Sjukaste jag läst.

Får man inte ha kniv med sig i en bil?

Får man inte ha kniv I arbetsbyxorna ute??

Inte utan att ha särskilda skäl för det, t.ex. att ens yrke kräver det.

Det gäller inte bara knivar utan alla föremål som är lämpade att begå våldsbrott med, så skruvmejslar, lite större telefoner m.m. ingår i princip i straffbudet.
Citera
2022-11-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.
Huvudregeln är att en dagsbot är en tusendel av årsinkomsten, med vissa avdrag. 200 är alltså så där en en tusendel av 200000. 50 st 10000.
Det är saftigt för att det ligger en arbetskniv i en bil. Typ brytbladsknivar eller liknande med utbytbara blad är något som finns i de flesta välsorterade hushåll.
Knivlagen är godtycklig, det är polisens bedömning som gäller. Finns kniv i bilen och de inte gillar personen kan de sätta dit personen på knivlagen.

Kristersson får stävja än mer och införa licens på alla knivar utanför hemmet, folkbokföringsadressen, knivar i husbilar, husvagnar, sommarstugor etc bör kräva licens och förvaras i låsta boxar, brytbladsknivar och liknande isärtagna när de inte ska användas på ett legitimt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in