2022-11-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
olagligt att ha den i väskan också så vad spelar det för roll.
Är det verkligen det om syftet är att transportera den mellan stället där den används och hem? Känns som det vore omöjligt annars att vara med i skytteklubbar mm om man inte får frakta vapen mellan hem och skytteförening.

Jag har verktygen i ryggan för att jag för säkert en tio år sedan fiskade mycket på en plats som låg på ett ställe där det bodde och rörde sig mycket folk. Då var jag lite fundersam över min filékniv och läste nånstans då att om man har sånt i ryggsäcken, så att det är tydligt att det är en liten process för att komma åt den så ska det vara lugnt.

Nu läste jag det förvisso på internet så det behöver ju nödvändigtvis inte stämma men det känns som att det finns en fördel på min sida om det skulle bli något polisiärt pga det någon gång.
Senast redigerad av Tanakh 2022-11-05 kl. 07:47.
Citera
2022-11-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Så jävla typiskt av Sveriges usla poliskår att bötfälla vanliga arbetare för bagateller. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på detta överförmynderi.
Det var inte polisen som bötfällde honom. Läs ordentligt innan du skriver.
Citera
2022-11-05, 07:59
Medlem
F.Hansens avatar
Är detta sant? En sak är väll om denne går runt med den synligt i en mataffär när denne är ledig. Vilket egentligen inte borde betraktas som något speciellt.

Men olagligt att ha den i bilen? Det innebär ju att alla hantverkare dagligen bryter mot knivlagen.
Citera
2022-11-05, 08:08
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag tycker det sjukaste är hur de ser på en bil. En bil borde snarast ses som en förlängning av bostaden. Den är i alla fall ingen allmän plats. Hur hade det gått om det varit en husbil snickaren färdades i? Och hur hade det gått om han bodde i husbilen men var på väg till en kompis? Knivlagen är ganska tramsig och väldigt godtycklig. De som använder knivar som vapen skiter fullständigt i den och vi andra drabbas om vi har en kniv med oss av legitima orsaker.

Ja exakt, men härligt att veta att man kan gå och sätta sig i nån annans bil och chilla lite då bilarna på en allmän plats blir en del av den allmänna platsen när de befinner sig där.
Citera
2022-11-05, 08:22
Medlem
Mttkniven används för att rispa inte skära...blir det mera dagsböter för Mora kniv..kniven som har dödat mest finländare sedan Andra Världskriget i Finland av alla mord.
Bygg-och andra varuhus som säljer olika knivar är väl mera almänna platser än privatägda bilar borde man kunna åtala och dömas för hårda böter enligt detta praxis nu.
Citera
2022-11-05, 08:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Han borde i alla fall överklaga att mattkniven förverkats. Till skillnad från ett automatvapen är ju en mattkniv i sig inte olaglig.

Det behöver inte nödvändigtvis ett automatvapen heller vara om vi skall autista till det litegranna.
Citera
2022-11-05, 08:58
Medlem
Det är ofta jag gömmer kniven i någon djupare ficka på arbetsbyxorna när jag går genom stan för att komma hem av denna anledningen.
Citera
2022-11-05, 09:07
Medlem
Men vafan.. En jävla mattkniv går ju inte ens att sticka med.

Att detta sker överhuvudtaget är provocerande, att detta sker i en tid när man inte har resurser att reda ut riktiga brott gör mig arg.

Hur ska vi komma till rätta med ett rättsväsende som inte längre tjänar folkets intressen?
Citera
2022-11-05, 09:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Urlöjligt att bli bötad pga en mattkniv som denne har i bilen och använder i yrket. Lite förvånad är jag faktiskt över hur löjligt det är. Är själv väldigt noga med att ha morakniv o annan verktyg i ryggsäcken så fort jag kliver av passet eller färdas mellan jobb. Jag ser många i kollektivtrafiken på morgonen som har morakniven hängandes på arbetsbyxan, bara dumma risker eller så känner de kanske inte till att det är olagligt.

Min fråga är säkert korkad men jag ställer den ändå. Varför tar man med sig sitt arbetsverktyg hem? Kan eller ska det inte vara kvar på arbetet tills man återvänder nästa dag?

Fick en olustig känsla över att massa människor går runt med kniv i kollektivtrafiken.
Citera
2022-11-05, 09:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Knivlag

Ibland är ni bara för mycket i Sverige.
Citera
2022-11-05, 09:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Min fråga är säkert korkad men jag ställer den ändå. Varför tar man med sig sitt arbetsverktyg hem? Kan eller ska det inte vara kvar på arbetet tills man återvänder nästa dag?

Fick en olustig känsla över att massa människor går runt med kniv i kollektivtrafiken.
Varför skulle man inte det om man är egenföretagare? Menar du att man borde plocka ur verktygen ur byxorna då man är färdig för dagen? Tror inte kunden skulle uppskatta att de hamnar att betala lön för sånt trams. Sen kanske man är färdig vid en kund och är på väg till nästa ställe. Ska man köpa nya verktyg då eller är det ok att ta med sig dom gamla? Bör verktygen levereras till dörren hos kunden av återförsäljaren eller är det ok att hantverkaren själv köper en kniv och transporterar den?
Citera
2022-11-05, 09:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad jag har förstått tar polisen inte folk för brott mot "knivlagen" normalt under liknande omständigheter. Här framgår nog inte allt.

Känner till en som blev stoppad av polisen som hade en yxa i bagaget som åkte dit på det. Yxan har legat där hur länge som helst och skälet till varför den låg där kommer personen inte ens ihåg men det var inte för försvar eller för att använda till något våldsdåd.

Jag har själv lite verktyg och någon kniv i bilen eftersom ibland behöver man dem helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in